پیشنهاد عجیب دولت درباره بازنشستگان
پیشنهاد عجیب دولت درباره بازنشستگان

تصمیم جدید دولت درباره بازنشستگان اساس شرایط تامین اجتماعی را زیر سوال خواهد برد.

به گزارش نبض بازار،دولت برای بازنشستگان و بازنشستگی کارگران کنون خوابهای عجیبی دیده است و یکی از آنها افزایش سن است.

یک کارشناس بازار کار با اشاره به تصمیم جدید دولت، از افزایش سن بازنشستگی تا ۵۳ سال خبر داد،اقدامی که تضییع حقوق کنونی آنهاست.
 
 رادیو گفت و گو اعلام کرد:،حمید حاج اسماعیلی با اشاره به این که همچنان احتمال اصلاح مفاد قانون مربوط به بازنشستگی در مجلس وجود دارد، گفت: نظر نهایی در صحن علنی اتخاذ می‌شود؛ ولی دولت و سازمان تأمین اجتماعی به دلیل منابعِ اعتباری، در پی اصلاحات خاصه به‌صورت پارامتری در زمینه سن و سابقه است.

وی افزود: باید صبر کنیم تا این مسئله در صحن علنی مطرح و یا تصویب شود و شخصاً تصور می‌کنم افزایش سن  بازنشستگی که جز اصلاحات پارامتریک در حوزه بیمه‌ای است و شرایط نیز در کشور فراهم شده، باید در نظر گرفته شود.

حاج اسماعیلی درعین‌حال گفت: اولویت‌های دیگری به جز سن بازنشستگی وجود دارد که اگر اجرایی نشود، چالش‌های جدی در روابط کار ایران پدید می‌آید.

وی در ادامه توضیح داد: بر اساس شرایط تأمین اجتماعی، اگر فردی به سن ۵۰ برسد و ۳۰ سال سابقه داشته باشد، می‌تواند تقاضای بازنشستگی کند و اگر فردی به سن ۶۰ سال برسد و ۲۰ سال سابقه داشته باشد نیز قادر به بازنشستگی خواهد بود و در زنان نیز ۲۰ سال سابقه کار و ۴۲ سال سن قادر به تقاضای بازنشستگی است.

حاج اسماعیلی گفت: سن بازنشستگی در ایران زیر ۵۰ سال است و مشاغل بسیاری وجود دارد که جز سخت و زیان‌آور هستند و از طرفی سن امید در کشور افزایش‌یافته که موجب افزایش مستمری و خدمات بیمه‌ای است.

این کارشناس بازار کار افزود: در حال حاضر با مشکل ناترازی در صندوق روبه‌رو هستیم؛ چراکه ورودی و خروجی صندوق‌ها متفاوت است و ازاین‌رو شرایط ایجاب می‌کند که باید به سمت اصلاح قانون بازنشستگی پیش رویم؛ ولی دولت قبل از این که موضوع را به مجلس ارجاع دهد، باید مذاکرات خود را با نهادهای کارگری مطرح نماید تا دغدغه آن‌ها نیز در نظر گرفته شود.

سالی نیم سال به سن بازنشستگان اضافه می شود

حاج اسماعیلی همچنین تأکید کرد که دولت قصد دارد در طول اجرای برنامه هفتم، هر ساله، نیم‌سال به سن بازنشستگان اضافه کند و تا پایان برنامه این رقم را به ۵۳ سال برساند و این رقم نیز وحشتناک نیست؛ ولی کارگران این تصمیم را ناعادلانه می‌دانند که بخش زیادی از حقوق جامعه کارگری را در بر می‌گیرد.

وی با اعلام این که عده‌ای از کارگران برنامه‌ریزی کرده‌اند خاصه آن‌هایی که در حوزه مشاغل سخت و زیان‌آور فعال هستند و این تصمیم دولت را ناعادلانه می‌انگارند.

این کارشناس بازار کار افزود: بدین منظور باید فرمولی را در توافق با نهادهای کارگری در نظر گرفت تا روابط کار در ایران آسیب نبیند و از طرفی کارگران می‌گویند چرا دولت بدهی خود را پرداخت نکرده و استانداردها ارتقای کیفی پیدا نمی‌کند.

حاج اسماعیلی به رادیو گفت‌وگو گفت: رسانه باید دائماً اطلاع‌رسانی و سواحل کند چرا افراد سیاسی را به نهادهای غیرتخصصی و ملی و دولتی اعزام می‌کنند؛ درحالی‌که افرادی باید فارغ از مسائل سیاسی به این نهادها رفته و فقط کار تخصصی و فنی نمایند؛ ولی در سازمان تأمین اجتماعی اکثر نماینده‌ها، وزرا و مدیران و افراد حاکمیتی برای درآمد بیشتر مشاور شده یا عضو هیئت‌مدیره می‌شوند که همگی دورزدن و دهن‌کجی می‌باشد که مردمی که با درآمدهای پایین زندگی می‌کنند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]