هرآنچه باید در دنیای آهن ‌آلات بدانید!
هرآنچه باید در دنیای آهن ‌آلات بدانید!
آهن آلات از جمله سازه‌هایی هستند که در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد. از آهن آلات پر مصرف می‌توان به تیرآهن، میلگرد، پروفیل، نبشی و ناودانی و همچنین انواع ورق‌های فولادی اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر و کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع آهن آلات و قیمت‌های آنها با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع آهن آلات

آهن آلات در واقع مجموعه‌ای از سازه‌هایی هستند که برای ساخت آنها از آهن و سایر ترکیبات استفاده می‌شود. آهن آلات کاربرد فراوانی در زندگی بشر دارد. تیرآهن از نمونه آهن آلاتی است که در صنعت ساختمان‌سازی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع دیگر آهن آلات به شرح زیر هستند:

  • پروفیل‌های ساختمانی
  • تیرآهن
  • میلگرد
  • ورق‌های فولادی
  • نبشی و ناودانی
  • لوله گازرسانی
  • لوله فلزی
  • شمش و قراضه

آشنایی با پروفیل ساختمانی

پروفیل در واقع یک نوع مقطع توخالی است که در ابعاد، شکل و یا طرح‌های مختلفی ساخته می‌شود. برای ساخت این مقطع توخالی از فولاد و آهن استفاده می‌شود که از شکل‌های رایج آن می‌توان به شکل مربعی، دایره‌ای، مستطیلی و جعبه‌ای اشاره کرد. همانطور که می‌دانید ورق‌های فولادی انواع مختلفی دارند که از آنها برای ساخت بسیاری از آهن آلات استفاده می‌شود. برای پروفیل نیز از انواع ورق‌های فولادی استفاده می‌شود که از یک مورد آنها می‌توان به ورق گالوانیزه اشاره کرد. پروفیل‌ها دارای دو نوع ساختمانی و صنعتی هستند. پروفیل ساختمانی در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال؛ از این نوع پروفیل‌ها برای ساخت پنجره، درب‌ها و… استفاده می‌شود.

در واقع این نوع پروفیل‌ها نقش اساسی در افزایش استحکام سازه ایفا می‌کنند. برای ساخت انواع پروفیل ساختمانی در رابطه با کاربرد آن از انواع ورق استفاده می‌شود. پروفیل‌هایی که برای درب و پنجره استفاده می‌شوند به دلیل مواجه شدن با رطوبت، برای ساخت آن از ورق گالوانیزه فولادی مثل روی اندود استفاده شده است. همچنین، از این پروفیل‌ها برای ساخت انواع سازه‌های بتنی، فلزی و چوبی استفاده می‌کنند. برای ساخت این پروفیل‌های ساختمانی از انواع استانداردهای تعریف شده استفاده می‌شود تا به راحتی بتوانند بارهای جانبی و سنگین را تحمل کرده و در برابر خوردگی و ضربه مقاوم باشند.

انواع پروفیل ساختمانی

حضور انواع مختلف پروفیل‌های ساختمانی در صنعت ساختمان‌سازی باعث افزایش استحکام سازه خواهد شد از این رو از انواع و اقسام پروفیل ساختمانی به عنوان سازه اصلی در ساخت یک ساختمان بتنی یا فلزی استفاده می‌شود. در واقع پروفیل‌ها نقش مهمی در ساخت یک ساختمان دارند. همچنین، پروفیل‌ها در انواع مختلفی ساخته می‌شوند که هر کدام کاربردهایی را در صنعت‌های مختلف دارند. این مقطع فولادی در انواع مدل‌های سبک، متوسط و یا سنگین به تولید می‌رسد. البته شکل و مدل این سازه در انواع مختلف آن یکسان نیست. پروفیل‌های ساختمانی دارای شکل و ابعاد مختلفی همچون مربعی، مستطیلی، U ،T و I هستند. انواع آن به شرح زیر است:

۱٫ پروفیل H: پروفیل‌های H دارای ظاهری مشابه حرف H هستند. معمولا این پروفیل‌ها در سایزهای ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ در بازار موجود هستند و در طول ۱۲ متری ساخته می‌شوند. پروفیل اچ نقشی اساسی در ساخت ساختمان دارد که معمولا از آن برای نصب ورقه‌های کامپوزیت و یا نمای یک ساختمان استفاده می‌کنند. این پروفیل استحکام و مقاومت بالاتری در برابر ضربه‌های احتمالی دارد. همچنین، پروفیل H می‌تواند بارهای سنگین را به خوبی تحمل کند.

۲٫ پروفیل I: پروفیل I برخلاف نام خود، دارای ظاهری متفاوت است. این پروفیل‌ها به دلیل مقاومت و استحکام بالایی که دارند و در انواع مختلف بخش‌های یک سازه ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته این پروفیل در سه نوع مختلف ساخته می‌شود که هر کدام از آنها، کاربردهای مختلفی را دارد.

۳٫ پروفیل C: پروفیل C که معمولا به آن تیرچه سی‌پرلین نیز گفته می‌شود، کاربرد زیادی در ساخت سازه‌هایی در ابعاد کوچک‌تر دارد. معمولا این پروفیل، نقش پایه را در صنعت ساختمان دارد و از آن برای محکم کردن قطعات دیگر و به عنوان پایه‌ای برای آنها استفاده می‌شود. پروفیل C بیشتر برای ستون‌های یک سازه و یا پوشش دیوارهای آن به کار می‌رود.

