رونمایی نماینده مجلس از سلطان خانه خالی!
رونمایی نماینده مجلس از سلطان خانه خالی!

محمدبیگی گفت: بحث مالیات بر خانه‌های خالی یکی از قانون‌های خیلی خوب مجلس بود که متاسفانه در ورطه اجرا به قهقرا رفت و عملا خوب اجرا نشد. جالب اینجاست که یک نفر صاحب بیش از ۱۰۰ خانه خالی است

طی آخرین خبرها پنج بانک وجود دارند که بیشترین تعداد خانه‌های خالی را در اختیار دارند و سازمان امور مالیاتی مسئول پیگیری وضعیت آن‌ها است. در لیست بانک‌هایی که بیشترین تعداد خانه‌های خالی را در اختیار دارند، بانک مسکن با ۸۰۰۰ خانه خالی در رتبه اول قرار دارد. در رتبه دوم، بانک سپه با ۲۰۶۰۰ خانه خالی قرار دارد. بانک ملت در رتبه سوم با ۵۸۳ خانه خالی قرار دارد. در رتبه چهارم، بانک صادرات با ۲۷۸ خانه خالی قرار دارد و در رتبه پنجم، بانک پاسارگاد با ۱۸۱ خانه خالی قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی پیش از این اعلام کرده بود که تعداد خانه‌های خالی در کشور بین دو تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد است. با توجه به پیش‌بینی‌ها و اسناد بالادستی، هر سال یک میلیون تقاضای جدید به بازار مسکن اضافه میشود. بنابراین، وجود ۲.۵ میلیون واحد مسکونی خالی در کشور، تأثیری مهم و متفاوت بر بازار خواهد داشت.

بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با فاطمه محمد بیگی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز به بررسی وضعیت مالیات بر خانه‌های خالی و ابهام موجود در مورد خانه‌های در تملک بانک‌ها پرداخته است که در ادامه این گزارش می‌خوانیم.

فاطمه_محمدبیگی

قانون مالیات بر خانه‌های خالی خوب اجرا نشد

فاطمه محمدبیگی نماینده مجلس در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: بحث مالیات بر خانه‌های خالی یکی از قانون‌های خیلی خوب مجلس بود که متاسفانه در ورطه اجرا به قهقرا رفت و عملا خوب اجرا نشد. حدود ۲ و نیم میلیون در سطح کشور خانه خالی داریم و صاحبان این خانه‌های خالی هم لیست مشخصی دارند.

وی افزود: جالب اینجاست که یک نفر صاحب بیش از ۱۰۰ خانه خالی است و یا بعضی از ارگان‌ها و بانک‌ها خودشان در حوزه مسکن اقدام به تصدی‌گری کرده‌اند در حالیکه ماموریت بانک‌ها، درواقع تسهیل‌گری و خدمت به مردم در زمینه پول و اعتبار است و بانک‌ها خود نباید به بنگاه‌های اقتصادی تصدی‌گر تبدیل شوند. این تخطی در وظایف است و باید به ذات اصلی خود برگردند. همچنین می‌بایست وزارت راه و شهرسازی و دولت، خصوصا سازمان امور مالیاتی این مهم را در دستور کار قرار دهد و موانع‌عدم اجرای این قانون را با کمک مجلس و ارگان‌های سیاست گذار برطرف نمایند و در ادامه ما شاهد کاهش قیمت سرسام‌آور مسکن باشیم.

۷۰ درصد هزینه سبد خانوار را مسکن تشکیل می‌دهد

نماینده مجلس خاطرنشان کرد: امروز ۷۰ درصد هزینه سبد خانوار را مسکن تشکیل می‌دهد و افراد دهک‌های پایین حقوق‌شان صرف مسکن می‌شود و همین باعث نزدیک شدن بیشتر مردم به خط فقر و تجارب نامناسبی می‌شود که زیبنده جمهوری اسلامی نیست.

محمدبیگی اظهار داشت: مباحث مربوط به مالیات بر خانه‌های خالی، قانون جهش تولید مسکن، قانون جوانی جمعیت در مواد ۳.۴، ۵.۶ و ۷ که مربوط به تامین مسکن است، خوابگاه‌های متاهلی و ارائه زمین رایگان به خانواده‌های ۳ فرزندی مشمول این قانون، باید هر چه سریعتر اجرا شود. با اجرای این بسته مسکنی که مجلس یازدهم به خوبی برای دولت فراهم کرده است، می‌توانیم هزینه مسکن را سرشکن کنیم و قیمت را کاهش دهیم و از روند افزایشی و تورم بی‌سابقه این موضوع جلوگیری کنیم.

کم کاری دولت در زمینه تامین مسکن

وی در ادامه گفت: متاسفانه در زمینه تامین مسکن و رفع مشکلات موجود در این حوزه، هنوزاهتمام کافی را از طرف دستگاه‌ها نمی‌بینیم علی رغم اینکه وزارت راه و شهرسازی جدیدا قدم‌های خوبی را برداشته است اما به نظر می‌رسد که یک هماهنگی و یکپارچگی در دولت لازم است تا بتوانیم بحث مالیات بر خانه‌های خالی را به اجرا برسانیم.

نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا اسامی ۵ بانک اعلام شده از طرف سازمان امور مالیاتی به عنوان صاحب بیش از ۱۲ هزار خانه خالی صحت دارد یا خیر، گفت: بله درست است و بعضی از بانک‌ها پرونده چند هزار صفحه‌ای دارد و پرونده‌ها در کمیسیون اصل نود هم است. همین الان اگر اسامی ابربدهکاران بانکی را سرچ کنید، اسامی آن‌ها کاملا مشخص است و به نظر می‌رسد که ارگان‌های نظارتی باید هر چه سریعتر به وضعیت موجود رسیدگی نمایند. اگر مالیات بر خانه‌های خالی در زمان خود اجرا می‌شد، می‌توان گفت دیگر هیچ ابر بدهکاری باقی نمی‌ماند. البته در این رابطه مجلس تذکرهای لازم را داده است و نمایندگان در کمیسیون اقتصادی نیز موانع موجود را پیگیری می‌کنند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]