بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی بخوانند/شرایط جدید بازنشستگی با کمتر از ۱۰ سال سابقه
بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی بخوانند/شرایط جدید بازنشستگی با کمتر از ۱۰ سال سابقه

شرایط جدید بازنشستگی بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی با کمتر از ۱۰ سال سابقه بیمه‌پردازی مشخص شد.

به گزارش نبض بازار، محمدحسن زدا معاون اسبق بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی درخصوص شرایط بازنشستگی با کمتر از ۱۰ سال سابقه بیمه‌پردازی اظهار کرد: برای بازنشستگی بیمه‌شدگان با کمتر از ۱۰ سال سابقه بیمه‌پردازی شرط سنی وجود دارد؛ به‌گونه‌ای که مردان با ۶۰ سال سن و زنان با ۵۵ سال سن در صورت برخورداری از ۱۰ سال سابقه بیمه‌پردازی می‌توانند با ۱۰ روز حقوق بازنشسته شوند.

وی درخصوص نحوه برخورداری از شرایط بازنشستگی با کمتر از ۱۰ سال سابقه توضیح داد: افراد برای بهره‌مندی از شرایط سنی، اگر زیر ۱۰ سال سابقه بیمه‌پردازی داشته باشند می‌توانند کسری سابقه خود را تا ۱۰ سال خریداری کنند. 

معاون اسبق بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: به طور مثال، اگر افراد ۶ سال سابقه بیمه‌پردازی دارند با مراجعه به سازمان تامین اجتماعی باید چهار سال سابقه بیمه‌پردازی‌شان را خریداری کنند تا میزان سابقه آنها به ۱۰ سال برسد و با ۱۰ روز حقوق بازنشسته شوند.

زدا در پاسخ به این سوال که آیا این قانون برای صنوف مختلف،‌ متفاوت است یا خیر؟ اینطور پاسخ داد: این موضوع هیچ ارتباطی به نوع صنوف ندارد و فقط نبایستی جزو بیمه‌شدگان دولتی باشند به عبارتی بیمه‌شدگان دولتی و قراردادی مشمول این طرح نیستند.

مصوبات جدید مجلس درباره سنوات و حقوق بازنشستگی

عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور در توضیح مصوبه این کمیسیون درباره محاسبه سنوات و حقوق بازنشستگی، گفت: در ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم به تغییر در نحوه محاسبه سنوات حقوق بازنشستگی اشاره شده بود که در جلسات کمیسیون به صورت کامل به آن پرداخته شد.

کریم حسینی درباره این بند از لایحه برنامه گفت: پیشنهاد دولت برای نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی بر اساس میانگین ۵ سال آخر خدمت بود که اعضای کمیسیون ماده واحده مذکور را حذف کردند بنابراین وضعیت فعلی درباره محاسبه حقوق بازنشستگی براساس میانگین دو سال آخر برقرار خواهد بود.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه همچنین بیان کرد: دولت در بندی سهم خود از پرداخت حق بیمه را کاهش و سهم بیمه شده را افزایش داده بود که اعضای کمیسیون با اکثریت آرا این بند را نیز حذف کردند.

حسینی اضافه کرد: موضوع دیگر که در کمیسیون لایحه برنامه به آن توجه و درباره آن بحث و تبادل نظر شد موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان است که با توجه به اینکه اعضا نظرات مختلفی داشتند و اینکه ظرف چند روز آینده هم سایر نمایندگان می‌توانند نظرات خود را درباره گزارش کمسیون تلفیق و همچنین موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان، مطرح کنند لذا تصمیم گیری و جمع بندی نهایی در این باره در جلسه علنی و زمان بررسی جزئیات لایحه صورت خواهد گرفت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه نمایندگان مجلس تلاش می‌کند مصوبات را به نفع مردم و به ویژه اقشار ضعیف و کم درآمد اصلاح کند، تاکید کرد: مفادی که در کمیسیون در حوزه مربوط به بازنشستگان تصویب شده بسیاری از نگرانی‌های این قشر را برطرف خواهد کرد.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]