۴٫ پروفیل L: پروفیل L یکی از پروفیل‌های پرکاربردی است که ظاهری مشابه با حرف L دارد. در واقع نام آن بر اساس ظاهر پروفیل تعیین گشته است. معمولا از این مقاطع فولادی برای پوشش قسمت انتهایی ورق یا در بخش‌هایی همچون کنج و گوشه در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. همچنین، پروفیل L دارای دو نوع مرکب و تکی است که شکل و ظاهر آنها با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد.

۵٫ پروفیل کلافی: پروفیل‌های کلافی نقش مهمی در ساخت تیرآهن، درب یا پنجره و همچنین ساخت ناودانی دارند. برای ساخت پروفیل کلافی از فولاد و آهن استفاده می‌شود. معمولا این مقطع فولادی در ابعاد ۶ متری و با ضخامت‌های ۰٫۹ تا ۲٫۵ میلی‌متری در بازار عرضه می‌شود. همچنین، به این مقطع، پروفیل تک لبه یا پروفیل ۵۰۹ نیز می‌گویند.

۶٫ پروفیل T: به پروفیل‌های T، پروفیل ساختمانی سپری نیز گفته می‌شود. معمولا از این نوع مقطع، برای ساخت سازه‌هایی همچون درب و پنجره یا اتصال سازه‌های فولادی و ساخت سقف شیروانی استفاده می‌شود. ضخامت این پروفیل برابر با ۰٫۹ تا ۲٫۵ میلی‌متر است. معمولا پروفیل سپری در انواع طول‌های ۶ الی ۱۲ متری در بازار عرضه می‌گردد.

ویژگی و اهمیت پروفیل‌های ساختمانی

پروفیل‌های ساختمانی بر خلاف سایر آهن آلات، از انعطاف و شکل‌پذیری قابل قبولی برخوردار هستند. یکی از مهم‌ترین مسائل در صنعت ساختمان‌سازی و مصالح مربوطه، توجه به انعطاف و مقاومت پروفیل‌ ساختمانی است. انعطاف بالای پروفیل‌های ساختمانی سبب شده تا استفاده از آنها در فرآیند ساخت سازه بسیار آسان‌تر باشد. همچنین، انواع پروفیل مقاومت به خصوصی در برابر بارهای دینامیکی و جانبی دارند. از پروفیل‌ها به جز صنعت ساختمان در سایر صنعت‌هایی همچون خودروسازی، صنایع نظامی، ساخت تجهیزات صنعتی، ساخت ادوات کشاورزی، تولید سازه‌های فلزی، ماشین‌آلات و دیگر صنایع مختلف استفاده می‌شود. از سایر ویژگی‌ها و اهمیت این آهن آلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت قابل قبول در برابر فشارهای احتمالی
  • دقت ابعادی زیاد
  • قابلیت جوش‌پذیری فوق‌العاده
  • ضخامت زیاد
  • مقاومت بالا در برابر ضربه و یا خوردگی

عوامل موثر بر قیمت پروفیل ساختمانی

عوامل و فاکتورهای بسیاری در قیمت انواع پروفیل ساختمانی نقش دارد. در واقع قیمت‌گذاری پروفیل‌های ساختمانی بر اساس ابعاد آنها، کیفیت پروفیل، جنس آن یا برند سازه انجام می‌شود. یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در قیمت پروفیل، مبحث عرضه و تقاضای آن است. بدون تردید یک پروفیلی که تقاضای بالایی در صنعتی داشته باشد، قطعا قیمت بالاتری نیز خواهد داشت. البته کیفیت آن در بالا رفتن قیمت پروفیل تاثیر بسیاری می‌گذارد. پروفیل‌ها انواع مختلفی دارند که قیمت آنها با یکدیگر یکسان نیست.

یکی از فاکتورهای قیمت‌گذاری پروفیل، توجه به ابعاد و طول آن است. قطعا اگر طول پروفیلی بیشتر باشد، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت. همچنین، وزن پروفیل می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد. از آنجایی که برای ساخت پروفیل‌ها از انواع جنس استیل، آلومینیوم، ورق سیاه و گالوانیزه استفاده می‌شود، وزن پروفیل‌ها نیز یکسان نیست از این رو با توجه به برخی متریال‌ها، وزن پروفیل را بررسی کرده و قیمت آن را مشخص می‌کنند.

میلگرد چیست؟

در دنیای امروزه، صنعت ساختمان‌سازی پیشرفت چشم‌گیری داشته است از این رو با گذشت زمان، افراد با توجه به نیازهای خود، اقدام به ساخت انواع آهن آلات متنوع و پرکاربرد برای استفاده در صنعت ساختمان کرده‌اند. میلگرد یکی از آهن آلات پر کاربرد است که برای بالا رفتن استحکام یک سازه نقش بسیار مهمی دارد. امروزه از میلگردها برای کف ساختمان، ستون آهن و یا دیوار و… استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانید بتن یک سازه بسیار مقاوم است که از آن برای ساخت ساختمانی استفاده می‌کنند؛ اما بزرگ‌ترین عیب آن، مقاومت کم بتن در برابر نیروی چرخشی و کششی است.

میلگرد می‌تواند راه‌حلی برای این ضعف بتن باشد. به طور کلی می‌توان گفت که میلگرد می‌تواند از سازه در برابر زلزله یا شکستگی سازه محافظت کند. میلگردها مقاومت کششی بالایی دارند از این رو برای محافظت از سازه در برابر زلزله نقش مهمی خواهند داشت. تنوع میلگردها بسیار بالاست از این رو در هنگام خرید بایستی به نوع آن دقت بالایی داشته باشید. میلگردها به طور کلی در دو گروه ساده و آجدار تقسیم‌بندی می‌شوند.

