یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 20095
  • 26 آگوست 2023 - 20:13
  • 170 بازدید
  • ۰ دیدگاه

بیت‌کوین؛ بازیگر جدید عرصه سیاست جهان

بیت‌کوین؛ بازیگر جدید عرصه سیاست جهان
بیت‌کوین؛ بازیگر جدید عرصه سیاست جهان

اکوایران: ​عرصه سیاسی قرن بیست‌ویکم شاهد تغییر چشمگیری در ایدئولوژیهای سیاسی، اولویت‌ها و پلت‌فرم‌های سیاسی بوده است. از جمله این تغییرات می‌توان به اهمیت روزافزون بیت‌کوین و تأثیر آن بر رویه‌های سیاسی اشاره کرد. از آرژانتین تا ایالات متحده، بیت‌کوین اکنون نقش مهمی در کمپین‌ها و برنامه‌های سیاسی ایفا می‌کند.

به گزارش اکوایران، طی سال‌ها، سیاستمداران زیادی از نقاط مختلف جهان احساسات مثبتی را در مورد بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال ابراز کرده‌اند. بیتکوین از زمان آغاز به کار خود در سال ۲۰۰۹،  تغییری چشم‌گیر از یک دارایی دیجیتال مبهم به یک نقطه کانونی در عرصه‌های مالی و سیاسی جهانی را تجربه کرده است.

طبق آنچه در گزارش بلاگ‌بیت‌فینکس آمده، ورود آن به گفتگوهای سیاسی بدون مناقشه نبوده است، اما یک چیز واضح است، بیت‌کوین به طور محکم خود را به عنوان یک موضوع داغ برای سیاستمداران، انتخاب‌کنندگان آن‌ها و کمپین‌های سیاسی برای آینده ثابت کرده است. در چشم‌انداز سیاسی در حال تحول که در آن مسائل سنتی با چالش‌های مدرن روبرو می‌شوند، بیت‌کوین به عنوان یک موضوع تعیین‌کننده ظاهر شده است.

​محور جدید گفتمان سیاسی در انتخابات آینده؟

اقدام متهورانه نایب بوکله در سال ۲۰۲۱، برای تبدیل بیت کوین به عنوان ارز قانونی در السالوادور، نقطه عطفی در تاریخ ارزهای دیجیتال و سیاست جهانی است. السالوادور با تبدیل شدن به اولین کشوری که به طور رسمی یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز و مقاوم در برابر سانسور را به عنوان پول قانونی در اقتصاد خود ادغام کرد، نه تنها سیستم مالی سنتی را به چالش کشید، بلکه گفتمان سیاسی پیرامون استقلال اقتصادی و نوآوری را نیز تغییر داد.

به دنبال بوکله، در آستانه انتخابات ملی امسال، چندین سیاستمدار برجسته بیت‌کوین را به یک جزء حیاتی از موضع سیاسی خود تبدیل کرده‌اند. سیاستمداران برجسته‌ای مانند نامزدهای ریاست جمهوری رابرت اف کندی جونیور، خاویر مایلی و ران دسانتیس آخرین نمونه های این روند هستند.

چشم‌انداز سیاسی جهانی بیت‌کوین با اقدامات جسورانه بوکله، رئیس‌جمهور السالوادور، در پذیرش بیت‌کوین به‌عنوان ارز قانونی، موثر از آب درآمده است. این اقدام بی‌سابقه نه تنها السالوادور را در کانون نوآوری‌های مالی قرار داده است، بلکه راه را برای سایر رهبران هموار کرده است تا وارد چنین مسیری شوند.

دسانتیس که به دلیل مواضع تجاری خود شناخته می شود، تعهد خود را به محافظت از بیت‌کوین در برابر محدودیت های قانونی بالقوه ابراز کرده است.

خاویر مایلی، در آرژانتین، بیت‌کوین را راه حلی مناسب برای مبارزه با بی‌ثباتی اقتصادی و بحران ارزی-تورمی کشورش می‌داند، که بازتاب چشم‌انداز السالوادور مبنی بر روی آوردن به بیت‌کوین در میان چالش های مالی سنتی است. مایلی، یک آزادی‌خواه صریح و منتقد سیاست‌های اقتصادی سنتی آرژانتین، از مدافعان جدی ارزهای دیجیتال، به ویژه بیت‌کوین بوده است. 

در همین حال، رابرت اف کندی جونیور، ترکیبی جذاب از گذشته و آینده را پیشنهاد کرده است، که پیشنهاد می‌کند دلار آمریکا هم توسط طلا و هم از بیت‌کوین حمایت شود. 

شرح مختصری از سیاستمداران طرفدار بیت‌کوین در سراسر جهان

طی پنج سال گذشته، رشد بی‌سابقه بیت‌کوین نه تنها توجه کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است، بلکه در عرصه سیاسی نیز اثر قابل‌توجهی داشته است. بیت‌کوین با ماهیت غیرمتمرکز و پتانسیل خود برای متحول کردن امور مالی سنتی، حمایت بسیاری از سیاستمداران را به دست آورده است، حتی از سوی کسانی که زمانی بدبین بودند.

بیایید نگاهی به برخی از سیاستمداران برجسته‌ای بیندازیم که در ۵ سال گذشته خود را به طور علنی طرفدار بیت کوین اعلام کرده‌اند. چندین سیاستمدار در ایالات متحده در مورد حمایت خود از بیت‌کوین صحبت کرده‌اند. چهره‌هایی مانند ران پل مدت‌هاست که از پول سالم غیرمتمرکز حمایت می‌کنند، در حالی که سناتور سینتیا لومیس از وایومینگ حمایت خود را با افشای مالکیت بیت‌کوین نشان داده است. تایید اولیه آنها حاکی از پتانسیل بیت‌کوین حتی قبل از انفجار جریان اصلی آن بود.

