دلایل استفاده از گام در ساندویچ پانل سقفی
دلایل استفاده از گام در ساندویچ پانل سقفی
سقف یک سازه نخستین بخش از یک ساختمان بوده که در مواجهه با شرایط اقلیمی متفاوت همچون باران، برف و رطوبت قرار دارد؛ به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است و انتخاب یک متریال مناسب برای ساخت آن همیشه یک دغدغه اساسی در میان فعالین حوزه ساخت و ساز و مهندسان می‌باشد.

ساندویچ پانل سقفی یکی از بهینه‌ترین مصالح ساختمانی شناخته می‌شود که خصوصا در دهه‌های اخیر مورد توجه سازندگان زیادی قرار گرفته است. این پنل‌ها در انواع مختلفی تولید و بنا به شرایط پروژه انتخاب می‌شوند.

ساندویچ پانل سقفی و اهمیت آن در سازه

استحکام و مقاومت ساختمان‌ها به میزان قابل توجهی وابسته به مصالحی است که برای ساخت سقف استفاده می‌شود. همچنین بالاترین میزان دریافت نفوذ آب به درون مصالح و کاهش دوام سازه به همین بخش از ساختمان برمی‌گردد. همین امر سبب شده تا انتخاب متریال مناسب برای سقف در ارجحیت باشد؛ چراکه با آب‌بندی آن طول عمر سازه نیز افزایش خواهد یافت.

ساندویچ پانل یکی از بهترین مصالح ساختمانی در دنیای امروز است که به دلیل مزایای متعددی که ارائه می‌دهد، استفاده از آن گسترش چشمگیری یافته است. ساندویچ پانل سقفی ساختاری مشابه با پانل دیواری داشته؛ اما در نوع ورق خارجی با یکدیگر تفاوت دارند که علت آن به نحوه مواجهه با شرایط محیطی برمی‌گردد. در ادامه به ساختار کامپوزیتی این متریال پیش ساخته عنوان اشاره شده است:

  • لایه جانبی رویی (یک ورق از جنس آلوزینک، گالوانیزه، آلومینیوم)
  • عنصر میانی (یک فوم عایق از جنس پلی اورتان، پشم سنگ، پلی استایرن و…)
  • لایه جانبی زیرین (یک فویل، نایلون، کاغذ یا ورق آلوزینک، گالوانیزه یا آلومینیوم)

انواع ساندویچ پانل سقفی و تفاوت آن‌ها با یکدیگر

همانطور که اشاره کردیم پانل ساندویچی در ساختار خود ورق‌هایی فولادین دارد که نوع طراحی به کاررفته در ورق بیرونی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در سطح ورق بیرونی پانل، یک سری برجستگی وجود دارد که تحت عنوان گام خوانده می‌شوند. این برجستگی‌ها در دو نوع ۳ گام و ۵ گام عرضه می‌شوند که شامل تفاوت‌هایی با یکدیگر بوده و باتوجه به نیاز پروژه و منطقه‌ای که سازه در آن احداث می‌گردد، یکی از آن‌ها انتخاب خواهد شد. تعداد گام و افزایش آن بر روی عواملی همچون موارد زیر موثر است:

ظرفیت بارگذاری: با افزایش تعداد گام ظرفیت بارگذاری سقف نیز ارتقا می‌یابد. معمولا از پنل‌های سقفی پنج گام برای مناطقی استفاده می‌شود که میزان بارندگی در آن منطقه بالا است.

قیمت نهایی: قیمت با تعداد گام سطح ورق رابطه مستقیم داشته؛ به همین دلیل هزینه پانل سه گام کمتر از ۵ گام خواهد بود.

نفوذپذیری: در مناطق پربارش همچون نواحی شمالی کشور، عدم تجمع آب روی سقف اهمیت بالایی دارد؛ لذا تعداد بیشتر گام موجب سرعت هدایت آب به سمت زمین می‌شود.