آشنایی با انواع میلگرد

میلگردها نیز مانند سایر آهن آلات در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. میلگرد ساده، میلگرد آجدار یا میلگرد آجدار پیچیده و کلاف از انواع رایج میلگرد است که در صنعت ساختمان‌سازی نقشی بسیار مهم دارند. هر کدام از این میلگردها می‌توانند کاربرد مختلفی را در صنایع مختلف ارائه دهند. برای مثال؛ میلگردهای آجدار برای بتن‌ریزی کاربرد دارند؛ اما میلگردهای ساده برای این کار مناسب نیستند. در حالت کلی بایستی گفت که میلگردها در دو گروه آجدار و ساده قرار دارند که هر کدام از آنها دارای تنوع بالایی هستند. از انواع میلگردهای ساده و آجدار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱٫ میلگرد آجدار: این میلگردها در صنعت ساختمان بسیار پراستفاده هستند و ظاهر آنها همانند نامشان، دارای آج و جنس زبری است. میلگردهای آجدار برای بتن‌ریزی گزینه ایده‌آلی هستند و شکل و نوع آنها به گونه‌ای است که برای انجام بتن‌ریزی با هیچ مشکلی مواجه خواهید شد. آج‌های موجود روی این میلگردها باعث شده تا هنگام بتن‌ریزی، شکاف بین میلگرد و بتن به خوبی پر می‌شود. این اتصال میلگرد و بتن باعث می‌شود تا احتمال جدا شدن آنها تا حد چشم‌گیری کاهش یابد. معمولا این قطعات در انواع ابعاد و سایزهای ۶ الی ۵۰ میلی‌متری به تولید می‌رسند.

۲٫ میلگرد ساده: این میلگرد سطح صاف و یکنواختی دارد. میلگردهای ساده در انواع سایزهای ۶ تا ۵۰ میلی‌متری در بازار موجود هستند. معمولا این میلگردهای در انواع مختلف، کاربرد زیادی برای ساخت درز انقباض اتوبان دارند. میلگرد ساده به دلیل داشتن سطح صاف، به راحتی و بدون صدمه دیدن برش می‌خورد. این میلگرد برای پوشاندن درزهای حاصل در بین بتن استفاده می‌شود تا در فواصل مختلف از شکستگی و ترک خوردگی آن جلوگیری نماید.

۳٫ میلگرد آجدار ترمومکانیکی TMT: برای ساخت این نوع میلگردها از دمای حرارتی بسیار بالایی استفاده می‌شود از این رو استحکام بالایی دارند. اگر از میلگردهای ترمومکانیکی برای زیرساز یک سازه ساختمان استفاده شود، بدون تردید استحکام آن سازه در سطح بالایی قرار خواهد گرفت. از ویژگی‌های میلگرد آجدار ترمومکانیکی می‌توان به خاصیت ضد زنگ بودن آن، انعطاف‌پذیر، خمش‌پذیر و جوش‌پذیری آن اشاره کرد.

۴٫ میلگرد آجدار مقاومت بالا HSD: این نوع میلگردها در سایزهای ۴ الی ۵۰ میلی‌متری به تولید می‌رسند. آج‌های میلگرد HSD به صورت مارپیچی و پیچیده است که از آن بیشتر برای ساخت سازه‌های بتنی استفاده می‌شود.از خصوصیات بارز آن می‌توان به انعطاف بالای میلگرد HSD، مقاومت فوق‌العاده، درصد کربن پایین، جوش‌پذیری و خمش‌پذیری اشاره کرد. خاصیت خمش‌پذیر بودن آن باعث می‌شود تا استفاده از میلگرد آسان‌تر باشد. از این نوع میلگرد بیشتر برای ساخت ساختمان‌های صنعتی، سازه‌های تجاری و یا پل‌ها استفاده می‌شود؛ زیرا مقاومت بالایی دارند.

میلگردها از نظر ابعاد در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند. از نمونه سایزهای میلگردها می‌توان به ابعاد ۱۰، ۸، ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۲، ۲۵، ۲۸، ۳۲ و… اشاره کرد. موارد زیر شامل انواع میلگرد از نظر جنس، ابعاد و… هستند:

  • میلگرد اروپایی: برای ساخت این نوع میلگردها از منگنز استفاده می‌شود. جنس منگز آنها باعث می‌شود تا میلگردهای اروپایی مقاومت بالایی در برابر خم شدن یا ضربه داشته باشند. از این میلگردها بیشتر در سازه‌های مناطق زلزه‌خیز استفاده می‌شود. همچنین، میلگردهای اروپایی با کیفیت بالایی که دارند، قیمت آنها مناسب‌تر از سایر میلگردها است.
  • میلگرد با فولاد پرکربن: به این نوع میلگردها، میلگرد سیاه نیز گفته می‌شود. فولاد پرکربن بدین معناست که برای ساخت میلگرد از فولادی با درصد کربن بالا استفاده شده که این امر باعث افزایش مقاومت و سختی میلگرد می‌شود. همچنین، میلگردهای پرکربن برای محیط‌های مرطوب گزینه ایده‌آلی نیستند؛ زیرا به دلیل جنسی که دارند زودتر فرسوده می‌شوند.
  • میلگرد با پوشش اپوکسی: میلگردهای اپوکسی که با نام Green Reber شناخته می‌شوند؛ دارای دو قسمت اصلی از رزین اپوکسی سبز و آرماتور فولادی هستند. این میلگرد معمولا در پروژه‌هایی که نیازمند دوام بالا، مقاوم در برابر زنگ‌زدگی یا خوردگی هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • میلگرد گالوانیزه: این نوع میلگردها یک پوشش فلزی قوی دارند که این پوشش از آنها در برابر خوردگی محافظت می‌کند. میلگرد گالوانیزه مقاومت بالاتری نسبت به میلگردهای سیاه دارد. در واقع مقاومت و استحکام این میلگردها ۴۰ برابر میلگرد فولاد پرکربن است. به دلیل ویژگی‌های خاص آن، قیمت میلگرد گالوانیزه در مقایسه با محصولات مشابه کمی بالاتر است.
  • میلگرد FRP: این نوع میلگردها معمولا جایگزین میلگردهای فولادی می‌شوند؛ زیرا در برابر زنگ‌زدگی مقاومت بالایی دارند. البته باید گفت که میلگرد FRP مقاومت کمتری در برابر زلزله دارد. معمولا از این نوع میلگردها برای سازه‌های بزرگ استفاده نمی‌شود.
  • میلگردهای ترانس: میلگردهای ترانس در طی مراحلی ساخته می‌شوند که در یک مرحله، سطح آنها صیقل داده می‌شود. صیقل داده شدن آنها در واقع یکی از ویژگی‌های متمایز آن با سایر انواع میلگرد است. این نوع میلگردها کاربرد تزئینی نیز دارند. البته میلگردهای ترانس مقاومت و کشش بالایی دارند و در عین حال یکی از رایج‌ترین مصارف ساختمانی به شمار می‌روند.
  • میلگرد فولادی ضد زنگ: معمولا میلگردهای فولادی ضد زنگ را با نام استنلس استیل می‌شناسند. میلگردهای فولادی ضدزنگ قیمت بالاتری نسبت به محصولات مشابه دارند. این میلگرد مقاومتی فوق‌العاده بالایی دارد که حتی می‌توان گفت مقاومت آن مساوی با ۱۵۰۰ برابر میلگرد پرکربن است. برای ساخت استنلس استیل از موادی همچون آهن، کروم و نیکل استفاده می‌شود. حداقل درصد جرمی کروم برابر با ۱۰٫۵ درصد است.
  • میلگرد تقویتی: این نوع میلگردها دارای شمش‌هایی از فولاد نورد گرم هستند که خصوصیات فنی آنها بسیار خاص است. در واقع این میلگرد همانطور که از نام آن مشخص است، برای افزایش مقاومت یک سازه در برابر نیروی کششی استفاده می‌شود. از این میلگرد برای نواحی مختلف یک سازه ساختمانی استفاده می‌شود.

 آشنایی با انواع میلگرد

عوامل و فاکتورهای موثر در قیمت میلگرد

قیمت روز انواع میلگرد با توجه به فاکتورها و عوامل مختلفی در حال افزایش است. طول میلگرد و ابعاد آن در هزینه نهایی میلگرد نقش بسیار مهمی دارد. میلگردها در انواع مختلفی به تولید می‌رسند که قیمت آنها با یکدیگر یکسان نیست. البته با خرید آنلاین میلگرد در سایت‌های روز می‌توان اطلاعاتی را در این زمینه کسب نمود. با توجه به نوسانات بازاری بایستی در هنگام خرید آن به استعلام قیمت روز انواع میلگرد بپردازید.

شما می‌توانید قیمت روز میلگرد را با توجه به شرایط اقتصادی، نرخ ارز و دلار، هزینه حمل و نقل آن، تورم جهانی، کیفیت میلگرد، ابعاد آن و نوع میلگرد بررسی کنید. تقاضا و عرضه میلگردها در بازار نقش بسیار مهمی در افزایش یا کاهش قیمت‌های روز میلگرد می‌گذارد. در واقع اگر در یک مقطع زمانی این محصول با تقاضای کمی روبه‌رو شود بدون تردید قیمت میلگرد نیز کاهش خواهد یافت. در حالت کلی شما با خرید و استعلام آنلاین قیمت میلگرد به راحتی می‌توانید قیمت روز و لحظه‌ای میلگرد را مشاهده کنید.

تیرآهن چیست؟

تیرآهن یکی از رایج‌ترین مصالح ساختمانی است که از آن در راستای تحمل تنش‌های حاصل از نیروهای برشی استفاده می‌شود. در واقع تیرآهن‌ها مقاومت بالایی در برابر نیروی حاصل از لنگر خمشی دارند. برای تولید این محصول از نورد گرم استفاده می‌شود. این محصول فولادی برای صنعت ساختمان‌سازی کاربردهای فراوانی به همراه دارد. از انواع تیرآهن می‌توان به IPB، INP، IPE و لانه زنبوری اشاره کرد.

تیرآهن‌ها مقطعی مشابه شکل I دارند و برای ترکیبات آنها از انواع آلیاژها استفاده می‌شود. تیرآهن مقاومت بالایی در برابر تحمل بارهای سنگین دارد که برای استفاده در ستون، تیرها و خرپای ساختمان گزینه ایده‌آلی است. در واقع این پروفیل از دو بخش بال و جان تشکیل شده که به بخش اصلی آن، جان گفته می‌شود و به لبه‌های تیرآهن، بال می‌گویند.

