یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 27848
  • 23 سپتامبر 2023 - 14:13
  • 133 بازدید
  • ۰ دیدگاه

فقط سکه بازان ضرر کردند/ بازار پرخبر ولی کم نوسان شهریور

فقط سکه بازان ضرر کردند/ بازار پرخبر ولی کم نوسان شهریور
فقط سکه بازان ضرر کردند/ بازار پرخبر ولی کم نوسان شهریور

اکوایران: بازار ارز و طلا یک شهریور پرخبر اما کم نوسان را سپری کرده است و در این میان تنها معامله گران سکه امامی به دلیل کاهش حباب سکه زیان کردند.

به گزارش اکوایران، بازار ارز و طلا یک شهریور پرخبر اما کم نوسان را سپری کرده است، اوج تقاضای ارز در آخرین ماه تابستان همزمان با سفر اربعین رقم خورد که یک نوسان مثبت و رو به بالا را برای دلار و دینار رقم زد و پس از آن قیمت دلار کمی کاهش یافت.

در جلسه شورای حکام چه گذشت؟

 جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در شهریور برگزار شد و در حالیکه بازار ارز نگران صدور قطعنامه علیه ایران بود هیچ قطعنامه ای علیه ایران در این جلسه در رابطه با پرونده هسته ای تصویب نشد، در عوض تروییکای اروپا به صدور بیانیه علیه ایران اکتفا کردند، رافائل گروسی منکر پیشرفت در بازرسی های آژانس نسبت به جلسه قبل شورای حکام شد، ایران توسط تعدادی از کشورهای اروپایی و آمریکا تحریم شد، در مقابل ایران هم یک سوم بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را حذف کرد، ولی تمامی این موارد بدون ایجاد سقف جدیدی در بازار ارز اتفاق افتاد.

مجرای دیپلماسی در مجمع عمومی سازمان ملل باز شد

در نهایت در آخرین هفته تابستان، سید ابراهیم رئیسی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرد، در این سفر سخنرانی کرد و بر اساس اخبار منتشر شده مجرای جریان دیپلماسی میان ایران و غرب باز شد.

قیمت دلار در پایان شهریور نسبت به مدت مشابه ماه قبل بازدهی خاصی نداشت و اسکناس آمریکایی حتی موفق به ثبت بازدهی یک درصدی هم برای دارندگان خود نشد. دلار تهران در آخرین روز مردادماه در محدوده ۴۹ هزارو ۲۲۵ تومان بود و در آخرین روز شهریور در محدوده قیمتی ۴۹ هزار و ۳۵۰ تومان ثبت قیمت شد میزان تغییر قیمت دلار در این مدت نشان میدهد که دلار حتی نتوانسته رشد نیم درصدی را در این ماه ثبت کند.

دلار چگونه در شهریور کنترل شد؟

از مهم ترین عواملی که در این ماه پر خبر و مهم مانع از رشد دلار شد، افزایش قیمت نفت جهانی و رکوردزنی صادرات نفت ایران بود، قیمت جهانی نفت در کانال ۹۰ دلاری قرار گرفته و سودای صد دلاری شدن دارد، بررسی ها از مقایسه روند قیمت نفت و دلار تهران نشان می دهد که دلار تهران غالبا در هنگام صعود قیمت نفت به خوبی کنترل شده و حتی کاهش یافته است چرا که انتظارات از افزایش درآمدهای ارزی ایران مانع از حضور جدی معامله گران دلار در بازار ارز می شود.

هم‌چنین برخی تحلیلگران بین المللی ادعا کرده اند که ایالات متحده پیچ تحریم های نفتی ایران را همزمان با مذاکرات برای تفاهم پنهانی شل کرده است تا قیمت جهانی نفت هم کنترل شود، به همین خاطر معامله گران ارز در شهریورماه امید چندانی به بازار ارز نداشتند. علاوه بر افزایش قیمت جهانی نفت، پرونده دلارهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی در آخرین هفته تابستان بسته شد، منابع ارزی ایران در کره جنوبی بالاخره آزاد شد و زندانیان آمریکایی و ایرانی در این تفاهم غیر رسمی با موفقیت مبادله شدند تا تفاهم غیر رسمی ایران و آمریکا با میانجی گری کشورهای عربی با موفقیت انجام شود.

سکه بازان ضرر کردند

بررسی ها از قیمت ها در بازار طلا نشان میدهد که ربع سکه در همان قیمتی که مرداد را به پایان رساند در آخرین روز معاملاتی تابستان هم معامله شد و در محدوده نه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ثبت قیمت شد.

بازدهی طلای آب شده مانند دلار تهران به یک درصد هم نرسید و طلای آب شده در آخرین روز معاملاتی شهریور نسبت به مدت مشابه مرداد ماه فقط چهل هزار تومان افزایش یافت.

