سه شنبه, ۱۰ مهر , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 135630
  • 01 اکتبر 2024 - 9:33
  • 6 بازدید
  • ۰ دیدگاه

چرا حباب بازار طلا و ارز چاق‌تر شد؟

چرا حباب بازار طلا و ارز چاق‌تر شد؟
چرا حباب بازار طلا و ارز چاق‌تر شد؟

​بازار طلا به سمت نزول پیش رفت اما حباب آن در سطح دو درصد باقی ماند که کار خریدار را سخت کرد، امروز چرا در بازار حباب‌ها چاق شدند؟

بازار ارز درجا زد اما بازار طلا و سکه با روند کاهشی در قیمت انس طلا به سمت نزول پیش رفتند. با شروع بازارهای جهانی در روز دوشنبه قیمت انس طلا با کاهش از محدوده‌های سقف دور شد و به حوالی ۲۶۳۰ دلار رسید. این درحالی بود که معامله‌گران تصور می‌کردند قیمت انس طلا با خبر ترور سید حسن نصرالله و تنش‌های منطقه به سمت افزایش برود اما این اتفاق نیفتاد. به خاطر این تصور حتی در معاملات پشت خطی قیمت طلای آبشده از کف ۱۷ میلیون حمایت شده بود. با این کاهش قیمت انس طلا، فعالان بازار می‌گفتند بازارهای جهانی سیگنال تنش بیشتر را حس نکرده و برای همین نزولی شده است. در واقع انس طلا در روز دوشنبه چراغ راه بازار طلا و سکه‌ را در دست داشت.

البته در روز دوشنبه از صحبت‌های سخنگوی وزارت خارجه هم بازار سیگنال مثبت دریافت کرد. کنعانی گفته نیازی به اعزام نیروهای داوطلب و کمکی از ایران به غزه و لبنان نیست و لبنان و فلسطین از توانایی لازم برای دفاع از خود برخوردارند. یکسری‌ها با اشاره به موقعیت وزارت خارجه در میدان توپخانه تهران می‌گفتند کنفرانس خبری توپخانه به بازار علامت آرامش داد.

قیمت طلای آبشده که در معاملات پشت خطی یکشنبه شب به پله دوم کانال ۱۷ میلیون رسیده بود، روز دوشنبه را در ۱۷ میلیون و ۱۵۶ هزار تومان بازگشایی کرد و با کاهش انس طلا به سمت نزول پیش رفت. قیمت طلای آبشده در نهایت در پایان بازار با کاهش کانال ۱۷ میلیون را از دست داد و در ۱۶ میلیون و ۹۹۵ هزار تومان بسته شد. با این حال که بازار طلا به سمت نزول پیش رفت و دو روز بیشتر در کانال ۱۷ میلیون دوام نیاورد اما حباب طلای آبشده همچنان در سطح دو درصد باقی ماند. از منظر فعالان بازار این حباب کار خریدار را سخت کرده و سیگنال نزول بیشتر را می‌دهد. البته معامله‌گران می‌گویند فریز حباب در این سطح برای این است که اگر ریسک سیاسی جدید به بازار رسید قیمت جهش زیادی نداشته باشد.

قیمت سکه روز دوشنبه‌ را در ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آغاز کرد و در برابر کاهش انس طلا در ابتدا مقاومت داشت اما در نهایت این مقاومت شکسته شد. قیمت سکه در انتهای معاملات با کاهش به ۴۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید. حباب سکه در روز دوشنبه با افزایش به ۱۹ درصد رسید که نشان می‌دهد بازار سکه در کاهش از متغیر دومش یعنی انس طلا عقب افتاده و مقاومت در برابر کاهش را مخابره می‌کند.

بازار ارز بعد از کاهش بیش از هزار تومانی از سقف، فعلا حمایت ۶۰ هزار و ۳۰۰ تومان مانع کاهش بیشتر بازار شده است. قیمت دلار هرات روز دوشنبه را در ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان شروع کرد، در ابتدا با کاهش به سمت مرز حمایت حرکت داشت. در نیمه دوم قیمت دلار هرات از مرز یاد شده حمایت شد و به حوالی نرخ بازگشایی برگشت.

قیمت دلار در تهران هم مثل هرات دنبال شد. قیمت دلار در تهران اولین قیمت دوشنبه را در ۶۰ هزار و ۴۵۰ تومان شروع کرد و در نیمه اول با کاهش به سمت مرز حمایت حرکت کرد. اما در نیمه دوم قیمت دلار تهران مثل هرات به حوالی نرخ بازگشایی برگشت.

