قیمت گوشت همچنان صعودی است!
قیمت گوشت همچنان صعودی است!

با توجه به اقداماتی که دولت در خصوص واردات گوشت و کنترل بازار انجام داده، اما همچنان قیمت این محصول در حال افزایش است.

به گزارش نبض بازار،قیمت گوشت در حال افزایش است و اقدامات صورت گرفته در خصوص کنترل بازار موثر نبوده است قیمت این محصول در ماه پیش ۱۰ درصد افزایش یافته است.

قیمت گوشت تفکیک شده از این رقم بسیار بالاتر است؛ به‌طور مثال ران گوسفندی کیلویی ۶۲۰هزار تومان و راسته گوسفندی کیلویی ۸۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد. گوشت گوساله هم همزمان با افزایش قیمت مواجه شده و طی یک‌ماه اخیر تا ۱۶درصد معادل ۷۰هزارتومان در هر کیلو بالا رفته است.

فعالان بازار دلیل تداوم گرانی گوشت را کاهش شدید عرضه دام زنده می‌دانند. دولت تلاش کرده این کمبود را از محل واردات تامین کند. براساس آمارها نیاز سالانه بازار به انواع گوشت قرمز ۹۵۰هزارتن است که بخش عمده آن در داخل کشور تولید و کسری ۱۰درصدی از محل واردات تأمین می‌شود.

طی روزهای گذشته دولت نرخ گمرکی گوشت قرمز را از ۴ به یک‌درصد کاهش داد و به استناد بند ب تبصره ۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲، ۲ردیف تعرفه مربوط به قیمت گوشت قرمز گوساله و گوسفند کشتاری را مشمول کاهش نرخ حقوق ورودی کرد.

قیمت مرغ به نرخ مصوب نزدیک شد

قیمت مرغ در فروشگاه‌های محصولات پروتئینی تهران در روزهای اخیر به محدوده ۸۵هزار تومان رسیده است که در مقایسه با قیمت ۱۰۰هزار تومانی اوایل مرداد ۱۵هزار تومان کاهش را  نشان می‌دهد. با این حال این قیمت هنوز تا نرخ مصوب این کالا فاصله دارد. دولت حدود یک‌ماه پیش قیمت مصوب ۷۳هزار تومانی هر کیلو مرغ گرم را ۵هزار تومان افزایش داد، اما هنوز قیمت ۷۸هزار تومانی مصوب جدید هم در مغازه‌ها رعایت نمی‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران روز گذشته از بهبود وضعیت بازار مرغ خبر داد و به همشهری گفت: با توجه به اینکه تولید و عرضه مرغ بیشتر شده قیمت مرغ در بازار طی هفته‌های اخیر کاهشی بوده و به نرخ مصوب نزدیک‌تر شده، اما توزیع مرغ با نرخ مصوب هنوز پاسخگوی کل نیاز نیست.

مهدی یوسف‌خانی افزود: توزیع مرغ در میدان بهمن افزایشی بوده، اما همچنان کافی نیست و نیمی از واحدهای صنفی تهران می‌توانند مرغ مورد نیاز خود را با نرخ مصوب تهیه کنند.

به‌گفته این مقام صنفی، بخشی از واحدهای صنفی با توجه به کافی‌نبودن توزیع یا معطل‌ماندن در نوبت، ترجیح می‌دهند مرغ را با نرخ آزاد تهیه و عرضه کنند. مرغداران موظفند نیمی از تولیدات خود را با قیمت مصوب به کشتارگاه عرضه کنند.

با این حال مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور از تداوم کاهش قیمت‌ها خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در شهریورماه قیمت‌ها از قیمت‌های فعلی هم کاهشی‌تر شود.

علی ابراهیمی افزود: روند کاهش قیمت مرغ در بازار تهران چند روز است که آغاز شده، در برخی استان‌ها اما به‌علت فاصله جغرافیایی قیمت‌ها هنوز کاهشی نشده، ولی در کل روند قیمت مرغ در حال عادی شدن است. به‌گفته این مقام صنفی جوجه‌ریزی در تیرماه ۱۳۲میلیون قطعه بوده و پیش‌بینی می‌شود جوجه‌ریزی مردادماه از تیرماه هم بیشتر باشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]