سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 14285
  • 07 آگوست 2023 - 3:11
  • 162 بازدید
  • ۰ دیدگاه

صرافی زیرزمینیِ مغازه‌داران اطراف حرم / سوپرمارکت‌هایی که صراف شده‌اند

صرافی زیرزمینیِ مغازه‌داران اطراف حرم / سوپرمارکت‌هایی که صراف شده‌اند
صرافی زیرزمینیِ مغازه‌داران اطراف حرم / سوپرمارکت‌هایی که صراف شده‌اند

اکوایران: بازگشت ارز از عراق و افغانستان مدت‌هاست با چالش‌های جدی روبه‌رو شده و دلار سخت‌تر از قبل به صورت اسکناس وارد کشور می‌شود. با این حال دبیر کانون صرافان معتقد است که صرافی‌ها نقش پررنگی در بازگشت ارز به کشور دارند.

کامران سلطانی‌زاده – دبیر کانون صرافان – درباره بازگشت ارز به کشور و نقش صرافان در این مسیر به اکوایران می‌گوید: مرز سلیمانیه و هرات، دو مرز بسیار مهم در زمینه‌ بازگشت ارز به شمار می‌روند. بعد از تحولاتی که در افغانستان رخ داد، بازگشت ارز به کشور بسیار چالش‌برانگیز شده است. بازگشت ارز از مبداء عراق هم به دلیل سخت‌گیری‌های دولت عراق، با چالش‌هایی مواجه شده است.

وی افزود: با همه این چالش‌ها، صرافی‌ها بازگشت ارز به کشور را به مدیریت می‌کنند و حجم عمده‌ای از این بازگشت ارز به کشور از طریق شبکه‌ی صرافی‌ها انجام می‌شود. هم از طریق کارگزاری‌هایی که در کشورهای همجوار دارند و هم از طریق شرکت‌هایی که در سلیمانیه و هرات دارند و  تمام این تلاش‌ها برای بازگشت ارز برعهده‌ شبکه‌ صرافی‌ها است و همینطور دور زدن تحریم‌ها.

دبیر کانون صرافان با بیان اینکه «با همه‌ این‌ها، صرفاً تخلفات برخی صرافی‌ها به چشم می‌آید و زحمات آن‌ها دیده نمی‌شود»، گفته است: حجم تخلفاتی که در زمینه‌های دیگر وجود دارد، بسیار بیشتر از تخلفات برخی از صرافی‌هاست اما ارز موضوع خاصی برای کشور است و برخی تخلفات برخی صراف‌ها انعکاس بیشتری پیدا می‌کند و در حق صراف‌ها بی‌مهری می‌شود. تخلفات به تناسب حجم فعالیتی که صراف‌ها انجام می‌دهند بسیار کم است. بسیاری از مواردی که امروزه تخلف محسوب می‌شود، فعالیت‌هایی بوده که صراف‌ها تا سال‌های گذشته به صورت معمول انجام می‌داده‌اند. 

او با اشاره به اینکه قوانین دست و پای صرافی‌ها را بسته و آن‌ها برای حفظ موجودیتشان نیاز دارند تا تأمین مالی بکنند، می‌گوید: بانک مرکزی با قوانینی که وضع کرده، هزینه‌ اداره‌ صرافی را بسیار بالا برده و از طرف دیگر، درآمدهای صرافی‌ها را به شدت کاهش داده است. هر واحد تولیدی اگر با افزایش هزینه‌ها و همینطور کاهش درآمدها روبه‌رو شود، نابود می‌شود. 

سلطانی‌زاده با اشاره به اینکه اقداماتی که به محدود شدن فعالیت صرافان منتهی شده، باعث شده است سایر فعالان اقتصادی، به صرافان و معامله‌کنندگان غیررسمی و زیرزمینی ارز تبدیل شود، می‌گوید: در شهرهایی مثل مشهد و قم در اطراف حرم، حتی یک صراف امکان خرید و فروش دینار عراق، ریال قطر و بحرین را ندارد. به دلیل اینکه هیچ توریست یا زائری دلار ۴۹ هزار تومانی را ۳۹ هزار تومان به صراف نمی‌فروشد. تمام صرافان نظاره‌گر معامله‌گران غیررسمی شده‌اند. در حال حاضر تمام زعفران‌فروش‌ها یا خوار و بارفروش‌ها یا حتی سوپرمارکت‌های نزدیک حرم مشهد کار صرافی و خرید و فروش ارز انجام می‌دهند. 

او ادامه می‌دهد: سخت‌گیری‌ها در قبال صرافی‌ها موجب شده که تمام فعالیت‌ها اعم از رمزارز، خروج سرمایه، تبادلات، حواله‌های شخصی، تأمین اسکناس‌های مورد نیاز مردم، خرید و فروش ارز حاصل از رفت و آمد توریست‌ها و زوار، خرید بلیط، تورهای مسافرتی و تمامی خدماتی که قبلا در صرافی‌ها انجام می‌شد، همگی به‌ ناگهان به سمت فضای غیررسمی برود.

دبیر کانون صرافان ادامه می‌دهد: در شهر کلاردشت یا مازندران در شمال کشور، اکثر سوپرمارکت‌ها وارد عرصه صرافی شده‌اند. در داخل تهران هم به هر سکه‌فروش یا طلافروشی که سر بزنید، امکان خرید و فروش حواله‌ ارزی یا اسکناس ارزی وجود دارد. چرا که هیچ صرافی امکان معامله ندارد. 

سلطانی‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه در اطراف تمام صرافی‌ها، اکثرا فعالان غیررسمی وجود دارند و تبدیل به تأمین‌کننده‌ نیازهای رسمی مردم شده‌اند، می‌پرسد: چرا باید قوانین به سمت و سویی برود که فعال رسمیِ تحت نظرِ بانک مرکزی امکان معامله نداشته باشد اما فعالان غیررسمی و غیرمتخصص در حوزه ارز، بدون استثنا تمام خدمات ارزی را به مردم ارائه بدهند؟

دبیر کانون صرافان همچنین تاکید می‌کند که حق هر ایرانی، استفاده از خدمات ارزی در چارچوب قانون و در صرافی‌های رسمیِ تحت نظر بانک مرکزی است، اما این حق از مردم گرفته شده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
سنگ‌اندازی طلا در مسیر سکه 30 آوریل 2024

سنگ‌اندازی طلا در مسیر سکه

اکوایران: شواهد حکایت از آن دارد که قیمت اونس طلا با ریزش ۱۵ دلاری در حدود ۲۳۲۸ دلار معامله می‌شود. بنابراین، به نظر می‌رسد سکه‌بازان امروز از سمت بازار طلا شانسی برای صعود ندارد.

تحلیل فنی ربع سکه، چه روندی را نشان می‌دهد؟ 30 آوریل 2024

تحلیل فنی ربع سکه، چه روندی را نشان می‌دهد؟

قیمت دلار و سکه از کف تزریقی برگشت/ صندوق‌های طلا سبزپوش شدند/ حباب سکه به ۸ میلیون رسید/ اعتصاب بنکدارهای طلا به سومین روز رسید/ تحلیل فنی ربع سکه، چه روندی را نشان می‌دهد؟

سیگنال پشت خطی به قیمت دلار/ خبر خوش ارزی چیست؟ 30 آوریل 2024

سیگنال پشت خطی به قیمت دلار/ خبر خوش ارزی چیست؟

در پشت خط دوشنبه افزایش قیمت دلار هرات ادامه دار شد و مرز کانال ۶۱ هزار تومان رسید. همچنین در پشت خط خبر گشایش ارزی به بازار رسید.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.