نحوه دریافت یارانه نقدی نوزادان / طرح یسنا به چه کسانی تعلق می گیرد؟
نحوه دریافت یارانه نقدی نوزادان / طرح یسنا به چه کسانی تعلق می گیرد؟

در ایران، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و تسهیل انتقال آن‌ ها به نام سامانه هدفمندسازی یارانه‌ها (سجام) مسئول مدیریت و پرداخت یارانه‌های نقدی است.

یارانه نقدی یکی از انواع رایج یارانه‌ ها است که به صورت پول نقد به افراد یا خانوارها ارائه می‌شود. هدف اصلی یارانه نقدی کمک به افراد با درآمد کم، بازنشستگان و افرادی است که در شرایط خاص قرار دارند، مانند بیکاران است.

یارانه نقدی می‌تواند به عنوان یک ابزار اجتماعی و اقتصادی مؤثر در کاهش فقر، تسهیل دسترسی به خدمات اساسی و افزایش سطح زندگی افراد محسوب شود. با ارائه این یارانه، افراد قادر خواهند بود نیازهای اساسی خود را تأمین کنند و بهبود شرایط زندگی خود را تجربه کنند.

نحوه واریز یارانه نقدی در ایران

در ایران، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و تسهیل انتقال آن‌ ها به نام سامانه هدفمندسازی یارانه‌ها (سجام) مسئول مدیریت و پرداخت یارانه‌های نقدی است. این سامانه تحت نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعالیت می‌کند.

یارانه‌های نقدی در ایران به صورت مستمر و به طور دوره‌ای پرداخت می‌شوند. مبلغ و نحوه پرداخت یارانه‌ها بسته به سیاست‌ها و بودجه دولت در هر سال تعیین می‌شود و ممکن است تغییر کند. عموماً یارانه‌ها به صورت واریزی به حساب‌های بانکی افراد یا خانوارها پرداخت می‌شود در حال حاضر، یارانه ها طبق جدول زیر به حساب سرپرست خانوارها واریز می شود.

عنوان
تاریخ واریز
مبلغ(به ازای هر نفر)

یارانه خانوار دهک های ۱ تا ۳
بیست و پنجم هر ماه
۴۰۰ هزار تومان

یارانه خانوار سایر دهک ها مشمول
سی ام هر ماه
۳۰۰ هزار تومان

 

ثبت نام یارانه نقدی

افراد به دو روش حضوری و غیر حضوری می توانند اقدام به ثبت نام یارانه نقدی کنند. در ادامه گزارش این دو روش را توضیح می دهیم. 

روش حضوری برای ثبت نام یارانه

برای ثبت نام مجدد یارانه، شما می‌توانید به یکی از دفاتر پلیس ۱۰ مراجعه کنید و فرم درخواست یارانه مجدد را از پرسنل دریافت کنید. سپس این فرم را کامل و دقیق تکمیل کنید و به پرسنل تحویل دهید. در صورت تأیید درخواست شما، از ماه بعد مبلغ معیشتی مربوطه برای شما واریز خواهد شد. لازم به ذکر است که برای ثبت نام حضوری، باید در بازه زمانی مشخصی که توسط دولت اعلام شده است، اقدام کنید. با این حال، جوانانی که به تازگی فرزندی به دنیا آورده‌اند، می‌توانند با ارائه شناسنامه کودک و کارت شناسایی خود به دفاتر پلیس ۱۰ مراجعه کنند و درخواست یارانه را ثبت کنند.

روش غیرحضوری ثبت نام یارانه

برای سرپرستان خانوارهایی که تا به امروز از دریافت یارانه محروم بوده‌اند یا متقاضی جدید برای دریافت یارانه هستند، ابتدا باید با شماره‌گیری دستوری *۴*۴۳۸۵۷* کد ملی# از آخرین وضعیت ثبت نام خود اطلاع یابند. پس از انجام این روش، متقاضیان می‌توانند به سایت اینترنتی my.gov.ir مراجعه کنند و درخواست خود و برقراری یارانه خانوار خود را ثبت کنند. اگر پیامی حاوی تایید واریز یارانه برای شما فرستاده شد، دیگر نیازی به اقدام دیگری نخواهید داشت.

در صورتی که یارانه نقدی برای شما واریز نشده است، می‌توانید برای اعتراض به سایت hemayat.mcls.gov.ir مراجعه نمایید. لطفاً توجه کنید که برای ثبت نام غیرحضوری یارانه، چندین سایت مختلف وجود دارد که هر یک از آن‌ها برای گروه خاصی از جاماندگان یارانه می‌باشد. در زیر به برخی از این سایت‌ها اشاره می‌کنیم:

افرادی که از دریافت یارانه معیشتی جا مانده‌اند، باید به سامانه gov.ir مراجعه کنند.
برای ثبت نام یارانه نقدی زوج‌های جوان یا دریافت یارانه برای نوزادان تازه متولد شده، می‌توانید به سایت refahi.ir مراجعه کنید.
افرادی که از یارانه جا مانده‌اند می‌توانند به سایت اعتراض mcls.gov.ir مراجعه کنند.

مراحل ثبت نام یارانه

قبل از ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی یا معیشتی برای هر دو گروه (فرزندان جدید و جاماندگان)، ابتدا باید به سایت my.gov.ir مراجعه کنید. با ورود به این سایت، می‌توانید بررسی کنید که آیا در لیست دریافت کنندگان یارانه ثبت شده‌اید یا خیر. سپس وارد صفحه مشاهده وضعیت مشمولیت دریافت یارانه شوید و روی ثبت درخواست کلیک کنید.