انواع تیرآهن ساختمانی

تیرآهن‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام می‌تواند کاربرد زیادی برای ساخت یک سازه داشته باشد. از تیرآهن‌ها برای انواع صنایع استفاده می‌شود. معمولا تیرآهن‌ها در ابعاد و سایزهای مختلفی مثل ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۲، ۲۴ و… ساخته می‌شوند. انواع آنها به شرح زیر است:

  • تیرآهن INP: تیرآهن‌های INP دارای ظاهری مشابه حرف I هستند. معمولا برای ساخت آنها از استانداردهای چین و روسیه استفاده می‌کنند. به تیرآهن‌های INP، تیرآهن نیم پهن نیز گفته می‌شود؛ زیرا شکل سطح مقطع آنها دارای دو بال به صورت شیب‌دار است. در حالت کلی قسمت بیرونی تیرآهن به صورت نازک و شیب‌دار است. تیرآهن INP بر اساس استانداردهای آمریکایی ساخته می‌شود.
  • تیرآهن هاش (بال پهن): تیرآهن هاش یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین تیرآهن‌ها در صنعت ساختمان‌سازی است. از تیرآهن هاش برای مجتمع تجاری‌های بزرگ یا سوله‌ها استفاده می‌شود. همچنین، تیرآهن هاش در دو نوع دسته‌بندی قرار دارد که به صورت سبک و سنگین در دو عنوان HE-A و HE-B تقسیم‌بندی می‌شود. وزن تیرآهن‌ها مختلف است و قیمت آنها بر اساس وزن تیرآهن تعیین می‌شود. معمولا تیرآهن‌های H برای برای افزایش استحکام سازه، افزایش روند پروژه و مقاومت ساختمان استفاده می‌شود.
  • تیرآهن لانه زنبوری: تیرآهن‌های لانه زنبوری در انواع شکل و ابعاد مختلف و متنوعی تولید می‌شوند. این نوع تیرآهن‌ها در سال ۱۹۱۰ توسط هورتن اختراع شد. نامگذاری آن به دلیل داشتن ظاهری مشابه با لانه زنبور، انتخاب شده است. در مقطع جان تیرآهن لانه زنبوری، حفره‌هایی وجود دارد که باعث کمتر شدن وزن کلی تیرآهن می‌شود. این نوع تیرآهن مقاومت بالایی در برابر خمشی و اینرسی دارد. انعطاف‌پذیر بودن آن باعث شده تا تیرآهن لانه زنبوری به یکی از تیرآهن‌های رایج و پرکاربرد در صنعت ساختمان تبدیل شود.
  • تیرآهن IPE: نام تیرآهن IPE مخفف کلمه I Profile European است. این تیرآهن‌ها از نظر ظاهری شباهت بسیاری به حرف انگلیسی I دارند. همچنین، به آنها تیرآهن معمولی گفته می‌شود. این پروفیل‌های فولادی بر اساس استانداردهای اروپایی ساخته می‌شوند. تیرآهن‌های INP و IPE از نظر ظاهری به یکدیگر شبیه هستند و تنها تفاوت این دو در فاصله جان و ضخامت بال آنها است.

ورق آهنی و ورق فولادی چیست؟

ورق‌های آهنی کاربردهای فراوانی را برای صنایع مختلف به همراه دارند. در واقع باید گفت که این ورق‌ها از پرمصرف‌ترین آهن آلاتی هستند که برای ساخت یک سازه استفاده می‌شود. ورق‌های فولادی از نظر ترکیبات آلیاژها، ابعاد و ضخامت در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. برای ساخت آنها از نوردهای سرد و گرم استفاده می‌شود. از پرکاربردترین ورق‌های آهنی و یا فولادی می‌توان به ورق سیاه، فرمینگ، رنگی، روغنی و یا گالوانیزه اشاره کرد.

آشنایی با انواع ورق‌های فولادی

برای ساخت انواع ورق‌های فولادی از دو روش نورد گرم یا نورد سرد استفاده می‌شود. انجام این فرآیندها در ساخت ورق‌های آهنی باعث می‌شود تا هرکدام کاربردها و خصوصیات متفاوتی داشته باشد. برای مثال ورق گالوانیزه از طریق فرآیند نورد گرم ساخته شده است.

ورق گالوانیزه

ورق‌های گالوانیزه به دلیل ترکیبات و نوع پوششی که دارند در برابر زنگ‌زدگی و اکسید شدن بسیار مقاوم هستند. ورق‌های گالوانیزه دارای قیمت‌های کمتری نسبت به محصولات مشابه هستند. معمولا جوشکاری این ورق‌ها آسان‌تر بوده و هزینه نگهداری از آنها بسیار به‌صرفه است. ورق‌های گالوانیزه ظاهری براق و بسیار زیبا دارند. ورق‌های گالوانیزه یک پوششی دارند که نمی‌گذارد مواد خورنده به لایه زیرین برسد. رنگ کردن ورق‌های گالوانیزه نیز بسیار راحت و آسان است. از دیگر ویژگی‌های به خصوص این ورق می‌توان به خاصیت جوش‌پذیری آن اشاره کرد.

ورق اسیدشویی

ورق اسیدشویی از نوع رایج و مطرح ورق‌های آهنی است که برای تولید و ساخت آن از نورد گرم استفاده می‌شود. در واقع در فرایند تولید آن، از حرارت بسیار بالایی استفاده می‌شود و برای خنک کردن ورق به صورت مداوم از پاشیدن آب استفاده می‌کنند. اسیدشویی ورق در راستای حذف پوسته‌های اکسید شده از روی ورق انجام می‌گیرد. از این ورق برای پایه تولید ورق‌های روغنی، در صنعت کشتی‌سازی و یا رینگ و شاسی خودرو استفاده می‌شود.

