تاثیر قیمت ورق گالوانیزه بر بازار خودرو
تاثیر قیمت ورق گالوانیزه بر بازار خودرو
افزایش قیمت خودرو در بازه‌های کوتاه‌مدت به امری بدیهی و قابل‌انتظار در بازار ایران تبدیل شده است.

افزایش قیمت خودرو در بازه‌های کوتاه‌مدت به امری بدیهی و قابل‌انتظار در بازار ایران تبدیل شده است. خودروهایی که فقط منابع ارزی را به جیب دلالان سرازیر کرده اما کیفیت آن‌ها روزبه‌روز تضعیف می‌شود. خودروهایی که بدنه آن با کمترین فشار دچار خمیدگی در بدنه می‌شوند که نشان از کیفیت پایین ورق‌های فولادی مورداستفاده در آن‌ها دارد. استفاده از ورق گالوانیزه که نوع خاصی از آن تحت عنوان ورق گالوانیزه خودرو تولید می‌شود، سبب بهبود کارایی خودروها می‌شود اما این ورق گران‌ترین ورق فولادی (به‌جز ورق استیل) موجود در بازار است و طبیعتاً قیمت آن بر قیمت خودرو تأثیرگذار خواهد بود. امروزه که قیمت آهن و ورق‌های فولادی بسیار پر نوسان است، باید دید که قیمت ورق گالوانیزه چگونه بر قیمت تمام‌شده خودرو تأثیر خواهد گذاشت.

اهمیت ورق گالوانیزه در خودروسازی

مشخصه‌های یک خودروی باکیفیت شامل استحکام و ایمنی بدنه، کیفیت مطلوب قطعات یدکی، تولید آلاینده‌های محیطی کم و مصرف سوخت کم است. مواردی که در خودروهای تولید داخل عمراً بتوانید پیدا کنید!

یکی از قسمت‌های مهم خودرو، بدنه آن است که علاوه بر تأمین ایمنی برای سرنشینان، زیبایی ظاهری را نیز برای خودرو به همراه دارد. از طرفی، بدنه خودرو حدود ۳۰ درصد از وزن آن تشکیل می‌دهد. موادی که در تهیه این قسمت از خودرو استفاده می‌شوند نیز مهم است. انواع گریدهای ورق سیاه فولادی برای ساخت بدنه خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند اما امروزه شاهد استفاده از ورق‌های خاصی موسوم به ورق گالوانیزه خودرو برای چنین کاربردی هستیم.

استفاده از ورق گالوانیزه در خودروسازی ازاین‌جهت حائز اهمیت است که این ورق‌ها خواص مطلوب‌تری نسبت به ورق سیاه دارند. این خواص شامل استحکام بالاتر در عین برخورداری از وزن برابر با ورق آهن، مقاومت به زنگ‌زدگی و خوردگی، جوش‌پذیری خوب، قابلیت رنگ‌آمیزی بسیار خوب، قابلیت پرس‌‌‌کاری، قابلیت شکل‌‌‌پذیری بالا و امکان بازیافت می‌شوند. بنابراین، استفاده از ورق گالوانیزه در ساخت بدنه خودرو می‌تواند تأثیر بسزایی در کیفیت و کارایی خودروها داشته باشد.

این افزایش کیفیت با افزایش هزینه همراه است. چراکه ورق گالوانیزه یکی از گران‌ترین ورق‌های فولادی موجود در بازار است و به دلیل اینکه قیمت این ورق خود تابع قیمت عنصر روی، قیمت ورق سیاه و نوسانات ارزی است، سبب افزایش قیمت خودرو خواهد شد. اما آیا واقعاً افزایش قیمت خودرو می‌تواند به دلیل گران شدن ورق گالوانیزه باشد؟ اگر این‌طور است، پس چرا همه نوسانات دلار را عامل افزایش قیمت‌ها می‌دانند و کسی از تأثیر قیمت ورق گالوانیزه بر قیمت خودرو حرف نمی‌زند؟

نقش ورق گالوانیزه در قیمت خودرو

نقش قیمت ورق گالوانیزه در تعیین قیمت خودرو

در حالت عادی، یعنی وقتی در یک جامعه‌ای زندگی کنید که همه‌چیز مطابق اصول پیش برود، تأثیر قیمت‌ها به صورتی خواهد بود که قیمت مواد اولیه ابتدا افزایش یافته و سپس این افزایش قیمت در طی تولید مجدد یک محصول، بر روی محصول جدید اعمال می‌شود. اما در ایران این‌طور نیست! در اینجا وقتی قیمت دلار زیاد می‌شود، قیمت محصولات نیز بلافاصله گران خواهد شد. مهم نیست که ورق گالوانیزه موجود در بازار از شمشی تولید شده است که قیمت آن برای قبل از گرانی بوده است. وقتی دلار گران شود، ورق گالوانیزه هم گران خواهد شد.

