یکشنبه, ۶ آبان , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 142981
  • 27 اکتبر 2024 - 21:34
  • 6 بازدید
  • ۰ دیدگاه

رکوردشکنی معکوس حباب اقلام سکه

رکوردشکنی معکوس حباب اقلام سکه
رکوردشکنی معکوس حباب اقلام سکه

اکوایران: اصلاح قابل توجه بازار ارز در تعطیلی بازارهای جهانی باعث شده تا اقلام کوچکتر سکه کمترین حباب خود از ابتدای سال جاری را ثبت کنند.

روز شنبه اسرائیل به خاک ایران حمله کرد. بازار در مجموع این‌طور تحلیل کرد که از بعد از این سطح تنش کاهش پیدا خواهد کرد. در نتیجه بازار سهام که مدتی با فشار فروش مواجه بود با افزایش استقبال در سمت خریداران مواجه شد. امروز هم برای دومین روز متوالی بورس تهران امروز سبزپوش شد.

به نظر می‌رسد بازارساز به دنبال بازگرداندن رونق به بازار سهام است. زیرا اخبار مثبت به بازار سرمایه همچنان تزریق می‌شود. حمید پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته است که امسال پولی به نفع بودجه از بازار سرمایه خارج نخواهد شد.

پس از آنکه در بودجه سنوات گذشته سهام‌داران ریسک‌هایی را در تصمیمات اقتصادی بودجه شامل افزایش انتشار اوراق، افزایش مالیات، افزایش نرخ خوراک و… متحمل شدند این صحبت‌ رییس سازمان برنامه و بودجه به نظر می‌رسد به منظور فرونشاندن نگرانی اهالی بازار سرمایه در این مورد است.

محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور هم امروز گفت که تلاش می‌کنیم که فاصله بین نرخ‌های نیمایی و بازار آزاد کم شود تا انگیزه سرمایه‌گذاری در بورس افزایش پیدا کند. این راهکارهای دولت موجب رونق شرکت‌های صادراتی خواهد شد زیرا درآمدهای صادرکنندگان را افزایش می‌دهد و باعث بهبود نسبت قیمت به سودآوری شرکت‌های سهامی خواهد شد که در چنین شرایطی قدرت رقابت شرکت‌های سهامی را با بورس افزایش می‌دهد. ولی در نقطه مقابل هزینه واردات شرکت‌های واردکننده افزایش خواهد یافت به همین خاطر اهمیت افزایش قیمت تولید شرکت‌های واردکننده یا آزادسازی قیمت‌ها ممکن است پر رنگ شود.

بورس تهران امروز در دومین روز صعودی خود در محدوده دو میلیون و ۲۵ هزار واحد قرار گرفت ولی ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم نسبت به روز قبل کاهش پیدا کرد، ورود پول حقیقی به بالاترین سطح از دوم اردیبهشت ماه رسید.

حباب درهم همچنان نزولی است

دلار تهران پس از اصلاح تند روز قبل امروز نفس گرفت و کمی رشد کرد تا درباره ادامه مسیر تصمیم‌گیری کند‌. حباب درهم در محدوده ۱۸۹ تومان قرار گرفته که پایین‌تر از میانگین سه ماهه در محدوده ۲۲۵ تومان است و در ادامه جریان نزولی حباب درهم در سه هفته گذشته است که نشان می‌دهد دست باز‌ارساز در بازار درهم بازتر است و هیجان در بازار ارز به خاطر درهم نیست.

چرا حباب اقلام سکه کاهش یافت؟

روز جمعه معاملات جهانی به تعطیلات رفت و اونس طلا در محدوده دهزار و ۷۴۶ دلار پرونده معاملات هفته را بست.‌ اونس جهانی طلا از ابتدای سال میلادی جاری ۳۲ درصد رشد کرده است.

چشم‌انداز تعدیل چرخه انقباضی پولی در بانک‌های جهانی بزرگ جهان هزینه فرصت نگهداری طلا را کاهش داده است، از طرفی سهم تنش‌ها و درگیری‌های خاورمیانه در قیمت‌گذاری طلا در میان معامله‌گران طلا افزایش پیدا کرده است‌.

مشخص نبودن نتیجه انتخابات در آمریکا و افزایش احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات پیش‌رو هم از مواردی است که باعث اقبال معامله‌گران به طلا شده است. امروز تعطیلات پایان هفته بازارهای جهانی به پایان خواهد رسید و نحوه قیمت‌گذاری طلای جهانی بر قیمت طلا و سکه در فردا تأثیر خواهد گذاشت.

 روز قبل شتاب اصلاح قیمت سکه در بازار طلا خیلی تند شد و اقلام کوچکتر سکه اصلاح تندتری را تجربه کردند، مسلما عرضه سکه توسط بانک مرکزی در کاهش قیمت سکه بی‌تأثیر نیست ولی برخی هم کاهش بیشتر حباب اقلام کوچکتر سکه را ناشی از رونق معاملات صندوق‌های طلا می‌دانند که توانسته جریان نقدینگی های خرد در بازار طلا را به سمت خود جذب کند.

حباب نیم‌سکه، ربع سکه و سکه گرمی به ترتیب در محدوده ۴۹،۶۵،۲۸ درصد قرارگرفته است که پایین‌ترین سطوح حباب اقلام سکه از ابتدای سال جاری است به همین خاطر برخی رونق معاملات صندوق‌های طلا را مؤثر در رکوردشکنی معکوس حباب اقلام سکه می‌دانند.

در حالیکه برخی اصلاح تند بازار را عامل خروج سرمایه از بازار طلا و ارز می‌دانند، برخی هشدار می‌دهند که اصلاح تند در بازار ارز و طلا ممکن است برخی سرمایه‌ها را به امید نوسانگیری به بازار برگرداند و اصلاح فرسایشی سرمایه‌های بیشتری را از این بازار می‌تواند ناامید کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
آغاز کنترل روسیه بر عملیات استخراج بیت‌کوین 27 اکتبر 2024

آغاز کنترل روسیه بر عملیات استخراج بیت‌کوین

اکوایران: قانون جدیدی که در روسیه اجرا خواهد شد، اختیارات دولت برای کنترل فعالیت‌های مرتبط با رمزارز نظیر استخراج بیت‌کوین را گسترش می‌دهد.

تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو درباره پیش‌بینی روند طلای جهانی 27 اکتبر 2024

تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو درباره پیش‌بینی روند طلای جهانی

اکوایران: در تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو از قیمت طلا، عمده کارشناسان و معامله‌گران خرد معتقدند که قیمت فلز زرد در هفته معاملاتی جدید با افزایش همراه می‌شود.

کف مهم طلا 27 اکتبر 2024

کف مهم طلا

پس از حمله اسرائیل به ایران، بازار ارز و طلا با افت شدید و از دست رفتن چندین کانال قیمتی مواجه شد. تفاوت ریزش امروز با حمله به پایگاه شکاری اصفهان چیست؟

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.