جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 13962
  • 06 آگوست 2023 - 9:12
  • 152 بازدید
  • ۰ دیدگاه

تزریق زیرزمینی ارز به بازار، ۲۵۰۰ تومن ارزان‌تر از نرخ آزاد!

تزریق زیرزمینی ارز به بازار، ۲۵۰۰ تومن ارزان‌تر از نرخ آزاد!
تزریق زیرزمینی ارز به بازار، ۲۵۰۰ تومن ارزان‌تر از نرخ آزاد!

اکوایران: در ماه‌های گذشته، دولتی‌ها – از وزیر اقتصاد گرفته تا رئیس کل بانک مرکزی – اعلام کرده‌اند که نرخ بازار ارز را غیررسمی می‌دانند و به رسمیت نمی‌شناسند و این نرخ با واقعیت‌های اقتصادی کشور همخوانی ندارد. این عدم پذیرش درحالیست که نرخ ارز در سامانه‌های بانک مرکزی و بازار آزاد، اختلاف قابل توجهی دارد. برخی معتقدند که نپذیرفتن نرخی که در بازار آزاد معامله می‌شود و به نوعی نرخ بازار رسمی را هم به دنبال خود می‌کشاند، می‌تواند‌ آسیب‌زا باشد.

دبیر کانون صرافان در این باره به اکوایران تاکید می‌کند که بازار، انکارپذیر نیست و یادآوری می‌کند که آن زمان که بازار به رسمیت شناخته می‌شد، اختلاف نرخ آزاد و نرخ نیما کمتر از امروز بود.

کامران سلطانی‌زاده می‌گوید: بازار یک واقعیت انکارناپذیر است. در زمان رئیس کل پیشین یعنی صالح‌آبادی، بازار به رسمیت شناخته می‌شد. آن زمان که بازار به رسمیت شناخته می‌شد، اختلاف نرخ سامانه‌ نیما با بازار معمولا بین یک تا سه درصد بود؛ اما در حال حاضر که ما بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم، این اختلاف با بازار غیررسمی به بالای ۳۰ تا ۳۵ درصد رسیده است. 

او با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم واقعیت را انکار کنیم، توضیح می‌دهد: بازار وجود دارد و صادرکننده، کالایی را که از کشاورز می‌خرد بر اساس دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی یا دلار ۳۹ هزار تومانی نمی‌خرد. کشاورز یا تهیه‌کننده‌ کالا یا هرکسی که کالایی را به صادرکننده می‌فروشد، دلار را بر اساس نرخ روز می‌فروشد و صادرکننده هم باید کالا را بر اساس دلار ۴۹ هزار تومانی خرید کند، اما ارز حاصل از صادرات را به قیمت ۳۹ هزار تومان بفروشد.

سلطانی‌زادهد با مطرح کردن این پرسش که «اگر تصمیم‌گیران نرخ بازار غیررسمی را قبول ندارند، چرا ارز با حاشیه‌‌ قیمت بازار، به بازار عرضه می‌کنند؟» می‌گوید: اگر قبول داریم که بازار آزاد وجود ندارد، پس عرضه ارز را باید به قیمت ۳۹ هزار تومان داشته باشیم. دلاری که در بازار آزاد در حال تزریق است، بین ۲ تا ۳ هزار تومان پایین‌تر از قیمت بازار آزاد است.

دبیر کانون صرافان اظهار کرد که «بر اساس اطلاعات غیررسمی که داریم، ارز با یک بازه‌ قیمتی ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان پایین‌تر از قیمت لحظه‌ای ارز در بازار آزاد، به بازار تزریق می‌شود.»

کنترل نرخ ارز با تزریق غیررسمی و زیرپوستی به بازار

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
ربع سکه خلاف جریان شنا کرد 03 مه 2024

ربع سکه خلاف جریان شنا کرد

اکوایران: قیمت دلار تهران در هفته جاری با سقوط کار خود را شروع کرد و در برگشت رو به بالا نتوانست از سد مقاومت ۶۳ هزار تومان بگذرد و دوباره فروریخت.

اثر آتش‌بس بر بازارها/ بازدهی کدام سکه در یکسال گذشته منفی بوده؟ 02 مه 2024

اثر آتش‌بس بر بازارها/ بازدهی کدام سکه در یکسال گذشته منفی بوده؟

اکوایران: جنگ غزه ریسک در خاورمیانه را افزایش داد و افزایش سطح ریسک تا حدودی اثر خود را بر بازار ارز و سرمایه گذاشت. با قوت گرفتن احتمال آتش‌بس اکوایران در این گزارش اثر آتش‌بس در جنگ را بر بازارها بررسی می‌کند.

قیمت بیت‌کوین تا چه سطحی ممکن است کاهش یابد؟ 02 مه 2024

قیمت بیت‌کوین تا چه سطحی ممکن است کاهش یابد؟

اکوایران: بیت‌کوین در هفته‌های اخیر با کاهش قیمت قابل توجهی همراه شده است و این احتمال وجود دارد که قیمت آن به کمتر از ۴۰ هزار دلار نیز سقوط کند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.