پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 132092
  • 17 سپتامبر 2024 - 22:35
  • 17 بازدید
  • ۰ دیدگاه

در آستانه تصمیم مهم فدرال رزرو: هر یک از گزینه‌های پیش‌روی بانک مرکزی آمریکا چه اثری بر بازارها خواهد گذاشت؟

در آستانه تصمیم مهم فدرال رزرو: هر یک از گزینه‌های پیش‌روی بانک مرکزی آمریکا چه اثری بر بازارها خواهد گذاشت؟
در آستانه تصمیم مهم فدرال رزرو: هر یک از گزینه‌های پیش‌روی بانک مرکزی آمریکا چه اثری بر بازارها خواهد گذاشت؟

اکوایران: درحالی که فدرال رزرو معمولا ترجیح می‌دهد که با افزایش ۰٫۲۵ درصدی نرخ بهره حرکت کند ولی این‌بار بنظر می‌رسد مساله پیچیده شده است، بطوری که معامله گران بازارهای جهانی نمی‌دانند نرخ بهره چه میزان کاهش خواهد یافت. این مساله می‌تواند نوسانات زیادی در بازار ایجاد کند.

به گزارش اکوایران، انتظار می‌رود این هفته فدرال رزرو برای اولین‌بار در طول بیش از ۴ سال گذشته نرخ بهره خود را کاهش دهد، اما اندازه این کاهش چقدر خواهد بود.

براساس «دات پلات» قبلی فدرال رزرو، که چشم‌انداز نرخ بهره از سوی اعضای این نهاد را نشان می‌دهد، اکثر اعضا انتظار داشتند که نرخ بهره امسال بین ۵ و بیش از ۵ درصد باشد، درصورتی که قیمت‌گذاری بازار براساس نرخ بهره ۴ و بیش از ۴ درصد است. معنای این تفاوت این است که در حقیقت بازار معتقد است که فدرال رزرو در پیش بینی سه ماه قبل خود اشتباه کرده است و باید نرخ بهره را کاهش می‌داده است. بنابراین بنظر می‌رسد اعضای فدرال رزرو هم لزوما پیش بینی درستی از آینده ندارند، چراکه شرایط اقتصادی در نقاط مختلف باهم متفاوت است.

بازار انتظار دارد که برای انتهای سال ۲۰۲۵، نرخ بهره کمتر از ۳ درصد برسد درحالی میانگین پیش بینی اعضای فدرال رزرو ۴ درصد بوده است.

Picture2

بنابراین می‌توان علت کاهش شدید بازدهی‌های اوراق قرضه را نیز همین قیمتگذاری بازار دانست.

اما سوال بزرگ درباره جلسه فدرال رزرو در روز چهارشنبه این است که اندازه این کاهش چقدر خواهد بود؟ و چه سیگنالی به اقتصاد و آینده می‌دهد؟

خبر مرتبط

چهارشنبه، روز سرنوشت‌ساز برای طلا و دلار

چهارشنبه، روز سرنوشت‌ساز برای طلا و دلار

بازار طلا، دلار و سهام که از هفته‌ها پیش منتظر تعیین تکلیف میزان کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سپتامبر بود، بالاخره به هفته سرنوشت‌ساز رسید. در روز چهارشنبه بازارها منتظر جلسه مهم فدرال رزرو برای تصمیم‌گیری درمورد نرخ بهره هستند. از هفته گذشته بازار سهام و بازار طلا کاهش نرخ بهره را در قیمت ارزش‌گذاری کردند و رکوردهایی را به ثبت رساندند.

از منظر علی رضاپور، تحلیلگر بازارهای مالی در صورتی که فدرال رزرو دو کاهش [دوتا ۰٫۲۵] نرخ بهره را اعلام کند طلا می‌تواند در هر قیمتی که قرار دارد حدود ۳۰ دلار جهش کند و در صورتی که فدرال رزرو یک کاهش ۰٫۲۵ درصدی را اعلام کند می‌تواند حدود ۱۵ دلار جهش کند.

این جلسه یکی از معدود جلساتی است که بازار ۵۰-۵۰ احتمال کاهش نرخ بهره را می‌دهد و عدم قطعیت زیادی وجود دارد بنابراین در لحظه اعلام میزان کاهش نرخ بهره، قیمت‌ها می‌توانند نوسانات شدیدی را ثبت کنند.

خبر مرتبط

جلسه مهم فدرال رزرو در روز چهارشنبه؛ تصمیمی که مسیر بازارها را تعیین می‌کند

جلسه مهم فدرال رزرو در روز چهارشنبه؛ تصمیمی که مسیر بازارها را تعیین می‌کند

اکوایران: تصمیم فدرال برای میزان کاهش نرخ بهره در روز چهارشنبه نقش بسیار مهمی در نوسانات بازار دارد؛ اما سرنخ هایی از تصمیمات آینده فدرال رزرو نیز بسیار مهم خواهند بود.

عکس نوسانات طلا می‌تواند برای دلار اتفاق بیفتد. اگر دو کاهش نرخ بهره اعلام شود شاخص دلار می‌تواند در همان لحظه تا عدد ۱۰۰ کاهش پیدا کند.

