جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 39728
  • 05 نوامبر 2023 - 8:12
  • 125 بازدید
  • ۰ دیدگاه

تحلیل بنیادی سهام خساپا/ افزایش ۳۴۵ درصدی زیان‌دهی سایپا در سال ۱۴۰۲

تحلیل بنیادی سهام خساپا/ افزایش ۳۴۵ درصدی زیان‌دهی سایپا در سال ۱۴۰۲
تحلیل بنیادی سهام خساپا/ افزایش ۳۴۵ درصدی زیان‌دهی سایپا در سال ۱۴۰۲

اکوایران: شرکت سایپا در تابستان امسال با ثبت ۴ هزار و ۸۳۷ میلیارد تومان زیان خالص، به زیان انباشته ۴۵ هزار و ۶۱۰ میلیارد تومانی رسید.

به گزارش اکوایران، شرکت سایپا (شرکت ایرانی تولید اتومبیل) در بازار دوم بورس تهران با نماد خساپا شناخته می‌شود. ارزش سهام این شرکت در حال حاضر نزدیک به ۴۲ هزار و ۹۱۵ میلیارد تومان است و ۲۷ درصد از سهام این مجموعه در بازار سهام شناور است. سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا و صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد بزرگترین سهامداران شرکت سایپا به شمار می‌روند. . نکته قابل توجه در صورت‌های مالی نیم‌ساله شرکت سایپا رشد ۱۹ درصدی زیان انباشته این مجموعه به نسبت ۱۲ ماه قبل است. زیان انباشته سایپا در حالی ۴۵٫۶ همت را پشت سرگذاشته است که ارزش بازاری سهام این شرکت هنوز به ۴۳ همت نرسیده و سرمایه این شرکت در ترازنامه تنها ۱۹٫۶ همت است.

افزایش ۳۹ درصدی فروش سایپا در ۷ ماهه ۱۴۰۲

شرکت سایپا، مشابه شرکت ایران خودرو، با وجود شرایط نامطلوب بهای تمام شده محصولات و نرخ فروش دستوری که موجب ثبت زیان ناخالص در جریان عملیاتی شرکت می‌شود؛ در سال جاری رشد فروش قابل توجهی را پشت سر می‌گذارد. شرکت سایپا در سال ۱۴۰۰ با ۳۳ هزار و ۱۳۴ میلیارد تومان فروش، به طور متوسط ماهانه ۲ هزار و ۷۶۱ میلیارد تومان درآمدزایی کرده است. خساپا در سال ۱۴۰۱ بیش از ۸۰ درصد رشد درآمدزایی داشت و با ۵۹ هزار و ۸۲۴ میلیارد تومان فروش به متوسط ماهانه ۴ هزار و ۹۸۵ میلیارد تومانی دست پیدا کرد.

photo_۲۰۲۳-۱۱-۰۲_۱۴-۲۱-۵۳

بیشترین میزان فروش ماهانه خساپا در سال ۱۴۰۰ به دی ماه با ۵ هزار و ۲۳۷ میلیارد تومان درآمد عملیاتی تعلق گرفت و در سال ۱۴۰۱ با ۶ هزار و ۲۹۸ میلیارد تومان این بار به آذر ماه تعلق داشت و آبان ماه ۱۴۰۱ بیشترین میزان افزایش فروش به نسبت ماه مشابه در سال قبل را به خود اختصاص داد.

عملکرد ضعیف ایران خودرو در تابستان/ زیان انباشته ایران خودرو به ۹۷ همت رسید!

شرکت سایپا در هفت ماهه طی شده از سال جاری نشان داده که عملکرد بهتری به نسبت هفت ماهه ابتدایی سال قبل در زمینه درآمدزایی داشته است. این شرکت تا انتهای مهر ماه امسال ۴۴ هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان فروش داشته که به نسبت فروش ۳۱ هزار و ۸۲۶ میلیارد تومانی هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ رشد ۳۹ درصدی و به زبان دیگر، افزایش ۱۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومانی داشته است. در این هفت ماهه، بیشترین میزان فروش به شهریور ماه با ۸ هزار و ۲۶ میلیارد تومان تعلق گرفته و بیشترین افزایش فروش ماهانه نسبت به ماه مشابه در سال قبل نیز به اردیبهشت ماه با ۸۵ درصد رشد تعلق گرفته است.

