چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 50951
  • 22 دسامبر 2023 - 14:12
  • 68 بازدید
  • ۰ دیدگاه

لیدر بازار طلا در آذر چه بود؟ / تقاضای ژانویه کور شد

لیدر بازار طلا در آذر چه بود؟ / تقاضای ژانویه کور شد
لیدر بازار طلا در آذر چه بود؟ / تقاضای ژانویه کور شد

اکو ایران: مهمترین خبر بازار ارز در ابتدای آذر سخنان رییس بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی مجلس خبرگان بود او از عدم تغییر نرخ سود بانکی سخن گفت و اعلام کرد بخش دیگری از پول‌های بلوکه شده به زودی آزاد و در اختیار کشور قرار می‌گیرد این اظهار نظر در حالی مطرح شد که پیشتر بارها اعلام شده بود که تمام پول‌های بلوکه شده آزاد شده است. اخبار مربوط به لایحه بودجه دولت مهم ترین اخبار تاثیر گذار در ابتدای آذر بود.

به گزارش اکو ایران، از  دیگر اخبار مهم آذر موافقت رئیس کل بانک مرکزی با تخصیص ارز برای واردات خودروی برقی بود. اداره انرژی آمریکا هم اعلام کرد که ایران به سومین تولیدکننده نفت اوپک تبدیل شده که نشان‌دهنده بهبود جریان درآمدهای نفتی است.

خبر فساد سه میلیارد دلاری در بازار ارز

  در ادامه خبر فساد سه میلیارد دلاری توجه همه اقشار را به خود جلب کرد برخی این رقم را با پول‌های آزاد شده در کره‌جنوبی مقایسه کردند که مدت‌ها از خبر آزادسازی آن برای خبردرمانی بازار ارز استفاده شد.

در روز پذیره‌نویسی نویسی اوراق مرابحه ارزی رییس بانک مرکزی نسبت به پیش‌بینی‌ها در رابطه با بازار ارز واکنش نشان داد و گفت تا پایان سال اتفاقی نخواهد افتاد و به گمانه‌زنی‌ها از قیمت دلار گوش نکنید. رییس بانک مرکزی گفت آنقدر درهم در مرکز عرضه می‌کنیم که در پایان روز درهم هم اضافه می‌آوریم.

اونس طلا در روز سیزدهم آبان ماه سقف تاریخی خود را شکست و یک قله قیمتی جدید برای اونس طلا ثبت شد.

چالش واردات خودرو در بازار ارز پایان ندارد

هفته سوم آذر مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد افزایش نرخ تسعیر ارز از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را به ۳۵ هزار تومان ارایه کرد.

چالش ارز واردات خودرویی‌ها در این ماه ولی با توافق رییس بانک مرکزی و علی صالح‌آبادی وزیر صمت به پایان نرسید و داوود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که اختصاص دو تا سه میلیارد دلار دلار برای واردات خودرو به صلاح نیست. اظهاراتی که انتظارات از بهبود وضعیت منابع ارزی بانک مرکزی را ضعیف کرد.

عمان نگران تیغ اف‌ای‌تی‌اف

در ادامه یک شایعه هم در بازار ارز دست به دست شد که مقامات قضایی با پیگیری پلیس مفاسد اقتصادی به دنبال تعطیلی معاملات کاغذی و فردایی هستند.‌ معامله گران معتقد بودند که این اقدامات به خاطر کاهش عمق معاملات بازار موثر نخواهد بود.

در این هفته یک خبر هم از عمان رسید عمان از طرف یک نهاد مالی بین المللی درباره منشأ برخی از پول‌های خود تحت فشار است‌، این کشور نگران دچار شدن به سرنوشت امارات و قرارگیری در لیست خاکستری اف‌ای‌تی‌اف است و این مسئله توجه‌ها را به سمت پول‌های آزادشده ایران در عمان معطوف کرد.

دلار عقب‌نشینی کرد

در شرایطی که در آذرماه در سنوات گذشته به خاطر رسیدن موعد تقاضای ژانویه‌ دلار تهران صعودی می‌شد دلار تهران در این ماه روند صعودی نداشت و حتی کاهش یافت و در پایان آذر نسبت به مدت مشابه ماه قبل ۰.۶ درصد کاهش یافت.

