به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، ارزش پول ترکیه روز دوشنبه به کاهش خود ادامه داد و به زیر ۲۸ لیر در برابر دلار آمریکا رسید و پایین ترین سطح خود را در تاریخ ثبت کرد. بر اساس این گزراش، ارزش پول ترکیه در سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۵۰ درصد در […]

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، ارزش پول ترکیه روز دوشنبه به کاهش خود ادامه داد و به زیر ۲۸ لیر در برابر دلار آمریکا رسید و پایین ترین سطح خود را در تاریخ ثبت کرد.

بر اساس این گزراش، ارزش پول ترکیه در سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۵۰ درصد در برابر دلار کاهش یافته است.

این در حالی است که در ماه سپتامبر، بانک مرکزی این کشور نرخ بهره بانکی را ۵۰۰ واحد پایه افزایش داد و به ۳۰ درصد رساند. این اقدام چهارمین افزایش متوالی محسوب می‌شود که با هدف مقابله با تورم بالا به عنوان بخشی از سیاست چرخشی دولت ترکیه صورت گرفته است.

در ماه اوت، این تنظیم کننده از تزریق ذخایر ارزی بیشتر برای تقویت ارز داخلی و مدیریت نرخ ارز خودداری کرد. سپس تصمیم برای تسهیل الزامات نظارتی در صنعت بانکداری ترکیه باعث سقوط شدید لیر شد.

ترکیه در ۱۸ ماه منتهی به اوت حدود ۲۰۰ میلیارد دلار برای حمایت از پول ملی خود هزینه کرده و ذخایر خود را به دلیل پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ بهره کاهش داده است.

در ماه گذشته میلادی، نرخ تورم سالانه این کشور برای سومین ماه متوالی افزایش یافت و از ۵۸.۹ درصد در ماه اوت به ۶۱.۵ درصد در سپتامبر ۲۰۲۳ رسید.

این جهش نرخ تورم که بیشترین میزان از دسامبر ۲۰۲۲ محسوب می‌شود، در درجه اول به افزایش نرخ مالیات و کاهش ارزش لیر نسبت داده شده است.

پیش از این، دولت این کشور با وجود تورم بالا از سیاست نرخ بهره پایین حمایت می کرد. این امر باعث بحران ارزی در اواخر سال ۲۰۲۱ شد و تورم را در سال گذشته به بالای ۸۵ درصد رساند.

انتظار می رود تورم سالانه قیمت مصرف کننده در ترکیه تا پایان سال جاری میلادی به حدود ۶۰ درصد افزایش یابد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]