در میان معاملات ارز و طلا بیشترین تغییر قیمتی مردادماه برای سکه بوده است، که برخلاف سایر بازار ها نه تنها افزایشی ثبت نکرد بلکه دارندگان آن دچار زیان نیز شدند، قیمت سکه امامی در پایان مرداد ماه در محدوده ۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود که در پایان شهریور تا سطح ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافت تا دارندگان آن به میزان ۲.۱ درصد ضرر کنند.

حباب سکه نزولی شد

بررسی میزان حباب سکه به خوبی روند انتظارات در بازار سکه را نشان می دهد، بررسی نمودار سکه امامی نشان می دهد که بیشترین میزان حباب سکه در اولین روز شهریور ماه در محدوده ۲۱.۴ درصدی ثبت شده و پس از آن حباب سکه روند نزولی به خود گرفته و تا محدوده ۱۸.۱ درصدی کاهش یافته است، حباب سکه امامی در آخرین روز معاملاتی آخرین هفته تابستان در محدوده ۱۸.۸ درصد قرار گرفته است.

IMG_20230923_071057_774

بررسی قیمت دلار و اونس طلا در این مدت نشان میدهد که مهم ترین دلیل کاهش قیمت سکه کاهش حباب آن بوده و بازارساز به خوبی توانسته انتظارات در بازار سکه را در ماه پر خبر و پر ریسک بازار ارز و سکه کنترل و حتی کاهشی کند.

 حباب درهم چگونه بود؟

برای بررسی انتظارات در بازار ارز هم بررسی حباب درهم گزینه خوبی است.‌

IMG_20230923_071105_034

بررسی های اکوایران ایران نشان می دهد که بیشترین میزان حباب درهم در شهریور ماه مانند سکه امامی در همان اولین روز ماه رقم خورده است و پس از آن تا کف ۳۹۲ تومان در ۲۶ شهریور ماه کاهش یافته است، میزان حباب درهم در پایان شهریور در محدوده ۶۳۲ قرار گرفت، که نشان میدهد که نمی توان انتظار کاهش یا افزایش تندی را برای دلار در اولین روز معاملاتی پاییز داشت.

یک تاریخ سرنوشت ساز برای دلار

در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل حسین امیرعبدللهیان با همتای عمانی خود دیدار کرد و خبرگزاری رویترز از تلاش های قطر برای میانجی گری در پرونده حل ناپذیر هسته ای ایران نوشت، با توجه به سابقه موفق میانجی گری این دو کشور عربی در موضوع آزادی پول های بلوکه شده و تبادل زندانیان، روند دیپلماسی میان ایران و غرب به واسطه این دو کشور عربی شاید فعلا مهم ترین رویدادی است که بازار ارز را تا ۱۸ اکتبر (۲۶مهر) موعد رسیدن بند غروب تحت تأثیر قرار میدهد، هرچند کشورهای غربی و آمریکا اعلام کرده اند تحریم های موشکی ایران را بعد از این تاریخ حفظ خواهند کرد ولی اگر تا این تاریخ مکانیسم ماشه فعال نشود پس از آن نیز دیگر این اتفاق میسر نخواهد شد که اگر بدون تنش این دوران سپری شود سایه بزرگترین ریسک از سر بازار ارز کم خواهد شد.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
رکورد جدید در بازار رمزارزها: باز هم پای بیت‌کوین در میان است 28 آوریل 2024

رکورد جدید در بازار رمزارزها: باز هم پای بیت‌کوین در میان است

اکوایران: بیت‌کوین یک رکورد جدید در تعداد معاملات روزانه را ثبت کرده است. با این حال، قیمت این ارز دیجیتال همچنان پایین باقی مانده است.

چرا دلار سقوط کرد؟/ حباب ربع سکه در کف 27 آوریل 2024

چرا دلار سقوط کرد؟/ حباب ربع سکه در کف

اکوایران: در اردیبهشت‌ماه سال گذشته هم مقامات عالی‌رتبه اقتصادی ایران به عربستان سفر کردند که با شروع رکود بازار ارز سال قبل تقریبا همزمان بوده است.

27 آوریل 2024

کف جدید دلار و سکه در ۱۴۰۳

ریزش سریالی بازار طلا و ارز که از ابتدای هفته گذشته شروع شده به امروز رسید، به طوریکه در روز شنبه شاهد کمترین نرخ در سال ۱۴۰۳ بودیم. قیمت دلار هرات در معاملات شنبه با ریزش دو کانالی به کانال ۶۰ هزار تومان رسید و قیمت سکه و طلای آبشده هم یک کانال از دست […]

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.