اما روند قیمتی بازار درهم متفاوت با بازار ارز در تهران و هرات بود و می‌شود گفت عاملی که موجب شد قیمت دلار حمایتش را حفظ کند روند درهم بود. قیمت درهم دوشنبه را با گپ مثبت ۵۰ تومانی در ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان آغاز کرد و در نیمه اول در همین سطح ثابت باقی ماند. قیمت درهم امارات در نیمه دوم با افزایش ۳۰ تومانی به ۱۶ هزار و ۶۳۰ تومان رسید. البته بازار دبی نرخ‌دهی دوشنبه را مثل روز یکشنبه زودتر از همیشه تمام کرد. با این افزایش قیمت درهم، حباب دلاری بازار دبی چاقتر شد و به ۶۷۳ تومان رسید.

معامله‌گران می‌گویند دوشنبه روز چاق شدن حباب‌ها بود. از منظر آن‌ها این اتفاق بازار را سردرگم کرده و هم سیگنال افزایش به بازار می‌دهد و هم سیگنال کاهش. آن‌ها تصور می‌کنند یک بازار این وسط در حال چپ‌زنی است. البته فضای بازار دوشنبه به گونه‌ای بود که غاطبه معامله‌گران سیگنال کاهش می‌دادند و می‌گفتند قیمت‌ها با کاهش بیشتر به سمت حمایت می‌رود. به نظر می‌رسد این سیگنال بعد از احساس بازار از کم شدن شدت تنش است و در غیر این صورت بازار می‌تواند برگردد.

صندوق‌های طلا در روز دوشنبه سیگنال متفاوتی نسبت به بازار طلا و سکه داد. با این حال که بازار طلا و سکه به سمت نزول پیش رفتند در روز دوشنبه شاهد ورود پول ۲۶۴ میلیارد تومانی در صندوق‌های طلا، همراه با افزایش ارزش معاملات داشتیم.

گزارش خبرگزاری ایسنا درمورد قیمت دلار هم جالب توجه بود. این خبرگزاری مدعی شده براساس گزارش میدانی خبرنگار ایسنا تا ساعت ۱۵ دوشنبه، دلار در بازار آزاد با نرخ ۶۰ هزار تومان توسط واسطه‌ها به فروش می‌رسید و با قیمت ۵۹ هزار تومان از سوی این افراد خریداری می‌شد. معامله‌گران قبلا هم درمورد این‌گونه گزارش‌ها موضع گرفته بودند و می‌گفتند که خارج از اینکه روند نزولی است یا صعودی، چرا باید یک خبرگزاری قیمت دلار را پایین‌تر عنوان کند؟ این موضوع مثل این است که قیمت انس طلا در روز دوشنبه ۲۶۳۰ دلار باشد اما رویترز بگوید نه قیمت ۲۵۰۰ دلار است.

خبر جالب توجه بازار زمزمه‌ها درمورد اجرایی شدن سامانه جامع تجارت بود. فعالان بازار با توجه به داستان‌هایی که از سال ۱۴۰۲ در این باره شکل گرفته به طنز می‌گفتند خب رسیدیم به اپیزود جدید سامانه جامع تجارت. در گزارشی نوشته شده که از ۲۸ مهر این سامانه اجرایی می‌شود. در این باره در بازار شنیده می‌شد که یک جلسه مهم قرار است برگزار شود که تعیین کننده خواهد بود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
01 اکتبر 2024

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خیال دلار و سکه را راحت کرد

بازار ارز درجا زد اما بازار طلا و سکه با روند کاهشی در قیمت انس طلا به سمت نزول پیش رفتند. با شروع بازارهای جهانی در روز دوشنبه قیمت انس طلا با کاهش از محدوده‌های سقف دور شد و به حوالی ۲۶۳۰ دلار رسید. این درحالی بود که معامله‌گران تصور می‌کردند قیمت انس طلا با […]

اظهارات مهم رئیس فدرال رزرو درباره آینده نرخ بهره آمریکا 01 اکتبر 2024

اظهارات مهم رئیس فدرال رزرو درباره آینده نرخ بهره آمریکا

اکوایران: جروم پاول، رئیس فدرال رزرو امروز اعلام کرد که سیاست نرخ بهره، سیاستی از پیش تعیین شده نیست و طی زمان و باتوجه به داده‎‌‌‌‌های اقتصادی روز پیش خواهد رفت.

عدم صدور گواهی ثبت آماری برای کارمزد صرافی‌ها 30 سپتامبر 2024

عدم صدور گواهی ثبت آماری برای کارمزد صرافی‌ها

اکوایران: سامانه نیما بابت کارمزد از محل خرید ارز گواهی ثبت آماری صادر نمی کند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.