سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 45015
  • 26 نوامبر 2023 - 8:11
  • 93 بازدید
  • ۰ دیدگاه

چراغ خاموش بانک مرکزی به بورس/ هفته سرنوشت‌ساز طلا

چراغ خاموش بانک مرکزی به بورس/ هفته سرنوشت‌ساز طلا
چراغ خاموش بانک مرکزی به بورس/ هفته سرنوشت‌ساز طلا

اکوایران: بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی، شرکت‌های پتروشیمی که درآمد ارزی قابل توجهی دارند این امکان را خواهند داشت که خودشان صرافی بزنند و درآمد ارزی خودشان را از طریق صرافی خودشان مبادله کنند.

چندی پیش بانک مرکزی ابلاغیه جدیدی برای صرافی‌ها اعلام کرد در ابلاغیه جدید، بانک مرکزی سطح بندی را احیا کرده است که شامل نوع صرافی و سطح آن است.

نوع یک فقط خرید و فروش نقدی می‌کند ولی نوع دو بسته به سطح می‌تواند حواله بزند و با کارگزاری‌های خارجی کار کند که معامله‌گران‌ می‌گویند در عمل همان تراستی‌های دورزننده تحریم‌ها هستند.

این ابلاغیه بانک مرکزی برای صرافی‌ها برای برخی شرکت‌های پتروشیمی صادرات‌محور که از تامین‌کنندگان اصلی ارز کشور هستند یک امتیاز ناگفته دارد، بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی، شرکت های پتروشیمی که درآمد ارزی قابل توجهی دارند این امکان را خواهند داشت که خودشان صرافی بزنند و درآمد ارزی خودشان را از طریق صرافی خودشان مبادله کنند.

به نظر می‌رسد ابلاغیه جدید بانک مرکزی یک امتیاز جدید برای شرکت‌های پتروشیمی به همراه دارد.

در چنین وضعیتی اگر شرکت‌های پتروشیمی موفق به احداث صرافی شوند هم‌ می‌تواند بر مدت زمان برگشت ارز تاثیر بگذارند و بازگشت ارز در زمان کوتاه‌تری انجام شود و هم کارمزد خرید و فروش صرافی را به عنوان درآمد و سود خود شناسایی کنند.

در شرایطی که شرکت‌های بورسی و پتروشیمی غالبا سیگنال‌ها و اخبار مثبت و منفی خود را از بودجه و دولت می‌گر‌فتند. این بار همزمان با فرارسیدن فصل بودجه، بانک مرکزی اقدام به سیگنال دهی به شرکت‌های پتروشیمی کرده است، که علاوه بر بهبود سرعت برگشت ارز به کشور می‌تواند افزایش درآمد و سودآوری را برای شرکت‌های پتروشیمی رقم بزند.

از منظر روانشناسی بازار هم، گروه پتروشیمی و شیمیایی از لیدرهای اصلی بازار است که بهبود وضعیت این گروه می‌تواند بهبود وضعیت شاخص کل بورس و کلیت بازار را رقم بزند.

بررسی تکنیکالی از شاخص گروه شیمیایی هم نشان می‌دهد شاخص این گروه که مدتی است در مسیر اصلاحی گرفتار است در هفته گذشته به حمایت مهم و معتبر سطح ۳۸ درصدی فیبوناچی برخورد کرده‌است که پیش از این نیز سه بار به این محدوده فیبوناچی واکنش نشان داده‌است.

افزایش حباب درهم در استقبال از سال نوی میلادی

آخرین ماه پاییز فرا رسیده است و تجربه سال‌های قبل نشان می‌دهد که در این ماه تقاضای ارز در بازار زیاد می‌شود.

با نزدیک شدن به سال نوی میلادی تقاضای تسویه شرکت‌ها وارد بازار می‌شود که این تقاضا در گذشته با افزایش تقاضای بازار در برخی مواقع باعث افزایش قیمت می‌شده است.

بر اساس گزارش کف بازار در حال حاضر هم قیمت و تقاضای درهم به عنوان تقاضای بنیادی ارز بالا رفته است که نشانه‌ای از ورود تقاضای ژانویه شرکت‌ها به بازار ارز است.

درهم امارات وارد کانال ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومانی شده‌است، حباب آن حدود ۵۰۰ تومان است و مقاومت مهم محدوده ۱۴ هزار تومانی را پیش رو دارد که زُن مقا‌ومتی نیز محسوب میشود، این مسئله نشان می‌دهد که شکست و تثبیت درهم بالای این محدوده کار سختی است و درهم پیش از این زمان‌های زیادی را در محدوده ۱۴ هزار تومانی سپری کرده‌است.

هفته سرنوشت‌ساز انس برای طلای آب‌شده

طلای آب‌شده هم از محدوده حمایت خط تنکانسن به بالا برگشته است و مقاومت محدوده ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را پیش رو دارد. در حال حاضر انس جهانی طلا روی مقاومت مهم دو هزار دلاری است و واکنش طلای جهانی در این هفته به این محدوده مقاومتی برای طلای آب شده مهم است. مقاومت پیش روی طلای آب ‌شده محدوده ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خط مقاومت کیوجنسن اندیکاتور ایچی کومو است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
30 آوریل 2024

مصوبه ارز ترجیحی و تاثیر آن بر قیمت دلار

بازار ارز و سکه از کف تزریقی برگشت خورد. با این برگشت قیمت دلار و سکه یک کانال بالا آمدند. نکته بازار درمورد ارز ترجیحی یا همان ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی است. در بازار شنیده می‌شد که درباره ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی تصمیمات جدیدی گرفته شده است. مصوبه دولت برای ۲۸ هزار […]

30 آوریل 2024

حرکت طلا در انتظار شلیک پاول

در ویژه برنامه اکوایران درباره بازار طلا، علی رضاپور، تحلیلگر بازارهای مالی به این سوالات پاسخ می‌دهد. رضاپور همچنین از علت رشد و ریزش سنگین اخیر این دارایی صحبت کرده و آینده قیمتی طلا را با توجه جلسه پیش‌روی فدرال رزرو پیش‌بینی می‌کند.   ✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود […]

سرمایه‌گذاری چشمگیر تتر در یک شرکت فناوری 30 آوریل 2024

سرمایه‌گذاری چشمگیر تتر در یک شرکت فناوری

اکوایران: بخش جدیدی از شرکت تتر، یک سرمایه‌گذاری استراتژیک به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار در یک شرکت فناوری انجام داده است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.