چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 50532
  • 20 دسامبر 2023 - 8:12
  • 64 بازدید
  • ۰ دیدگاه

سیگنال لیر ترکیه به ریال ایران/ حرکتِ خلاف‌جهت دلار و طلا

سیگنال لیر ترکیه به ریال ایران/ حرکتِ خلاف‌جهت دلار و طلا
سیگنال لیر ترکیه به ریال ایران/ حرکتِ خلاف‌جهت دلار و طلا

اکوایران: سیاست‌های پولی و مالی ایران و ترکیه علاوه بر اقتصاد داخلی خودشان، اقتصاد همسایه را هم متأثر می‌کند.

به گزارش اکوایران، حفیظه ارکان رییس بانک مرکزی ترکیه در اولین مصاحبه رسمی خود اعلام کرده که تورم ترکیه در سال ۲۰۲۵ به ۱۴ درصد و در سال ۲۰۲۶ تک رقمی خواهد شد.

ترکیه همسایه و مهم‌ترین رقیب تجاری ایران در منطقه است که بازارهای هدف مشترکی با ایران دارد و یکی از اصلی‌ترین مقاصد سرمایه‌های ایرانیان در سال‌های گذشته بوده‌است. به همین خاطر سیاست‌های پولی و مالی دو کشور علاوه بر اقتصاد داخل، اقتصاد همسایه را هم متأثر می‌کند.

ترکیه در سال‌های گذشته در یک اقدام نامتعارف در شرایط تورمی نرخ بهره را کاهش داد، استدلال رجب طیب اردوغان آن بود که افزایش نرخ بهره باعث تورم می‌شود. با کاهش نرخ بهره، تورم ترکیه جهش کرد و تا ۸۵ درصد هم بالا رفت. پس از پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری، او از حفیظه ارکان خواست که از آمریکا به ترکیه بیاید و مسولیت بانک مرکزی و کنترل تورم را به عهده بگیرد.

ارکان نرخ بهره را از ۸.۵ درصد به ۴۰ درصد افزایش داده است، رویکردی که موجب کاهش سرعت تضعیف لیر شده‌است، مردم را به سمت پس‌انداز سرمایه سوق داده و چشم‌انداز رکودی را غالب کرده‌است.

در گذشته کاهش نرخ بهره و تشدید تورم موجبات سقوط لیر را فراهم کرده بود در چنین شرایطی کالاهای صادراتی ترکیه ارزانتر می‌شد و در بعضی مواقع در مقاصد صادراتی مشترک صادرات ایران را تحت تاثیر قرار می‌داد.

بررسی نمودار لیر به دلار و ریال به دلار هم نشان می‌دهد که قیمت دلار در هر دو کشور در طول زمان صعودی بوده است و نمودار‌ها بی شباهت نیست.

اخیرا سیاست انقباضی شدید ترکیه که با اتخاذ نرخ بهره ۴۰ درصدی همراه بوده باعث افزایش پس‌انداز و سپرده‌پذیری در این کشور شده به نحوی که نه‌تنها مردم ترکیه پس‌انداز خود را افزایش داده‌اند مردم سایر کشورها هم به خرید اوراق قرضه ترکیه و سپرده‌گذاری در این کشور روی آورده‌اند که در این میان با توجه به سابقه سرمایه‌گذاری ایرانیان در ترکیه، احتمالا مردم ایران نیز از این قاعده مستثنی نمی‌شوند.

ترکیه با هدف کاهش تورم سیاست انقباضی پولی را در پیش گرفته است اتفاقی که از سرعت نزول لیر می‌کاهد، تجارت خارجی ایران را کمتر تحت فشار قرار می‌دهد. اما در نقطه مقابل ممکن است سرمایه‌های ایرانی را برای سپرده‌گذاری در ترکیه جذب کند، در چنین شرایطی که ترکیه به عنوان رقیب اقتصادی ایران در منطقه سیاست انقباضی پولی سختی را در پیش گرفته است به نظر می‌رسد بانک مرکزی ایران هم با فراغ بال بیشتری می‌تواند به سیاست‌های پولی انقباضی روبیاورد؛ چراکه که دیگر در تجارت خارجی تحت فشار ترکیه نیستیم.