خودرو نیز دقیقاً همین‌طور است! بااینکه برای ساخت خودرو از ورق‌هایی استفاده می‌شود که قبلاً قیمت‌گذاری شده‌اند، اما به‌محض افزایش دلار، قیمت خودرو نیز در بازار افزایش خواهد یافت. این در حالی است که افزایش قیمت دلار باید ابتدا بر قیمت شمش فولادی اثر گذاشته و این محصول نیز موجب گران شدن قیمت ورق آهن و به دنبال آن ورق گالوانیزه شود. در انتها نیز خودروی جدیدی که با ورق گالوانیزه جدید تولید شده است، باید افزایش قیمت را تجربه کند. اما همان‌طور که همه می‌دانند، اصلاً چنین موردی به وقوع نخواهد پیوست و با گران شدن دلار، قیمت خودروهایی که از قبل تولید شده‌اند نیز صعودی خواهد شد.

بنابراین، افزایش قیمت ورق گالوانیزه زمانی بر قیمت خودرو تأثیرگذار خواهد بود که این افزایش نرخ بر روی خودروهایی اعمال شود که پس از قیمت‌گذاری جدید تولید شده‌اند. درنتیجه، می‌توان گفت که در ایران نباید انتظار رخ دادن اتفاقات اصولی و منطقی را داشت و افزایش قیمت ورق گالوانیزه به‌هیچ‌وجه تعیین‌کننده قیمت خودرو نیست! تنها چیزی که اهمیت دارد دلار است و بس!

بااین‌حال، می‌توان گفت که گران شدن ورق گالوانیزه سبب شده تا تولیدکنندگان، بدنه خودروها را با ورق‌های نازک‌تری تولید کنند. این امر همچون دیگر راهکارهای اقتصادی تنها برای مسئولان مربوطه صرفه اقتصادی داشته اما دوام بدنه خودرو را به حدی پایین آورده است که سرنشینان خودرو باید با سلام‌وصلوات به مقصد برسند! البته اگر به دلیل خرابی قطعات در میانه راه گیر نکنند!

افزایش قیمت ورق گالوانیزه و قیمت خودرو

پارامترهای تعیین کننده قیمت ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه خودرو نوعی ورق فولادی با پوششی از جنس عنصر روی است که برای استفاده در صنعت خودروسازی تولید می‌شود. گریدهای ورق مورد استفاده در خودرو نسبت به ورق‌های فولادی و یا گالوانیزه معمولی، باید از قابلیت‌های ویژه‌ای همچون استحکام بالاتر در عین شکل‌پذیری بهتر، قابلیت جذب ضربه، قابلیت جوش‌پذیری و رنگ‌آمیزی خوب برخوردار باشند. ورق گالوانیزه خودرو شهرکرد نمونه‌ای از این نوع ورق‌هاست.

در همین راستا، مهم‌ترین عواملی که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در تعیین قیمت ورق گالوانیزه خودرو تاثیرگذار هستند عبارت‌اند از:

  • قیمت شمش فولادی
  • قیمت ورق سیاه فولادی
  • قیمت فلز روی به‌عنوان پوشش ورق گالوانیزه
  • روش تولید ورق
  • کیفیت سطحی و تلرانس ابعادی ورق
  • برند کارخانه تولیدکننده
  • قیمت دلار
  • میزان عرضه و تقاضا
  • قیمت جهانی آهن و فولاد

اخیراً شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری نوعی ورق گالوانیزه خودرو گرید MC را تولید کرده است که کیفیت سطحی بسیار بهتری نسبت به سایر ورق‌های خودرویی دارد. اصطلاح MC بر عدم وجود عیوب سطحی در این ورق و نیز اسپینگل یا گل‌های ریز موجود بر روی سطح آن اشاره دارد. استفاده از ورق گالوانیزه خودرو گرید MC موجب بهبود زیبایی ظاهری، افزایش استحکام، رنگ‌پذیری بهتر و بهبود مقاومت به ضربه بدنه خودرو خواهد شد.

سخن پایانی

مهم‌ترین پارامترهای مؤثر در افزایش قیمت خودرو، نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا، قیمت شمش و مواد اولیه و قیمت ورق‌های فولادی است. اما دراین‌بین، تأثیر دو مورد اول غالب بوده و حرف اول را در قیمت‌گذاری خودرو می‌زنند. چراکه با افزایش قیمت دلار، تقاضا برای خودرو که یک کالای سرمایه‌ای در ایران محسوب می‌شود، افزایش می‌یابد و این‌چنین قیمت خودرو نیز سر به فلک می‌کشد! بدین ترتیب، ورق گالوانیزه خودرو که از آن در ساخت بدنه خودرو استفاده می‌شود، عاملی مهم در بهبود کیفیت و کارایی خودرو است و قیمت آن نیز در مقایسه با تأثیراتی که نوسانات دلار بر قیمت خودرو دارد، قابل صرف‌نظر کردن است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]