اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی‌راد؛ حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در مورد حمله زمینی اسراییل به غزه گفت: با گذشت ۲۵ روز از عملیات طوفان الاقصی درگیری در غزه در دو محور زمینی و هوایی همچنان به شدت ادامه دارد. در عرصه‌های میدانی ابتکار عمل همچنان با رزمندگان فلسطینی است و ارتش رژیم صهیونیستی که از […]

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی‌راد؛ حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در مورد حمله زمینی اسراییل به غزه گفت: با گذشت ۲۵ روز از عملیات طوفان الاقصی درگیری در غزه در دو محور زمینی و هوایی همچنان به شدت ادامه دارد. در عرصه‌های میدانی ابتکار عمل همچنان با رزمندگان فلسطینی است و ارتش رژیم صهیونیستی که از سوی نیروهایی کماندویی آمریکا حمایت می‌شود، دوبار قصد اشغال بخش‌های شمال غزه را داشت که با شکست مواجهه شد. 

وی در ادامه توضیح داد: لذا آمریکایی‌ها یک پل هوایی گسترده نظامی بین تل‌آویو و واشنگتن ایجاد کردند و این به معنای ورود نیروهای ناتو به جنگ غزه است. حضور نیروهای آلمانی و همچنین نیروهای ناتو در کنار ارتش اسراییل نشان می‌دهد که یک لشکرکشی از سوی ناتو علیه مردم غزه آغاز شده است.

هانی‌زاده بیان کرد: به دنبال آن قرار است سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله روز جمعه سخنرانی مهمی داشته باشد و مواضع حزب‌الله را اعلام خواهد کرد. ورود انصارالله به درگیری نیز نشان می‌دهد که درگیری غزه در روزهای آینده از منطقه حال حاضر فراتر خواهد رفت و ممکن است به یک جنگ منطقه‌ای و جهانی تبدیل بشود. 

این کارشناس اشاره کرد: منطقه شرایط مناسبی ندارد. بمباران‌ها در غزه تا کنون به ۹ هزار شهید و ۲۱ هزار نفر زخمی رسیده و این شهر کوچک همچنان در محاصره ارتش‌های آمریکا و اسراییل است. 

هانی‌زاه گفت: فشارها بر مصر برای انتقال مردم غزه به صحرای سینا تشدید شده است. مصر هم از سوی ناتو تهدید شده که اگر اجازه ندهد صحرای سینا در اختیار رانده‌شدگان غزه قرار بگیرد، کمک‌های مالی آمریکا و اروپا به مصر قطع خواهد شد. پیشنهادهایی هم به مصر ارائه شده که از سوی رییس جمهوری مصر رد شده است. به نظر می‌رسد شرایط بسیار پیچیده است. ورود عناصر دیگر در درگیری‌های غزه موجب خواهد شد که فضای منطقه فضای پرالتهابی بشود و روزهای آینده ممکن است که این جنگ گسترش یابد. باتوجه به اینکه اساساً منطقه با یک دگرگونی شدیدی مواجهه است. 

این کارشناس در مورد دگرگونی در منطقه اظهار داشت: آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها دنبال این هستند که غزه را به طور کلی از نقشه جغرافیای فلسطین حذف کنند. بمباران‌ها همچنان ادامه خواهد داشت و شرایطی فراهم می‌شود که مردم غزه ناچار به ترک شهر خود شوند و هدف نهایی ناتو این است که حماس و جهاد اسلامی را به عنوان دو نهاد که از نظر آنها تروریستی هستند، خلع سلاح و نابود کنند. 

در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر کلیه ساکنان غزه را هم به خارج از این منطقه منتقل کنند و سپس برای مقابله با سایر جریان‌های مبارز منطقه‌ای مثل حزب‌الله و انصارالله و حشدالشعبی ورود پیدا خواهند کرد و محور مقاومت را نابود خواهند ساخت. این طرحی است که آمریکا و ناتو و اسراییل دنبال می‌کنند تا یک حاشیه عمل پایداری برای اسراییل در منطقه بوجود بیاورند. بنابراین هدف نهایی آمریکا، ناتو و اسراییل این است که در آینده کلیه محور مقاومت به از منطقه حذف کند. 

وی گفت:در آینده هم حزب الله قطعاً ورود پیدا خواهد کرد. انصارالله ورود کرد. ممکن است حملات جدیدی علیه تاسیسات حیاتی سوریه صورت گیرد و منطقه درگیر یک جنگ کامل بشود که کاملاً خانمان سوز خواهد بود. به هر حال شرایط اصلاً مناسب نیست. 

این کارشناس اشاره کرد: آمریکا هم اکنون هم در این جنگ ورود پیدا کرده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد ۵هزار نیروی آمریکایی شامل نیروهای تفنگداران دریایی و حرفه‌ای آمریکایی که آموزش جنگ‌های خیابانی و شهری دیده‌اند، اعزام شده‌اند. آنها وارد اراضی اشغالی شده‌اند و در حملات اخیر ارتش اسراییل به غزه شرکت داشتند. قطعاً در آینده حزب‌الله با توجه به فشارهایی که به حماس و جهاد اسلامی صورت گرفته، ورود پیدا خواهد کر. به نظر می‌رسد که جنگ فراگیرتر می‌شود و نیروها و جریان‌های دیگری هم ورود پیدا خواهند کرد.

در مورد احتمال حضور ایران در این جنگ هانی‌زاده گفت: قطعاً ایران شتاب‌زده عمل نخواهد کرد. ایران با عقلانیت دنبال یک راه‌حل مسالمت‌آمیز است تا جنگ فراگیر نشود. تحرکات دیپلماتیک ایران و تماس‌هایی که رییس‌جمهوری ایران با سران کشورهای مختلف جهان داشته است; همچنین سفرهای وزیرخارجه به کشورهای مختلف منطقه نشان می‌دهد که ایران طرحی برای پایان دادن به بحران غزه دارد. اما تا چه حد کشورهای جهان به این طرح پاسخ مثبت خواهند داد، در آینده مشخص می‌شود. آینده نشان خواهد داد که آمریکایی‌ها دنبال نابودی محور مقاومت هستند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]