پس از آن بازار مجددا به دات پلات فدرال رزرو نگاه خواهد کرد. اگر میانگین آن بالاتر از انتظار بازار باشد حتی اگر دو کاهش نرخ بهره اتفاق بیفتد که سبب رشد طلا می‌شود، قیمت طلا پس از آن می‌تواند برگردد. ولی اگر یک کاهش نرخ بهره اتفاق بیفتد، بازار مجددا به مسیر نرخ بهره در دات پلات توجه می‌کند؛ اگر مسیر آن طبق انتظار بازار باشد نوسان زیادی در بازار ایجاد نمی‌کند.

پیش‌بینی اعضای فدرال در این جلسه برای داده‌های اقتصادی نیز بسیار حائز اهمیت است. اعضای فدرال رزرو در جلسه قبل تغییری در انتظار خود از GDP نسبت به جلسه سه ماه قبل‌تر (که در ماه مارس برگزار شد) اعمال نکردند. انتظار بازارهای مالی نیز از GDP آمریکا در سال جاری بیش از ۲ درصد است. اما اگر اعضای فدرال رزرو انتظار خود از GDP را به کمتر از ۲ درصد کاهش دهند، برای دارایی‌های ریسکی خوب نخواهد بود. چراکه ترس از رکود در آن منعکس می‌شود.

نکته بعد این است که نرخ بیکاری که در جلسه قبل تغییری نکرد قاعدتا باید در این جلسه رشد داشته باشد. در این صورت موسسات مالی انتظار دارند که نرخ بیکاری آمریکا تا ۴٫۵ درصد رشد کند و اگر فدرال رزرو نیز همین پیش بینی را داشته باشد به این معناست که بانک مرکزی از بازار کار نگران است. این مساله نیز می‌تواند نشان دهد که کاهش نرخ بهره بیشتری در مسیر وجود دارد، ولی این مساله لزوما به رشد دارایی‌های ریسکی منجر نمی‌شود چراکه اشتغال درحال آسیب دیدن است.

untitled

«تورم هسته هزینه‌های مصرف شخصی» نیز در میان پیش‌بینی‌های فدرال رزرو از اهمیت برخوردار است. فدرال رزرو در جلسه ماه ژوئن پیش‌بینی تورم هسته را به ۲٫۸ برای پایان سال افزایش داد ولی احتمالا در جلسه این هفته آن را به ۲٫۶ کاهش خواهد یافت.

باتوجه به اینکه جروم پاول در آخرین سخنرانی خود اعلام کرد که همه تلاش‌اش آن است که اشتغال آسیب نبیند، اگر سیگنال بدهد که اشتغال درحال آسیب است، در واقع هم رشد اقتصادی را تایید می‌کند و هم تاییدی برای کاهش نرخ بهره است، و از اینرو مشخص نیست قیمت‌ها را در کجا قرار می‌دهد.

به اعتقاد علی رضاپور، پس از سخنرانی آقای پاول معامله‌گران باید دوباره به داده‌های خرده فروشی آمریکا بازگردند، چرا که روشن می‌کند که آیا این داده سخنان او را تایید می‌کند یا خیر.

خبر مرتبط

صعود قیمت‌های جهانی نفت در آستانه جلسه مهم فدرال رزرو

صعود قیمت‌های جهانی نفت در آستانه جلسه مهم فدرال رزرو

اکوایران: کاهش تولید نفت در خلیج مکزیک به دنبال وقوع طوفان فرانسین و انتظارات سرمایه‌گذاران برای کاهش احتمالی نرخ بهره آمریکا در این هفته سبب افزایش ۲ درصدی قیمت‌های جهانی نفت شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
آغاز چرخه تسهیل پولی در ایالات متحده آمریکا: فدرال رزرو نرخ معیار را ۰٫۵ واحد درصد می‌دهد. 19 سپتامبر 2024

آغاز چرخه تسهیل پولی در ایالات متحده آمریکا: فدرال رزرو نرخ معیار را ۰٫۵ واحد درصد می‌دهد.

اکوایران: «کمیته بازار باز فدرال» امروز اعلام کرد که اطمینان بیشتری نسبت به تورم کشور بدست آورده است و نرخ‌ها بهره معیار را ۰٫۵ واحد درصد کاهش خواهد داد

پس لرزه تصمیمات «فد» بر بازارها: سهام و دلار صعود کردند 19 سپتامبر 2024

پس لرزه تصمیمات «فد» بر بازارها: سهام و دلار صعود کردند

اکوایران: سهام و شاخص دلار آمریکا هر دو با تصمیم فدرال رزرو برای کاهش نیم درصدی نرخ بهره و برنامه‌ریزی آن برای فرود نرم اقتصاد آمریکا صعود کردند.

بازار طلا و سکه با ریسک افزایش انس، حباب چاق کردند/ ریسک افزایش قیمت طلا، حباب سکه را چاق کرد 19 سپتامبر 2024

بازار طلا و سکه با ریسک افزایش انس، حباب چاق کردند/ ریسک افزایش قیمت طلا، حباب سکه را چاق کرد

تا روز سه‌شنبه می‌گفتند هر کسی دلار دارد بفروشد طلا بخرد چهارشنبه توصیه‌ها معکوس شد، چرا؟

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.