ورق روغنی

شاید با خواندن نام ورق تصور کنید که ورق روغنی دارای سطحی چرب است؛ اما اصلا اینطور نیست. در واقع به دلیل براق بودن و صاف بودن سطح ورق روغنی، این نام را برای آن تعیین کردند. روش ساخت آنها به روش نورد سرد است. هدف از تهیه ورق‌های روغنی، دست‌یابی به ورقی با کیفیت و در عین حال با ضخامت پایین است. این محصول در صنعت‌های مختلفی کاربرد دارد؛ اما بیشتر در ساخت انواع قطعات خودرویی، مبلمان اداری، ساخت لوازم خانگی و یا پانل‌های غیر قابل انعطاف استفاده می‌شود. در واقع از ورق روغنی به عنوان ورق پایه برای تولید ورق گالوانیزه نیز استفاده می‌کنند. همچنین، این ورق در تولید انواع لوله نقش مهمی دارد.

ورق رنگی

ورق‌های رنگی در واقع جزئی از ورق‌های گالوانیزه هستند که با استفاده از الکترواستاتیک پوشانده شدند. ورق‌های رنگی دارای تنوع رنگی بالایی هستند که تنوع رنگ آنها به بالاتر از ۱۲ نوع تنوع رنگی می‌رسد. از این ورق‌ها معمولا برای ساخت لوازم خانگی، مبلمان یا لوازم اداری، ساخت تجهیزات گرمایشی و سرمایشی استفاده می‌شود. همچنین، از ورق رنگی برای ساخت سوله و سقف آن و همچنین ساخت آلاچیق استفاده می‌کنند.

این ورق برای ساخت شیروانی بسیار کاربرد دارد. معمولا برای رنگ کردن ورق از انواع جنس رنگ‌های پلی استر، اپوکسی، پلی اورتان و یا پلی وینیل کلراید استفاده می‌شود. از این ورق‌های رنگی می‌توان برای زیباسازی نمای ساختمان در داخل آن یا بخش بیرونی استفاده کرد. همچنین ورق‌های روغنی در صنعت حمل و نقل و ساخت اتاقک خودرو نقشی موثر دارند.

ورق آجدار

ورق‌های آجدار به نوعی ورق‌های فولادی گفته می‌شود که دارای سطوحی برجسته هستند. در واقع روی سطوح این ورق‌ها نقوش برجسته هندسی به صورت منظم وجود دارند. از آنجایی که سطح ورق فولادی صاف و لیز است از این رو نمی‌توان بر روآن ورقی دیگر یا اجسامی را قرار داد؛ زیرا امکان لیز خوردن آن وجود دارد. بدین ترتیب ورق‌های فولادی آجدار جایگزین ورق‌های فولادی معمولی شدند تا امکان قرار دادن اجسامی در روی آن فراهم شود.

معمولا برای ساخت عناصر برجسته روی ورق از دستگاه آج‌زنی استفاده می‌شود. این دستگاه و غلتک آن نقوشی را به صورت منظم با استاندارد مشخص روی ورق ایجاد می‌کند. از ورق‌های آجدار برای کف عرشه کشتی‌ها، سطوح دستگاه صنعتی، کف پله‌های عابر پیاده و یا برای ساخت پله‌های اضطراری استفاده می‌شود.

ورق آلیاژی

برای تولید و ساخت ورق‌های آلیاژی از ترکیب چند عنصر و فلز استفاده می‌شود. در واقع این ورق در انواع مختلفی در بازار وجود دارد. ورق‌های آلیاژی در دو دسته‌بندی نورد گرم و نورد سرد قرار می‌گیرند. از انواع رایج ورق‌های آلیاژی می‌توان به ورق آلیاژی برنج، پیوتر، برنز و ورق فولادی اشاره کرد. از کاربردهای این ورق می‌توان به صنعت هواپیماسازی، مخازن حمل سوخت، استفاده در صنایع شیمیایی مثل نفت یا گاز و همچنین ساخت کشتی و وسایل دریایی اشاره کرد.

ورق استیل

ورق استیل‌ها یکی از پرکاربردترین نوع ورق آهنی هستند. این نوع ورق‌ها به دلیل ترکیباتی که دارند، ضدزنگ بوده و قابل بازیافت هستند. همچنین ورق استیل دارای خواص مکانیکی است. معمولا برای ساخت ورق استیل از ماده کروم استفاده می‌شود. کروم با اکسیژن ترکیب شده و باعث ایجاد لایه اکسید کروم می‌شود و بدین ترتیب این ورق در برابر زنگ‌زدگی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. معمولا ورق‌های استیل در کشورهای تایوان، آفریقای جنوبی و چین ساخته می‌شود. از ورق استیل برای ساختن انواع لوازم خانگی، ساخت بدنه و وسایل خودرو یا هواپیما، ساخت تانکر و وسایل آشپزخانه مثل قاشق و چنگال استفاده می‌شود.

هرآنچه باید در دنیای آهن ‌آلات بدانید!

نبشی و ناودانی چیست؟

نبشی و ناودانی در صنعت ساخت و ساز کاربرد بسیاری دارد. نبشی مقطعی است که شکل ظاهری آن مشابه حرف انگلیسی L است و از لحاظ هندسی دارای دو بال مساوی و دو بال نامساوی است. معمولا جنس نبشی‌ها از فولاد ساده کربنی است و در برخی مواقع برای ساخت نبشی از استیل استفاده می‌شود. شما می‌توانید نبشی را در انواع مختلف فابریک یا پرسی تهیه کنید. نبشی‌ها با روش نورد گرم ساخته می‌شوند.

