تخصیص ۲ میلیارد دلار برای واردات خودرو / افزایش حقوق ۲۰ درصدی در سال آینده
تخصیص ۲ میلیارد دلار برای واردات خودرو / افزایش حقوق ۲۰ درصدی در سال آینده

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در سال آینده ۲ میلیارد دلار برای واردات خودروهای نو اختصاص پیدا می‌کند. حقوق‌ها در سال آینده ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. اما بر اساس قانون جوانی جمعیت، متوسط این پرداختی‌ها بسته به جمعیت خانواده ۲۸ درصد رشد خواهد یافت.

به گزارش اقتصاد آنلاین، حمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری امروز (سه‌شنبه) که در محل سازمان برنامه و بودجه برگزار شد گفت: اصلاحات ساختاری از سال ۱۳۹۷ جز مطالبات بود که بایستی بخشی از آن را اجرا می‌کردیم. اولین آن بحث یکپارچکی بود. علاوه بر آن روش‌های فروش نفت منعکس نمیشد. حتی برخی از ردیف‌ها ابهاماتی داشتند که شفافیت را از لایحه می‌گرفت. نکته دوم این است که قانون برنامه توسعه هفتم امسال در دسترس قرار گرفته است. پس قاعدتا لایحه بودجه باید منطبق بر این برنامه اجرایی می‌شد. شفافیت بودجه و امکان گزارش‌گیری از بودجه نیز در دستور کار قرار گرفت. گزارش دقیقی در مورد نحوه عملکرد، جامعیت و شفافیت کافی نداشت. در همین راستا با شناسه‌دار کردن همه تراکنش‌ها رفتیم.

پور محمدی افزود: با هدف جلوگیری از اثرات تورمی، هوشمندسازی بودجه با توجه به ذینفع نهایی در بودجه طرح ریزی شده است. بودجه با ارقام موهومی پر نشود. در همین راستا به عنوان مثال پرداخت منابع گندم و یا بازنشستگان بسیار واقعی‌تر شده است. سازمان برنامه و بودجه با همفکری تمام کارشناسان تلاش کرده است که اثر بودجه بر رشد اقتصادی به صورت حداکثری باشد.

وی ادامه داد: بودجه عمرانی با تملک دارایی سرمایه ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. یعنی ۲۰ درصد از کل بودجه که در  سال گذشته  ۱۳ درصد بود. تمهیداتی جهت افزایش سرمایه بانک‌ها در بودجه گنجانده شد. دلیل تاخیر در پرداخت گندم ، تخصیص بسیار پایین بودجه به این بخش بود. ما منابع بیشتر از ۱۶۷ هزار میلیارد توامن را نداشتیم. با همکاری سران قوا پرداختی آن‌ها از سر گرفته شد. با توجه به این تجربه، در بودجه امسال منابع کافی تخصیص داده شد. بیمه محصولات کشاورزی و تبصره ۱۸ که حمایت از اشتغال بود همچنان وجود دارد. همچنین هزینه گمرک برای کالاهای اولیه روی همان ۲ درصد ماند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص موارد مربوط به بازار سرمایه بیان کرد: شرکت‌های بورسی اگر افزایش سرمایه بدهند، مشمول مالیات نخواهد شد. هیچ شوکی به بازار پول و بازار سرمایه از طریق بودجه ایجاد نخواهد شد و حتی مشوق‌هایی نیز در نظر گرفتیم. ثبات در قیمت خوراک و در دستور کار قرار گرفتن افزایش سرمایه‌ها از آن دست موارد هستند.

وی ادامه داد: معافیت مالیاتی حقوق، که شامل کارمندان دولت و کارگران می‌شود، ۱۰۰ درصد افزایش یافت و از ۱۲ میلیون به ۲۴ میلیون تومان رسید. مالیات بر اشخاص حقوقی همان ۲۰ درصد خواهد بود. حقوق در سال آینده ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. اما بر اساس قانون جوانی جمعیت، متوسط این پرداختی‌ها بسته به جمعیت خانواده ۲۸ درصد رشد خواهد یافت. یارانه بگیران افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به بخش ثابت بودجه منتقل شدند.

پورمحمدی در خصوص نرخ بنزین برای سال آینده گفت: نفتی که استخراج می‌کنیم، ۸ هزار تومان هزینه استخراج و حمل‌ و نقل نفت تا پالایشگاه است. چطور می‌توان قیمت بنزین ۳۰۰۰ تومان باشد. در سال‌های اخیر، ۴۰ درصد مصرف بنزین رشد کرده است. در قانون بودجه دولت مکلف شده است که سازوکارهایی را برای کاهش مصرف ارائه دهد. این به معنی افزایش قیمت نفت نیست.

وی ادامه داد: موضوعاتی مانند حفظ تعرفه ترجیحی مانند دارو حفظ شده است. مسکن محرومین مورد توجه قرار گرفته است. محیط زیست چه در سواحل و چه آلاینده‌ها در دستور کار قرار گرفته است. میزان واقعی پاداش بازنشستگان در سال جاری ۷۵ هزار میلیارد اومان بود که در بودجه امسال ۲۲ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده بود که امسال احاظ شده که کسری وجود نیاید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]