تعطیلی یکباره شرکت داروسازی الحاوی؛ گروکشی یا بلای تکراری قیمت‌گذاری دستوری؟
تعطیلی یکباره شرکت داروسازی الحاوی؛ گروکشی یا بلای تکراری قیمت‌گذاری دستوری؟

صبح امروز خبری درخصوص تعطیلی ناگهانی شرکت داروسازی الحاوی منتشر شد که نظرها را به خود جلب کرد.

اقتصادآنلاین – فاطمه جوادی؛ قضیه از این قرار است که محمد آذری‌نیا، مدیرعامل این شرکت نامه‌ای به تاریخ روز گذشته ۲۳ مرداد به سازمان غذا و دارو ارسال کرده و از تعطیلی این شرکت و تعدیل نیروهای آن از امروز سه شنبه ۲۴ مرداد ماه خبر داده است.

آذری‌نیا، در این نامه نوشته است که «با توجه به اقدام نامتعارف و غیرقانونی سازمان غذا و دارو در متوقف کردن کارتابل‌های محصولات شرکت داروسازی الحاوی، علیرغم تلاش بی‌دریغ این شرکت جهت تامین کمبودهای دارویی، کلیه فعالیت‌های این شرکت ۵۵ ساله از مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۲۴ تعطیل شده و تمامی پرسنل (حدود ۵۰۰ نفر) تعدیل می‌شوند. تبعات و خسارات وارده مستقیم متوجه مدیران سازمان غذا و دارو است و حق شکایت و اقدام قضایی برای این شرکت محفوظ است.»

با توجه به این که این شرکت در سال ۱۳۴۷ تاسیس شده و با سابقه‌ای ۵۵ ساله از شرکت‌های پیشرو و قدیمی در صنعت داروسازی کشور است انتشار چنین خبری با واکنش افکار عمومی مواجه شد. ضمن این که در خرداد ماه نیز خبر تعطیلی کارخانه داروگر منتشر شده بود حساسیت‌ها در این زمینه تشدید شد.

آنطور که در سایت رسمی این شرکت داروساز آمده بیش از ۵۰۰ نیرو در الحاوی مشغول فعالیت هستند و بیش از ۸۰ نوع محصول مختلف و متنوع تولید نیز در حال تولید است. همچنین این شرکت عنوان خود را نیز از کتاب «الحاوی فی الطب» زکریای رازی وام گرفته است.

همچنین نگاهی به گزارشات ۳ ماهه منتشر شده نشان می‌دهد که این شرکت فصل بهار خود را با افزایش سود خالص بالای ۳۷۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته خود به اتمام رسانده است. یعنی شرکت در ۳ ماهه ابتدایی سال ۷۶ میلیارد تومان سود محقق کرده، این در حالی است که ارزش بازار آن ۱۷۰۰ میلیارد تومان بوده است. حتی با رصد عملکرد فروش شرکت در ۳ سال گذشته متوجه شدیم حاشیه سود خالص و عملیاتی آن فصل به فصل اعداد بهتری را به ثبت رسانده و آینده روشنی را از این شرکت ترسیم کرده بود.

اما بعد از انتشار این نامه، سازمان غذا و دارو اطلاعیه‌ای منتشر و به تخلف شرکت الحاوی اشاره کرد. در این اطلاعیه آمده است که «به دنبال تشدید نظارت‌های سازمان غذا و دارو بر شرکت‌های تولیدی، وارداتی، پخش و داروخانه‌ها، گرانفروشی  شرکت داروسازی الحاوی محرز و بر اساس گزارشات ارائه شده این سازمان، کمیسیون ماده ۱۱ دانشگاه تهران و ایران، بنابر عدم ارائه هرگونه دفاعیات و یا حتی حضور نمایندگان شرکت مذکور در جلسات رسیدگی به پرونده، سازمان تعزیرات حکومتی شرکت متخلف را به پرداخت ۱۱۰۰ میلیارد تومان جریمه معادل ۵ برابر ارزش ریالی تخلف و ممهور شدن پروانه واحد، محکوم کرد. بر این اساس از کل سبد دارویی این شرکت تنها ۶ کالا به دلیل گرانفروشی مکرر حکم توقف فروش داشته‌اند اما ضمن عدم اصلاح رویه و ادامه روند گرانفروشی پس از صدور حکم، اقدام به احتکار و توقف عرضه کلیه محصولات خود کرده است.»

صدور اطلاعیه فوق توسط سازمان غذا و دارو واکشن مدیرعامل شرکت داروسازی الحاوی را به دنبال داشت. آذری‌نیا در این باره گفته است که «رای سازمان تعزیرات حکومتی درباره شرکت داروسازی الحاوی هنوز قطعی نیست و انتشار این خبر در سایت سازمان غذا و دارو جرم است.» لازم به ذکر است که سایت منتشرکننده اظهارات آذری‌نیا، این خبر را بلافاصله حذف کرد.

خبرگزاری تسنیم هم در گزارشی به تخلفات گران فروشی این شرکت پرداخته و اقدام به تعطیلی تمام خطوط تولید را در حالی که تنها ۶ کالا به دلیل گرانفروشی مکرر حکم توقف فروش داشته‌اند را گروکشی و فرار رو به جلوی الحاوی خوانده است. 

به نظرمی‌رسد آنچه که امروز درخصوص وضعیت شرکت داروسازی الحاوی شاهد آن هستیم به اختلاف بر سر قیمت و یا بهتر بگوییم قیمت‌گذاری دستوری برمی‌گردد. گفته می‌شود این شرکت درخواست افزایش قیمت محصولات خود را داشته است، ولی با مخالفت سازمان غذا و دارو مواجه شده و خود اقدام به افزایش قیمت‌ها کرده و سپس با جریمه و حکم توقف فروش ۶ محصول مواجه و در نهایت تصمیم به تعطیلی خطوط تولید خود و تعدیل نیروهای خود می‌گیرد. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]