ران پل (ایالات متحده) – ران پل، نماینده سابق کنگره آمریکا و کاندیدای سه دوره ریاست جمهوری، مدت‌هاست که مدافع پول غیرمتمرکز بوده و در مورد بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال بارها صحبت کرده است.

سینتیا لومیس (ایالات متحده) – سناتور آمریکایی از وایومینگ از حامیان صریح بیت‌کوین بوده است و حتی فاش کرد که برخی از آن‌ها را خودش نیز در اختیار دارد.

اندرو یانگ (ایالات متحده) – یانگ، نامزد سابق ریاست جمهوری ایالات متحده و نامزد شهرداری نیویورک، به مزایای بالقوه ارز دیجیتال اشاره کرده و خواستار مقررات شفاف‌تری شده است.

گاوین نیوزوم (ایالات متحده) – فرماندار کالیفرنیا نگرش مثبتی را نسبت به بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال ابراز کرده است.

نایب بوکله (السالوادور) – رئیس‌جمهور السالوادور، نقشی اساسی در ایجاد مناقصه قانونی بیت‌کوین در السالوادور ایفا کرد.

هستر پیرس (ایالات متحده) – اگرچه یک سیاستمدار منتخب نیست، اما به عنوان کمیسر در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)، طرفدار مقررات شفاف رمزنگاری بوده است.

آل کلی (ایالات متحده آمریکا) – باز هم، اگرچه یک سیاستمدار نیست، اما به عنوان مدیر عامل ویزا، در مورد پتانسیل ارزهای دیجیتال و ادغام آنها در ساختارهای مالی موجود دیدگاه مثبتی را ارائه کرده است.

میشل فولتی (سوئیس) – میشل فولتی، شهردار لوگانو، حمایت قاطعانه‌ای از طرح بیت‌کوین طرح B لوگانو نشان داده و بر مزایای بالقوه آن برای آینده اقتصادی شهر تاکید کرده است.

آینده‌ ورود بیت‌کوین به مجادلات سیاسی

همانطور که سیاستمداران بیشتری در مورد پتانسیل بیت‌کوین و سایر اشکال مالی غیرمتمرکز (DeFi) آگاه شده‌اند، بسیاری از آن‌ها نیز با شک و تردید فزاینده به این موضوع می‌نگرند. با افزایش سرمایه‌گذاری‌های شخصی در ارزهای دیجیتال، واضح است که بیت‌کوین جایگاه خود را نه تنها در بازارهای مالی، بلکه در تالارهای قدرت سیاسی نیز تثبیت کرده است. آینده نوید تلاقی عمیق‌تری از سیاست و ارزهای دیجیتال را می‌دهد، زیرا جهان به سمت یک چشم‌انداز مالی دیجیتالی‌تر و غیرمتمرکز پیش می‌رود.

کمپین‌های سیاسی در حال حاضر قدرت بیت‌کوین را تجربه کرده‌اند. با توانایی مشارکت بیت‌کوین در کمپین‌های سیاسی و انتخاباتی، پتانسیل آن برای بسیج رای‌دهندگان جوان‌تر و باهوش درگیر فناوری در حال افزایش است. این جمعیت، که به شدت از روندهای دیجیتال آگاه است، می تواند به طور قابل توجهی بر نتایج سیاسی تأثیر بگذارد.

ورود بیت کوین به گفتگوهای سیاسی نمادی از تغییرات عمده در امور مالی جهانی، حقوق فردی و تکامل دیجیتالی جوامع ما است. پیامدهای چندوجهی آن تضمین می‌کند که همچنان یک موضوع محوری در کمپین‌های سیاسی، بحث‌های سیاسی، و گفتگوهای سازنده باقی می‌ماند. سیاستمداران دیر یا زود متوجه خواهند شد که بیت‌کوین، به دور از اینکه فقط یک ارز دیجیتال باشد، مجموعه‌ای از چالش‌ها و فرصت‌های سیاسی-اجتماعی را نشان می‌دهد که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
05 مه 2024

الگوی سال گذشته دلار در ۱۴۰۳ تکرار می‌شود؟

اما آیا این ثبات در سال ۱۴۰۳ نیز می تواند وجود داشته باشد؟ داوود سوری، اقتصاددان، معتقد است که تکرار ثبات سال گذشته با چالش هایی در سال جاری مواجه خواهد بود. او دلیل اصلی افزایش قیمت دلار را تورم می‌داند و می‌گوید که سیاست‌های دولت برای تزریق منابع به بازار و به تاخیر انداختن […]

آغاز حراج گسترده سکه از دوشنبه در مرکز مبادله 04 مه 2024

آغاز حراج گسترده سکه از دوشنبه در مرکز مبادله

اکوایران: یازدهمین جلسه حراج سکه طلا در روز دوشنبه مورخ ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، برگزار خواهد شد.

نقره و خودروهای برقی/ نقش فلز نقره در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر! 04 مه 2024

نقره و خودروهای برقی/ نقش فلز نقره در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر!

اکوایران: نوسانات نرخ بهره، تورم و ارزش دلار بر قیمت کوتاه مدت نقره تاثیر می‌گذارد. در میان‌مدت، رشد صنایع مصرف‌کننده نقره و وضعیت تولید جهانی آن از جمله عوامل کلیدی تعیین‌کننده قیمت نقره هستند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.