۶ مرکز ملی آفرینش فناوری راه اندازی می شود
۶ مرکز ملی آفرینش فناوری راه اندازی می شود

اقتصاد ایران: معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری گفت:‌ دستکم تا پایان برنامه هفتم توسعه قرار است ۶ مرکز ملی آفرینش فناوری راه‌اندازی می شود

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،روح‌الله دهقانی فیروزآبادی امروز در نشست خبری چهاردهمین نمایشگاه فناوری نانو، ستاد فناوری نانو را از قدیمی‌ترین ستاد‌های معاونت علمی توصیف کرد و افزود: این ستاد حتی قبل از تشکیل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان راه اندازی شد و جزء یکی از جریان‌سازترین‌ها در حوزه ترویج نانو بوده است.

وی افزود: این ستاد در زمینه ترویج فناوری نانو بین مردم عملکرد خوبی داشته، به طوری‌که توانسته جریانی درست همزمان با ظهور فناوری نانو را راه‌اندازی کند تا کشور به سمت تولیدات علمی نانوفناوری حرکت کند.

دهقانی فیروزآبادی گفت: ما به ستاد‌ها توصیه می‌کنیم از الگوی ستاد نانو بهره ببرند تا بتوانند در حوزه ترویج و در ادامه تولید علم و محصول اقدام کنند.

معاون علمی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در دوره جدید ستاد نانو فعالیت‌های دیگری مانند توسعه میکرو به ستاد محول شده است، گفت: ستاد نانو و ریز فناوری‌هایی مانند میکرو الکترونیک نیز اخیرا جزء ماموریت‌های ستاد نانو شده است.

دهقانی فیروزآبادی گفت: همچنین حداقل تا پایان برنامه هفتم توسعه قرار است ۶ مرکز ملی آفرینش فناوری راه‌اندازی شود که یکی از آن‌ها در حوزه ریزفناوری و ریز الکترونیک است؛ این در برنامه هفتم بوده که قرار است ستاد نانو پیگیر آن باشد.

وی گفت: ۲۰ سال تجربه کار ستاد نانو و دستاورد‌های زیادی در فناوری وجود دارد که یا باید به فناوری جدی تبدیل شود یا کاربردی شود؛ برای ایجاد اقتصاد، گردش مالی و بازگشت سرمایه محور‌های جدی این دوره از ستاد به شمار می‌رود.

به گفته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری گفت: ایران از نگاه جهان و به همت مدیرانی که زحمت کشیدند، در دنیا در حوزه نانو به نوعی قدرت شناخته شده و به رسمیت شناخته شده است.

دهقانی فیروزآبادی گفت: این موضوع باعث شده در دنیا موفقیت‌های کشورمان را باور دارند، تمام کسانی که به ایران سفر می‌کنند حوزه‌های مورد تاکید برای همکاری در نانو است؛ این نشانه آن است که دانشمندان در دنیا ایران را جبهه تولید علم نانو شناخته‌اند.

وی گفت: این باعث افتخار است که فناوری نانو به عنوان محور اصلی همکاری بین کشور‌ها شناخته شده است.

دهقانی فیروزآبادی در مورد چهاردهمین نمایشگاه نانو گفت: امسال دستاورد‌های نمایشگاه چشمگیر و متفاوت است.

وی گفت: ستاد نانو یکی از ارکان علمی کشور است و امیدواریم امسال و سال آینده شاهد دوران طلایی در ستاد نانو باشیم.

وی با اشاره به اضافه شدن بخش میکرو به ستاد نانو و ثابت بودن بودجه آن، گفت: منابع نانو منابع مستقیم ستاد نیست. در میکرو عقب هستیم و سنسور و حسگر فناوری‌های ملموسی هستند که لازم است توسعه آن را در پیش بگیریم که نیازمند تدبیر مدیریت بودجه است.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: پتانسیل ستاد از محل منابع مستقیم، تبصره ۱۸ منابع اعتبار مالیاتی و منابع معاونت علمی تا هزار میلیارد تومان می‌تواند صرف توسعه میکرو شود. کار ستاد نانو هماهنگی و صرف این اعداد و رقم است تا سرمایه‌گذاران کشور را گرد هم آورد.

وی گفت: فروش سال گذشته محصولات نانو ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]