 طلا در این ماه یکه تازی کرد سخنرانی پاول در روز اول دسامبر (دهم آذر) باعث شد بسیاری از سرمایه‌گذاران به این نتیجه برسند که روند افزایش نرخ بهره متوقف شده‌است و این سیاست به نفع طلا توصیف شد. در روز سوم دسامبر(۱۳ آذر) هم طلا رکورد تاریخی خود را جابه‌جا کرد و سقف قیمتی جدیدی را لمس کرد.

اونس طلا مهم‌ترین عامل اثرگذار بر قیمت‌ها در بازار ارز و طلا بوده و قیمت ها در این بازار نزدیک به میزان نوسان اونس طلا تغییر کردند.

در حالیکه بازدهی ها در بازار ارز در این ماه منفی بود دارندگان طلا و سکه در این ماه سود کردند، کمترین بازدهی در بازار طلا به سکه امامی رسید که ۱.۹ درصد رشد کرد ولی ربع سکه و طلای آب‌شده به ترتیب افزایش ماهانه ۲.۴ درصدی و ۲.۳ درصدی را به ثبت رساندند.

  اونس طلا در پایان آبان در محدوده ۱۹۸۹ دلاری قرار داشت و در سی ام آذر در محدوده ۲۰۳۴ دلاری قرار گرفت و رشد ۲.۲ درصدی را ثبت کرد که تایید می‌کند طلای آب‌شده سایه به سایه اونس جهانی طلا حرکت کرده‌است.

رشد بدون هیجان سکه

بررسی‌ها از حباب سکه در این ماه نشان می‌دهد که بازار در این ماه هیجان چندانی نداشته حباب سکه در کانال ۱۷ درصدی در آذرماه شروع به کار کرد و در کانال ۱۷ درصدی هم به کار خود پایان داد سقف حباب سکه در کانال ۱۹ درصدی بود و کف آن در کانال ۱۶ درصدی قرار گرفت.

IMG_20231222_105016_293

سکه امامی در این ماه دوبار از حمایت سطح ۲۳ درصدی فیبوناچی در محدوده ۲۹ میلیون و ۵۰ هزار تومان برگشته است که تایید می‌کند حمایت مهمی است اگر این حمایت شکسته شود و تثبیت پایین تر از این محدوده اتفاق بیفتد انتظارات افزایشی از سکه امامی در کوتاه‌مدت از بین می رود ولی شکست مقاومت ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌تواند شرایط را برای سکه بهتر کند.

تقاضای ژانویه کور شد

حباب درهم در پایان آبان در محدوده ۵۳۷ تومان بود و در پایان آذر در محدوده ۱۹۹ تومان قرار گرفت که نشان می‌دهد جهت اخبار و انتظارات در بازار ارز در این ماه کاهشی بوده‌است.

IMG_20231222_105021_013

 این اتفاق درحالی رخ داده‌است که بازار ارز در این ماه با تقاضای ژانویه رو به رو بود و انتظار افزایش قیمت دلار و درهم در بازار وجود داشت که چنین نشد و معلوم شد بازارساز سخت‌گیرانه تر از ادوار قبل به دنبال تثبیت قیمت در بازار ارز است.

 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
01 مه 2024

مسیر طلا به کدام سمت است؟/ دلار در توئیتر داغ شد

بازار ارز و سکه روز سه‌شنبه‌ را با گپ مثبت شروع کرد و به نوسان خودش ادامه داد. قیمت‌ها در بازار ارز و سکه اعم از دلار، درهم، سکه و طلای آبشده همگی یک کانال بالا آمدند. بحث داغ بازار صحبت‌های عبدالناصر همتی، رئیس اسبق بانک مرکزی بود که گفته تزریق ارز جواب اصلی، اساسی، […]

صدور حکم زندان برای بنیان‌گذار بزرگ‌ترین صرافی رمزارز جهان 01 مه 2024

صدور حکم زندان برای بنیان‌گذار بزرگ‌ترین صرافی رمزارز جهان

اکوایران: چانگ پنگ ژائو -بنیان‌گذار بزرگ‌ترین صرافی رمزارز در جهان- به تحمل چهار ماه زندان به دلیل پول‌شویی محکوم شده است.

30 آوریل 2024

سبز پوشی صندوق‌های با پشتوانه طلای بورسی/ سیگنال‌های صعودی اونس به صندوق‌های طلا!

اکوایران: بازار سهام دیروز شاهد سبزپوشی واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا بود. این روند صعودی در راستای روند رشدی اونس جهانی است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.