ناودانی‌ها از مقاطع فولادی پر مصرف هستند که در جنس‌های مختلف استیل و کربنی ساخته می‌شوند. معمولا ناودانی‌ها از لحاظ هندسی به دو نوع بال موازی و بال شیب‌دار تقسیم‌بندی می‌شوند. برای ساخت نوع فابریک ناودانی از روش نورد گرم و برای ساخت ناودانی پرسی از روش نورد سرد استفاده می‌شود. معمولا قیمت ناودانی‌های فابریک کم‌تر از ناودانی‌های پرسی است.

نکات مهم در هنگام خرید نبشی و پروفیل

چنانچه اطلاعات و شناخت کافی در مورد انواع نبشی و قیمت آن ندارید، بهتر است قبل از خرید نبشی به چند مورد از نکات مهم خرید نبشی یا پروفیل دقت کنید. بررسی قیمت نبشی از نکات حیاتی خرید آن است. عواملی مثل جنس نبشی، تقاضای بازار، اندازه یا ضخامت آن در هزینه نهایی نبشی تاثیرگذار است. همچنین، یکی از نکات خرید انواع نبشی و پروفیل ، مربوط به شناخت انواع آن است. شما باید قبل خرید در مورد انواع نبشی اطلاعات کسب کنید. شما بایستی بدانید که انواع نبشی از نظر جنس، ضخامت، مزایا یا معایب، کاربردها، بال و وزن یا روش تولید چگونه هستند تا خریدی عالی را تجربه کنید.

نبشی‌ها از نظر وزن در دو نوع سنگین و سبک تولید می‌شوند. طول و ابعاد نبشی می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در افزایش یا کاهش قیمت آن بگذارد. شما بایستی در هنگام خرید نبشی و پروفیل اقدام به تحقیق در مورد انواع آنها نمایید. از انواع ناودانی می‌توان به نوع ساده یا مشبک آنها اشاره کرد که بدون تردید قیمت انواع ناودانی با یکدیگر یکسان نخواهد بود. همچنین انتخاب نبشی یا ناودانی متناسب با پروژه می‌تواند تاثیر زیادی در هزینه‌های شما بگذارد. پیش از خرید این مصالح بهتر است اقدام به دریافت مشاوره در این زمینه با کارشناسان مربوطه نمایید.

آشنایی با انواع ناودانی

ناودانی در واقع نوعی پروفیل از جنس فولاد است. معمولا این مقطع‌های باز را با نام کانال می‌شناسند. ناودانی‌ها معمولا دارای دو بال و یک جان هستند. دو بال آنها و جان ناودانی به حالت عمودی و در زاویه ۹۰ درجه به یکدیگر متصل گشته‌اند. در واقع ناودانی‌ها در زمان اجرا و نصب از سرعت بالایی برخوردار هستند و به راحتی نصب می‌شوند. ناودانی‌ها به دلیل داشتن وزنی سبک و انعطاف بالا، کاربردهای متنوعی در صنعت ساختمان‌سازی دارند. از انواع ناودانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ناودانی پرسی: ناودانی پرسی از نوع پرمصرف ناودانی است که به روش پرسی تولید می‌شود. معمولا کیفیت ناودانی پرسی در مقایسه با سایر ناودانی‌ها کمتر است.
  • ناودانی ساده: ناودانی‌های ساده به دو روش نورد گرم یا نورد سرد ساخته می‌شوند. برای ساخت آنها از ورق فولادی ساده استفاده می‌شود. این ناودانی انواع متنوعی دارد که از کاربردهای آنها می‌توان به ساخت دستگاه‌های صنعتی، ساخت قاب یا چارچوب و اتاق اتومبیل اشاره کرد.
  • ناودانی مشبک: ناودانی‌های مشبک دارای سوراخی هستند که از آن سوراخ‌های برای بستن پیچ یا مهره استفاده می‌شود. نام آنها با توجه به ظاهر ناودانی تعیین شده است.
  • ناودانی سبک: ناودانی‌های سبک وزن کم‌تری دارند و بیشتر برای مرمت بناها، اسکلت کامیون یا ساخت سازه‌های دریایی به کار می‌روند.
  • ناودانی سنگین: ناودانی‌های سنگین بر اساس استانداردهای اشتال ساخته شدند. این استاندارد در واقع جدولی برای تعیین معیارهای بارهای ناودانی است.

انواع نبشی

نبشی‌ها انواع متنوعی دارند که نمی‌توان تمامی آنها را بررسی کرد. در حالت کلی نبشی‌ها از نظر ظاهری، روش تولید، کاربرد یا جنس تقسیم‌بندی می‌شوند. از انواع نبشی از نظر ظاهری می‌توان به نبشی بال مساوی، نبشی اسپیرال، و نبشی بال نامساوی اشاره کرد. همچنین، نبشی‌ها از نظر روش تولید به انواع نبشی پرسی یا فابریک، نبشی کرنربید و نبشی آلومینیومی تقسیم می‌شوند. نبشی آلومینیومی به دلیل حمل آسان و وزنی سبک، قابلیت بازیافت دارد و در برابر خوردگی بسیار مقاوم است. نبشی‌های کرنربید از نظر جنس به انواع کاغذی، گالوانیزه و پلیمر یا پلاستیکی دسته‌بندی می‌شوند. از نبشی کرنربید برای ساخت ستون، سقف کاذب یا دیوار استفاده می‌شود.