انواع ساندویچ پانل سقفی و تفاوت آن‌ها با یکدیگر

دلایل استفاده از گام در سطح پانل سقفی

تفاوت ساندویچ پانل دیواری و سقفی در فرم سطح مقطع آن‌ها می‌باشد. گام‌های به کاررفته در نوع سقفی به دلایل مختلفی طراحی شده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. ایجاد اورلپ مناسب‌تر: اورلپ یا همپوشانی مناسب پانل‌های ساندویچی موجب افزایش مقاومت مصالح در برابر نفوذ آب خواهد شد؛ بنابراین افزایش تعداد گام‌ها باعث می‌شود تا همپوشانی بهتری صورت پذیرد.
  2. هدایت سریع آب به سمت زمین: یکی از مهم‌ترین دلایل حضور گام در طراحی پانل سقفی، عدم تجمع آب روی سقف ساختمان است. این برآمدگی‌ها باعث می‌شوند تا رطوبت یا آب به سرعت از کناره‌های بام خارج و به سمت زمین روانه شوند. دوام و کارایی سقف با این مزیت برای سالیان زیادی افزایش خواهد یافت.
  3. افزایش استحکام مصالح در برابر فشار: از آنجا که در هنگام نصب و اجرای ساندویچ پنل سقفی نیاز به حضور چند نفر روی سقف می‌باشد، حضور گام موجب افزایش مقاومت سطح مصالح خواهد شد.

برتری ساندویچ پانل سقفی پنج گام به سه گام

بالاتر رفتن تعداد گام، مقاومت و اورلپ مصالح را افزایش می‌دهد؛ همین امر سبب می‌شود تا در مناطقی که میزان بارندگی در آنجا بالا بوده و یا رطوبت زیادی وجود دارد، از ساندویچ پانل سقفی پنج گام استفاده گردد. تعداد گام بیشتر سبب می‌شود تا آب جمع شده روی سقف سریع‌تر به سمت زمین هدایت گردد و نفوذ آب درون مصالح به حداقل برسد. شایان ذکر است؛ استفاده از ساندویچ پنل سقفی پنج گام کاربرد بیشتری به نسبت نوع سه گام دارد، چراکه امکان نفوذ آب در این حالت به کمترین میزان خود رسیده و دوام و کارایی مصالح افزایش می‌یابد.

برتری ساندویچ پانل سقفی پنج گام به سه گام

ساندویچ پانل سقفی پنج گام ماموت

شرکت ماموت به عنوان معتبرترین تولیدکننده سازه‌های پیش‌ساخته و متریال ساندویچ پانل در خاورمیانه به‌شمار می‌رود که به دلیل بهره‌مندی از تجهیزات پیشرفته و فناوری‌های شرکت آلمان در کنار استفاده از مواد اولیه باکیفیت، توانسته با تولید محصولات مناسب رضایت مشتریان زیادی را به دست آورد. کارخانه ماموت باکیفیت‌ترین پانل‌های سقفی پنج گام ذوزنقه‌ای را در کشور عرضه می‌کند.

این مجموعه توانسته با تولید پنل‌هایی با ورق‌های باکیفیت و مطابق با استاندارد EN 10143، علاوه‌بر ضخامت مناسب، کیفیت بالاتری از این مصالح را نسبت به سایر محصولات موجود در بازار ارائه دهد. ماموت از ورق‌هایی با جنس آلوزینک و گالوانیزه با پوشش ۱۲۰ گرم در مترمربع استفاده می‌کند؛ این در حالی است که میزان پوشش ورق‌های دیگر پانل‌های ساندویچی که در بازار وجود دارد از مقدار گفته شده بسیار پایین‌تر است.

قیمت ساندویچ پنل سقفی ماموت

اگر تمایل دارید از پانل ساندویچی سقفی برای پوشش سقف ساختمان خود استفاده کنید بهتر است ابتدا از طریق شماره‌های قرار داده شده در وبسایت ماموت با کارشناسان مجموعه ارتباط برقرار کرده تا بعد از دریافت مشاوره‌های لازم از بخش فروش قیمت محصول انتخابی خود را جویا شوید.

توجه داشته باشید که قیمت ساندویچ پانل سقفی به فاکتورهای متعددی همچون فوم عایق، ورق انتخابی، ضخامت پنل، ابعاد پروژه، نوسانات بازار ارز و… بستگی دارد و استعلام قیمت پس از درنظر گرفتن تمامی این عوامل خواهد بود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]