زیان خالص ۷ هزار و ۲۳۳ میلیارد تومانی، حاصل شش ماهه امسال سایپا

شرکت سایپا سال ۱۴۰۱ را با زیان انباشته ۳۸٫۴ همتی در صورت‌های مالی خود و زیان انباشته ۷۷٫۸ همتی در صورت‌های مالی تلفیقی به پایان رساند. روند حاشیه سود فصلی سایپا نشان می‌دهد که این خودروسازی مشابه شرکت‌های هم‌گروه خود در سال گذشته که عرضه خودرو در بورس کالا رقم می‌خورد؛ شرایط بهتری را تجربه می‌کرد. شش ماهه ابتدایی سال جاری برای خساپا ۷ هزار و ۲۳۳ میلیارد تومان زیان خالص به همراه داشته است.

شرکت سایپا در سال‌های گذشته روند درآمدزایی خود را به خوبی افزایش داده است؛ اما روند زیان‌سازی این شرکت فصل به فصل شدیدتر می‌شود. سایپا در بهار امسال ۲ هزار و ۳۹۶ میلیارد تومان زیان خالص به ثبت رساند؛ در حالی که زیان خالص بهار ۱۴۰۱ این شرکت هزار و ۱۵۹ میلیارد تومان بوده است. عملکرد تابستان ایران خودرو نیز به نسبت زیان خالص تابستان ۱۴۰۱ وخیم‌تر شده است. شرکت ایران خودرو در تابستان امسال با زیان خالص ۴ هزار و ۸۳۷ میلیارد تومانی مواجه شد؛ در حالی که زیان خالص تابستان ۱۴۰۱ این شرکت ۴۶۶ میلیارد تومان بوده است. در نهایت زیان ناخالص شش ماهه ابتدایی امسال سایپا به نسبت مدت مشابه در سال قبل افزایش ۳۴۵ درصدی داشته است.

photo_۲۰۲۳-۱۱-۰۲_۱۴-۲۱-۵۶تحلیل بنیادی سهام خکاوه/ زیان ۱۲۷ میلیارد تومانی سایپا دیزل در تابستان

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
بازار خودرو با این خبر بهم می‌ریزد / سیگنال منفی وزیر صمت به خودروسازان 01 مه 2024

بازار خودرو با این خبر بهم می‌ریزد / سیگنال منفی وزیر صمت به خودروسازان

اکو ایران : تیم کارشناسی برای بررسی وضعیت ارز تخصیص یافته به خودروسازان خصوصی تشکیل شد.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از طوفان خودروهای الکتریکی 27 آوریل 2024

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از طوفان خودروهای الکتریکی

اکوایران: آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی به بررسی چشم‌انداز خودروهای الکتریکی پرداخته است. طبق این گزارش، تقریبا از هر ۳ اتومبیل در جاده‌های چین تا سال ۲۰۳۰ یک اتومبیل الکتریکی خواهد بود و این میزان در ایالات متحده و اتحادیه اروپا تقریبا یک خودرو از هر ۵ اتومبیل خواهد بود.

ایده آرام کردن بازار خودرو به کما رفت/ قیمت خودرو با این خبر فاز افزایشی به خود می‌گیرد؟ 25 آوریل 2024

ایده آرام کردن بازار خودرو به کما رفت/ قیمت خودرو با این خبر فاز افزایشی به خود می‌گیرد؟

اکو ایران: وزارت صمت قصد داشت تا به کمک اهرم واردات خودرو سر و سامانی به وضعیت بازار دهد اما به نظر می‌رسد با توجه به آمارهای منتشر شده از ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز این ایده عملیاتی نشده است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.