اقتصاد آنلاین – محمد بیات؛ با گذشت بیست‌ودو روز از جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی، یکی از ابهامات مهم در خصوص آینده نبرد، زمان آغاز حمله زمینی رژیم صهیونیستی به باریکه غزه است. پیش از این بسیاری از تحلیل‌گران بر این اعتقاد بودند که به دلیل آمادگی بالای مقاومت برای باز کردن جبهه جدید […]

 اقتصاد آنلاین – محمد بیات؛ با گذشت بیست‌ودو روز از جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی، یکی از ابهامات مهم در خصوص آینده نبرد، زمان آغاز حمله زمینی رژیم صهیونیستی به باریکه غزه است. پیش از این بسیاری از تحلیل‌گران بر این اعتقاد بودند که به دلیل آمادگی بالای مقاومت برای باز کردن جبهه جدید در شمال و جنوب سرزمین‌های اشغالی و در عین حال فشار واشنگتن- بروکسل برای جلوگیری از حمله زمینی و انتخاب راهبرد جایگزین برای مقابله با حماس، میزان ریسک‌پذیری سیاست‌مداران و فرماندهان ارتش اسرائیل به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. به بیان دیگر اگر تل‌آویو برای حمله زمینی به غزه برنامه ریزی کند باید برنامه مشخصی نیز برای مقابله با حملات موشکی- پهپادی حزب الله و انصارالله داشته باشد. هم‌زمان ایران، مصر و قطر با دنبال کردن دیپلماسی مستقیم با آمریکا و «غیر مستقیم» با تل‌آویو به دنبال رسیدن به راه‌وحل سیاسی شامل آتش‌بس بلندمدت، رفع محاصره و تبادل زندانیان اسرائیلی- فلسطینی بودند که با پاسخ منفی صهیونیست‌ها مواجه شدند. با ایجاد وضعیت «بن بست» در مذاکرات سیاسی، صهیونیست‌ها در شامگاه جمعه بیست‌وهفتم اکتبر برای نفوذ زمینی به نوار غزه و هدف قرار دادن نیروها و پایگاه‌های مخفی حماس اقدام کردند.

اسرائیل در حال محک زدن حمله زمینی به غزه

نبرد نیروهای حماس با نظامیان صهیونیست در شمال‌شرق و شرق نوار غزه

به گزارش الجزیره جمعه شب نیروهای ارتش اسرائیل برای ورود به غزه از مناطق بوریج و بیت حانون اقدام به پیش‌روی به سمت عمق این منطقه فلسطینی‌نشین کردند. بنا بر اطلاعات منتشر شده از سوی منابع فلسطینی در جریان حمله ناموفق قریب به ۳۰ تانک اسرائیلی زمین گیر شده و تعدادی از صهیونیست‌ها به هلاکت رسیدند. در سوی مقابل منابع عبری ضمن رد حمله زمینی گسترده اعلام کردند که عملیات دیشب صرفا در راستای آزادسازی اسرا و حمله به ۱۵۰ هدف از پیش تعیین شده صورت گرفته است. پس از این ادعا تایمز اسرائیل مدعی شد که همچنان نیروهای این رژیم در غزه حضور مستقیم دارند و فرماندهان صهیونیست در حال تعیین اهداف و گام‌های بعدی در منطقه هستند! نوع موضع گیری و انتشار اخبار از سوی منابع عبری و فلسطینی نشان دهنده جدی بودن سطح درگیر میان نیروهای دو طرف و قوت گرفتن احتمال حمله زمینی گسترده به نوار غزه است.

اسرائیل در حال محک زدن حمله زمینی به غزه

بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های عبداللهیان در نیویورک برای رسیدن به راه‌وحل سیاسی در قبال بحران فلسطین

با به نتیجه نرسیدن مذاکرات «نیویورک» و شکست دوحه- قاهره برای برقراری آتش بس و تبادل اسرا، حال نیروهای مقاومت آماده تقویت بازدارندگی نوار غزه و پاسخ احتمالی به تجاوزات صهیونیست‌ها می‌شوند. به گزارش منابع خبری هواپیماهای باری سپاه با فرود در فرودگاه «مدنی ایرات» موشک‌های هدایت شونده را در اختیار نیروهای حزب الله لبنان قرار داده است. با شدت گرفتن سطح حملات رژیم صهیونیستی به مناطق فلسطینی‌نشین تهران رسما اعلام کرده است که اگر تل‌آویو به دنبال قتل عام مردم فلسطین یا اشغال کامل باریکه غزه باشد، ایران و گروه‌های مقاومت بی‌تفاوت نخواهند بود. شاید به همین دلیل آمریکایی‌ها از طریق مذاکره با طرف چینی‌ به دنبال تغییر نظر ایران برای ورود به میدان نبرد هستند. کارشناسان مسائل خاورمیانه معتقدند عبور اسرائیل از خط قرمز مقاومت به معنای تشدید حملات علیه پایگاه‌های آمریکا در سراسر خاورمیانه و (احتمالا) درگیری مستقیم میان تهران- واشنگتن خواهد بود. نوع آرایش نظامی محور مقاومت و رژیم صهیونیستی حاکی از آمادگی دو طرف برای پاسخ متقابل با اقدامات احتمالی است.

اسرائیل در حال محک زدن حمله زمینی به غزه

نتانیاهو و قمار آغاز عملیات زمینی در نوار غزه

ناداف آرگمان رئیس سابق شین‌بت معتقد است آغاز حمله زمینی در نوار غزه به معنای کشته شدن قریب به ۱۰ سرباز اسرائیلی و از بین رفتن بسیاری تانک‌ها و ماشین‌های زرهی توسط تسلیحات ناشناخته حماس است. نوع برنامه ریزی و اقدام صهیونیست‌ها برای ورود به باریکه غزه نشان دهنده احتیاط بالای آنها برای جلوگیری از برخورد با نیروهای مقاومت است. با وجود تهدیدات میدانی و منطقه‌ای اقدام زمینی علیه حماس اما به نظر می‌رسد «بی بی» برای نجات خود از «طوفان الاقصی» به دنبال پذیرش خطرات احتمالی و بی‌اعتنایی به تهدیدهای مقاومت است. با توجه به تحولات جاری در فلسطین اشغالی هر لحظه ممکن است اقدامی اشتباه از سوی تل‌آویو منجر به گسترش دامن جنگ گردد. به عبارت دیگر عدم فهم درست شرایط کنونی از سوی نتانیاهو و عدم دخالت فرماندهان ارتش اسرائیل در روند تصمیم گیری ممکن است منجر به انفجار منطقه و آغاز درگیری بزرگ میان محور مقاومت با اسرائیل و پایگاه‌های آمریکا در سراسر خاورمیانه عربی شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]