پس از ورود به صفحۀ مدنظر، در صورتی که در دو گروه زوج‌های جوان یا مجرد قرار گرفته اید و قبلاً یارانه دریافت کرده‌اید، پیامی حاوی “هموطن گرامی، شما در حال حاضر در فهرست مشمولان یارانه نقدی قرار دارید” برای شما ارسال می‌شود. به همین دلیل، نیازی به ثبت نام مجدد برای یارانه ندارید.

مراحل ثبت اعتراض جاماندگان یارانه

برای ثبت اعتراض خود در خصوص دریافت یارانه، می‌توانید به سایت hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنید. برای این منظور، مراحل زیر را طی کنید.

در صورتی که سرپرست خانوار هستید، شماره تلفن همراه و کد ملی خود را در سایت وارد کنید.

در صورتی که قصد تغییر سرپرست خانوار را دارید، باید به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید.

پس از انجام مراحل هویت‌سنجی، گزینه “ثبت درخواست اعتراض” را انتخاب کنید تا درخواست شما ثبت شود.

ثبت نام یارانه نقدی نوزادان

برای ثبت نام در یارانه نقدی نوزادان تازه متولد شده، باید به سایت www.refahi.ir مراجعه کنید. برای این منظور، مراحل زیر را دنبال کنید:

پس از دریافت شناسنامه نوزادان، تمام اطلاعات هویتی آن‌ها را ارسال کنید.

انجام و بررسی قانونی برای اخذ تاییدیه یارانه نقدی نوزادان انجام خواهد شد.

کد ملی همراه با تمام مشخصات هویتی نوزاد را در سامانه مربوطه ارسال کنید.

ثبت نام یارانه برای زوج های جوان

برای دریافت یارانه نقدی یا جداسازی یارانه نقدی به طور جداگانه، زوج‌های جوان باید بخشی از مراحل را به صورت حضوری و بخش دیگر را به صورت غیرحضوری انجام دهند. برای دریافت این نوع یارانه، مراحل زیر را طی کنید.

آماده‌سازی تمام مدارک هویتی مانند سند ازدواج، اصل کارت ملی و شناسنامه زوجین را انجام دهید.

به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست را ارائه دهید.

مشخصات متقاضی به عنوان یک خانوار جدید را جداسازی و درج کنید. این اقدام توسط دفاتر پلیس +۱۰ انجام می‌شود.

به عنوان سرپرست خانوار به شعبه بانک مربوطه مراجعه کرده و حساب خود را اقتتاح کنید.

یارانه معیشتی به مادران(یسنا)

طرح پرداخت یارانه معیشتی به مادران دارای فرزند شیرخوار (یسنا) در ابتدا فقط در ۸ استان و در دهک اول درآمدی اجرا می‌شد. اما اکنون این طرح به صورت کشوری اجرا شده است و به تمام مادران واجد شرایط در همه استان‌ها و در سه دهک کم‌درآمد نیز اعتبار می‌دهد.

طرح یسنا با هدف کمک به امنیت غذایی مادران دارای فرزند زیر دو سال، از سال گذشته برای حدود ۲۴ هزار مادر واجد شرایط در دهک اول درآمدی اجرا شد و دامنه آن از ۸ استان کم برخوردار شامل کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، ایلام، گلستان، فارس، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، هرمزگان فراتر نرفت، اما حالا، آن‌گونه که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده، این طرح به‌صورت سراسری و برای سه دهک کم‌درآمد اجرایی شده

تاکنون مبلغ یارانه مازاد برای این دسته از مادران معادل ۴۰۰ هزار تومان بود؛ اما اکنون طبق اظهارات سید صولت مرتضوی، اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به میزان حدود ۶۰۰ هزار تومان برای مادران واجد شرایط در تمام استان‌های کشور تأمین شده است و افراد شامل این طرح می‌توانند اقدام به خرید کنند.

آمارهای ارائه شده از سوی وزیر کار حاکی از این است که در فاز کشوری طرح یسنا ۹۳۵ هزار و ۷۲۴ نفر در خانواده‌های سه دهک کم‌درآمد که مادران دارای فرزند زیر ۲ سال در آنها حضور دارند، از یارانه ۶۰۰ هزار تومانی خانوار بهره‌مندی می‌شوند.

نحوه ثبت نام طرح یسنا

خانواده‌هایی که کودکان زیر ۵ سال دارند، در ابتدا باید به مراکز بهداشتی مراجعه کنند. در این مراکز بهورز، مراقبان و کارشناسان تغذیه ای که وزارت بهداشت تأیید کرده است، از نظر شاخص‌های علمی ارزیابی خود را انجام خواهند داد. اگر در این بررسی براساس معیارهای موجود کودک دچار تأخیر در رشد تشخیص داده شود، کد ملی این کودک استخراج و ثبت می‌گردد. به این طریق در کل کشور اطلاعات کودکانی را که به این طریق ثبت می شوند، جمع‌آوری خواهیم شد و وزارت بهداشت به اوضاع اقتصادی خانواده‌ها کاری ندارد و فقط از نظر اختلال در رشد این کودکان را بررسی می‌کند. سپس در  اختیار وزارت رفاه قرار داده می‌شود

در وزارت رفاه کدهای ملی این کودکان را از نظر دهک بندی اقتصادی  بررسی می‌کنند. حالا اگر این کودک معرفی شده بین دهک یک تا ۵ باشد مبلغ ۱ میلیون تومان یارانه امنیت غذایی دریافت می کند. اگر در دهک ۶ و ۷  باشد، ماهانه ۶۰۰ هزار تومان اعتبار امنیت غذایی دریافت خواهد کرد. دهک ۷ به بالا هم شامل این طرح نمی‌شود. بنابراین این کودکان در ابتدا باید به مراکز بهداشت مراجعه کنند تا ارزیابی اولیه در آن ها انجام شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]