قیمت و خرید انواع آهن آلات

آهن آلات انواع مختلفی دارند که از رایج‌ترین آنها می‌توان به ناودانی، پروفیل، میلگرد و… اشاره کرد. در مقاله: قیمت روز انواع آهن آلات از رسانه تیجی جو به این نتیجه میرسید که قیمت آهن آلات به جنس آن و کیفیت‌اش بستگی دارد. لازم به ذکر است که قیمت اقسام مختلف آهن آلات در انواع مختلف آن یکسان نیست. آهن آلات در ابعاد و سایزهای مختلفی ساخته می‌شود که بدون تردید اگر وزن آن یا ابعاد آن بزرگ‌تر باشد، قطعا قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت. قیمت آهن آلات در هنگام خرید آنها اهمیت بالایی دارد. در واقع در صنعت ساخت انواع آهن آلات، رقابت شدیدی بین تولیدکنندگان آنها برقرار است.

این چالش باعث کاهش قیمت لحظه‌ای آهن الات می‌شود. قیمت اقسام آهن آلات رابطه مستقیمی با مواد اولیه آن دارد. همچنین از سایر عوامل موثر بر قیمت آنها می‌توان به نرخ تورم، تقاضای بازار، قیمت جهانی آهن آلات ، هزینه‌های تولید و حمل و نقل اشاره کرد. متغیرهای اقتصادی از مهم‌ترین عامل‌های موثر در لیست قیمت روز آهن آلات است. لازم به ذکر است که در هنگام خرید آهن آلات به این نکته توجه داشته باشید که قیمت آهن آلات بستگی به قیمت لحظه‌ای فلزات جهانی دارد و با افزایش تورم یا کاهش آن قیمت آنها نیز متغیر خواهد بود.

قیمت انواع نبشی، پروفیل و ناودانی

نبشی، ناودانی و پروفیل از پرمصرف‌ترین آهن آلاتی هستند که در صنعت‌های مختلفی مثل ساختمان‌سازی، خودروسازی، ماشین‌سازی و… کاربرد دارند. بررسی سایز و ابعاد آهن آلات در هنگام خرید نبشی، ناودانی و پروفیل می‌تواند به شما کمک زیادی کند. در واقع پروفیل، ناودانی و نبشی‌ها در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند که در هنگام خرید بایستی به ابعاد یا ضخامت آن‌ها دقت زیادی کنید. از نکات مهم خرید ناودانی، نبشی و پروفیل می‌توان به انتخاب درست سایز این مصالح اشاره کرد. همچنین انتخاب فروشگاهی معتبر برای خرید، داشتن اطمینان کافی در مورد برند محصولات و کیفیت آنها از مهم‌ترین نکات خرید انواع ناودانی، نبشی و پروفیل است. آخرین قیمت روز پروفیل، نبشی و ناودانی بر اساس قیمت آهن در بازار تعیین می‌شود. بهتر است بدانید که در هنگام خریداری انواع نبشی و پروفیل مواردی چون سایز، برند و اندازه مهم هستند و از آنجایی که قیمت نبشی و پروفیل دائماً در حال تغییر است، خرید هرچه سریع‌تر آن‌ها به نفع شما خواهد بود.

 قیمت انواع نبشی، پروفیل و ناودانی

خرید میلگرد، ناودانی و نبشی

انتخاب انواع میلگرد، ناودانی و نبشی مطابق استاندارد، نه تنها باعث افزایش عمر سازه می‌شود؛ بلکه در کاهش هزینه‌ها نیز نقش مهمی دارد. در واقع قیمت بالای این محصولات نشانه کیفیت بالای آن‌ها نیست و نرخ خرید میلگرد، ناودانی و نبشی به‌دلیل عدم ثبات بازار همواره در حال تغییر است و باید به قیمت آن‌ها توجه کنید. بدین ترتیب می‌توانید آهن آلاتی باکیفیت و در عین حال با قیمتی به‌صرفه تهیه کنید. به‌طور کلی شما با توجه به برخی نکات مهم در زمان خرید میلگرد، نبشی و ناودانی می‌توانید خرید هوشمندانه‌ای داشته باشید. فراموش نکنید که انتخاب انواع میلگرد، نبشی و ناودانی باید با نوع سازه شما هماهنگ باشد.به گزارش وانا نیوز در خبر : بهترین روش های خرید میلگرد، نبشی و ناودانی ، از بهترین روش ها می شود به خرید آنلاین از سایت‌های معتبر اشاره کرد. شما پس از بررسی قیمت انواع میلگرد، نبشی و ناودانی می‌توانید یک خرید هوشمندانه داشته باشید.

سخن پایانی

آهن آلات از مواد ضروری در انواع صنایع هستند. تیرآهن هاش به دلیل مقاومت بالایی که دارد در صنعت ساختمان‌سازی در راستای پایداری سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این میان باید گفت که میلگردها از پرمصرف‌ترین آهن آلات هستند که می‌توانند برای افزایش مقاومت سازه در برابر زلزله استفاده شوند. میلگردها مقاومت بالایی در برابر نیروهای چرخشی و کششی دارند. ورق‌های فولادی نیز در انواع مختلف آلیاژی، روغنی، رنگی و یا آجدار به تولید می‌رسند. پروفیل‌های ساختمانی به دلیل استفاده از انواع ورق‌های فولادی در مراحل ساخت آنها، تنوع بالایی دارند و می‌توانند در صنعت ساختمان‌سازی نقش پرکاربردی داشته باشند. شما می‌توانید سوالات خود را در مورد انواع آهن آلات و قیمت آنها با ما به اشتراک بگذارید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]