در چنین شرایطی سیگنال لیر ترکیه برای ریال ایران ثبات و کاهش تورم است که با توجه به شباهت سیاست‌های اقتصادی دو‌ کشور به نظر می‌رسد ایران نیز فعلا بر اساس آنچه سیاست‌گذاران اقتصادی گفته‌اند سیاست‌‌های انقباضی پولی را حفظ کند که انتظارات تورمی را خنثی می‌کند و مانع از کاهش جدی ریال در کوتاه‌مدت می‌شود.

کوچکترها منفی شدند

ارزش معاملات خرد در روز قبل نسبت به روز دوشنبه کاهش قابل توجهی داشت. بازار همچنان با اخبار تجدید ارزیابی تب و لرز می‌کند. در حالی‌که در روز دوشنبه خبر اصلاح قانون مالیات بر افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای بازار سرمایه خوش یمن بود ولی بازار سرمایه شفاف‌سازی رمپنا برای تکذیب خبر افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها را دوست نداشت و اکثریت بازار روز قبل رخ منفی به خود گرفتند. در شرایطی که شاخص کل در روز قبل بازدهی مثبت داشت شاخص کل هم‌وزن پس از مدتها منفی شد که نشان می‌دهد سهام کوچک بازار اکثراً منفی بودند و همانطور که در دیدبان روز قبل پیش‌بینی شد گروه پالایشگاهی یکی از عوامل مهم سبز پوشی شاخص بودند.

حرکت خلاف جهت طلا و دلار

روز قبل سکه رفاه بالاتر از سکه امامی ایستاد که نشان‌دهنده مقاومت معامله‌گران سکه در برابر کاهش قیمت است.

روز سه شنبه دلار و درهم و سکه کاهش یافتند ولی طلای آب‌شده بالا رفت که ناشی از تقویت اونس طلا، حباب کم آب‌شده و افزایش خوش‌بینی نسبت به آینده اونس جهانی طلا است.

سکه امامی روز قبل کاهشی شد و اگر پایین محدوده ۲۹ میلیون و ۵۰ هزار تومان تثبیت دهد حمایت محدوده ۲۸ میلیون و۸۰۰ هزار تومان را پیش رو دارد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
منطقه حساس در بازار سکه 08 مه 2024

منطقه حساس در بازار سکه

قیمت سکه امامی در معاملات نقدی دیروز ۵۰۰ هزار تومان ریزش کرد. تحلیل‌گران می‌گویند بازار در منطقه حساسی قرار گرفته که برای معامله مناسب نیست. آن‌ها می‌گویند تا تکلیف فاندهای خبری مشخص نشود بازار با نوسان رفت و برگشتی چپ و راست می‌کند.

مرز صعود و نزول دلار 08 مه 2024

مرز صعود و نزول دلار

تحلیلگران فنی معتقدند مرز صعود و نزول قیمت دلار هرات در ۶۰ هزار و ۸۰۰ تومان است. اگر نرخ دلار امروز بالای این سطح تثبیت دهد می‌تواند برای شکستن مرز مقاومت ۶۱ هزار و ۲۰۰ تومان تلاش کند و برعکس.

محدوده مهم طلای آبشده کجاست؟ 08 مه 2024

محدوده مهم طلای آبشده کجاست؟

طی هشت روز گذشته بازار سهام خروج نقدینگی داشته/ بازار منتظر تعیین تکلیف فاندهای خبری است/ قیمت یورو و دلار در مرکز مبادله بر مدار افزایش بوده/ فضای بازار متاثر از سفر گروسی و حمله اسرائیل است/ محدوده مهم طلای آبشده کجاست؟

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.