وزن ورق سیاه و روش محاسبه آن
وزن ورق سیاه و روش محاسبه آن
از سری داده‌های مهمی که در زمان خرید ورق سیاه برای فعالان حوزه آهن‌آلات از اهمیت زیادی برخودار خواهد بود، وزن و ضخامت است که باید به‌صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

درواقع باید گفت که وزن این محصول یکی از معیارهای مهمی است که بر روی هزینه نهایی تاثیرگذار خواهد بود، پس باید در زمان تعیین بودجه برای تکیمل پروژه‌ای که نیاز به استفاده از ورق‌های سیاه دارد این مورد را لحاظ کرد.

چرا محاسبه وزن ورق سیاه اهمیت دارد؟

درحال‌حاضر بسیاری از صنایع برای ساخت تجهیزات فولادی یا احداث ساختمان‌های بزرگ نیازمند استفاده از ورق‌های سیاه هستند که محاسبه وزن این محصول می‌تواند تاثیر زیادی در ایجاد روند صحیح و اصولی تکمیل این پروژه‌ها داشته باشد.

برای انجام یک پروژه ساختمانی یا تولید تجهیزاتی که در صنایع کشتی‌سازی و خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، برنامه‌ریزی‌های دقیق و حساب‌شده‌ای صورت می‌گیرد که باید بدون خطا و اشتباه باشد.

با توجه به این مسئله برخی از صنایع از ورق‌های سبک استفاده می‌کنند درحالی‌که گروه دیگری نیازمند ورق‌های سنگین هستند که در هر حالت باید استانداردهای خاصی برای محاسبه وزن مد نظر قرار گیرد.

یکی دیگر از دلایلی که نشان‌دهنده اهمیت محاسبه وزن خواهد بود، قیمت ورق سیاه است به‌طوری که با بالارفتن وزن می‌توان انتظار داشت که هزینه خرید این محصول نیز تغییر کند.

چرا محاسبه وزن ورق سیاه اهمیت دارد؟

از چه روش هایی برای محاسبه وزن ورق‌های سیاه استفاده می شود؟

در بازار آهن‌آلات از روش‌های مختلفی برای تعیین وزن ورق استفاده می‌کنند که خریداران می‌توانند متناسب با اطلاعاتی که در اختیار دارند یکی از آن‌ها را در نظر بگیرند که شامل موارد زیر می‌شود.

بررسی وزن ورق‌های سیاه با استفاده از فرمول

در زمان محاسبه وزن ورق‌های سیاه با استفاده از فرمول باید مشخصاتی همچون عرض، طول و ضخامت را در اختیار داشته باشید و با توجه به اینکه جنس مواد اولیه مصرفی برای تولید این محصول فولاد است چگالی نیز یکی دیگر معیارهای مهم به‌شمار می‌رود.

به‌صورت استاندارد چگالی آهن برابربا ۷٫۸۵ در نظر گرفته می‌شود، ازهمین‌رو شما می‌توانید با کمک این اطلاعات ازطریق فرمول زیر وزن نهایی ورق سیاه را به‌دست آورید:

استفاده از جدول اشتال برای محاسبه وزن ورق‌های سیاه

جدول اشتال که توسط یک مهندس آلمانی با نام اشنایدر بورگر ارائه شده به‌عنوان یک مرجع استاندارد برای تعیین وزن انواع مختلفی از محصولات فولادی در نظر گرفته می‌شود که ورق سیاه نیز یکی از آن‌ها است.

اطلاعاتی که در این جدول به‌چشم می‌خورد شامل جرم، ضخامت، ممان اینرسی، نیروهای برشی، ضخامت و بسیاری موارد دیگر است که فعالان حوزه آهن‌آلات می‌توانند از آن‌ها برای تعیین وزن و قیمت ورق استفاده کنند.

البته یکی از مسائل مهمی که باید درخصوص استفاده از این جدول جهت تعیین وزن ورق‌های سیاه مد نظر قرار دهید این است که به‌طور کلی جدول اشتال از نظر ضخامت محدودیت‌هایی دارد و شامل ورق‌هایی با ضخامت ۵ تا ۸۰ میلی‌متر می‌شود.

نکات مهمی که باید در زمان محاسبه وزن ورق‌های سیاه در نظر بگیرید

زمانی که قصد دارید تا با کمک یکی از روش‌های معمول نسبت به محاسبه وزن انواع ورق‌های سیاه اقدام کنید باید نکات مهمی را مورد بررسی قرار دهید که شامل موارد زیر می‌شود:

  • اندازه‌گیری ابعاد به‌صورت دقیق: شما به طول، عرض و ضخامت برای به‌دست‌آوردن وزن دقیق ورق‌های سیاه نیاز دارید پس باید در زمان اندازه‌گیری هر کدام از آن‌ها، با دقت این کار را انجام دهید.
  • استفاده از واحدهای مناسب: برای هر کدام از اطلاعاتی که در فرمول قرار می‌گیرد باید واحد اندازه‌گیری مناسبی را به‌کار ببرید.

ورق سیاه چه ضخامت‌هایی دارد؟

ضخامت انواع مختلف ورق‌های سیاه یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر روی وزن است که می‌توانید طیف گسترده‌ای از آن را در بازار مشاهده کنید که برای مصارف صنعتی و معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شما می‌توانید انواع مختلفی از ورق‌های سیاه با ضخامت‌های بین ۱٫۵ تا ۱۰۰ میلی‌متر را متناسب با نوع نیاز خود و کاربردی که مد نظر دارید به‌صورت رول یا شیت خریداری کنید.

اگر می‌خواهید نوسانات قیمت انواع ورق‌های سیاه را با توجه به وزن و ضخامت آن‌ها به‌صورت روزانه بررسی کنید، در سایت آهن باکس به نشانی https://ahanbox.com/%d9%82%db%8c%d9%85%d8%aa-%d9%88%d8%b1%d9%82/%d9%88%d8%b1%d9%82-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d9%87/ این اطلاعات در اختیارتان قرار می‌گیرد.

وزن ورق سیاه و روش محاسبه آن

جمع‌بندی

یکی از مشخصه‌های بسیار مهمی که در زمان تهیه ورق سیاه برای خریداران اهمیت زیادی دارد وزن این محصول است که می‌توان با استفاده از فرمول و جدول اشتال آن را محاسبه کرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]