علت رشد نجومی قیمت گوجه چیست ؟
علت رشد نجومی قیمت گوجه چیست ؟

به ادعای رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار ، باران و تگرگ باعث افزایش قیمت شده بود.

به گزارش نبض بازار ، در برخی از مناطق تهران قیمت هر کیلو گوجه فرنگی به ۶۰ الی ۷۰ هزار تومان رسیده است.

نزدیک به یک ماه است که قیمت گوجه فرنگی در سطح شهر تهران افزایش پیدا کرده، رشدی که در میادین میوه تره بار پایتخت هم به خوبی می‌توان دید.

در تهران برحسب منطقه قیمت کوجه فرنگی از کیلویی ۳۰ هزار تومان شروع میشود و تا برخی نقاط به ۶۰ هزار الی ۷۰ هزار تومان هم عرضه میشود. اما چرا قیمت رشد کرد؟ به گفته مقامات دولتی مقصر اصلی بارندگی است.

چندی پیش مدیرکل دفتر امور سبزی و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کاهش عرضه به دلیل بارندگی‌ها بوده و قیمت‌ها به‌زودی متعادل می‌شود. او مدعی شد: تولید گوجه‌فرنگی طبق روال انجام می‌شود و کمبودی در این زمینه نداریم.

روز گذشته هم مصطفی دارایی‌نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار گفت: باران و تگرگ باعث افزایش قیمت شده بود. او وعده داد: تا ۱۰ روز آینده قیمت گوجه فرنگی متعادل می‌شود.

مرور رشد قیمت

فقط مرور داده‌های سازمان میادین به خوبی نشان می‌دهد که چطور به یکبار قیمت گوجه فرنگی صعودی شد. براساس جدیدترین نرخنامه سازمان میادین شهرداری برای ۷ آذر ماه ۱۴۰۲، قیمت هرکیلوگرم گوجه فرنگی انباری ۲۰ هزار تومان و هرکیلوگرم گوجه فرنگی بوته رس ۲۶ هزار تومان بود. در همین مقطع قیمت هرکیلوگرم گوجه فرنگی گلخانه‌ای و خوشه‌ای هم ۳۰ هزار تومان و هرکیلوگرم گوجه فرنگی گیلاسی، زیتونی، ریز فله و … ۳۸ هزار تومان توزیع میشد.

این محصول در ۳۰ آبان ۱۴۰۲، برای هرکیلوگرم ۲۲ هزار تومان تومان بود. برای هرکیلوگرم گوجه فرنگی گیلاسی، زیتونی، ریز فله و … هم نرخ اعلامی ۳۸ هزار تومان بود.

اما در ۱۶ آبان ماه بود که رشد قیمت کلید خورد. در آن مقطع هرکیلوگرم گوجه فرنگی ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان و هرکیلوگرم گوجه فرنگی گیلاسی، زیتونی، ریز فله و … ۳۲ هزار تومان عرضه می‌شد.

پیش از این یعنی در ۲ آبان ماه ۱۴۰۲، درمیادین همین محصولات را بین ۱۰ هزار تا ۳۲ هزار تومان عرضه می‌کردند. در میادین در این مقطع هرکیلوگرم گوجه فرنگی ۹ هزار و ۹۰۰ تومان و هرکیلوگرم گوجه فرنگی گیلاسی، زیتونی، ریز فله و … ۳۲ هزار تومان بود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]