۳ رونمایی در روز ملی اهدای خون
۳ رونمایی در روز ملی اهدای خون

مراسم روز ملی اهدای خون و سالروز تاسیس سازمان انتقال خون ایران، با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر بهداشت، برگزار شد.

در این مراسم که در مرکز همایش‌های بین‌المللی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، ضمن افتتاح همزمان مراکز اهدای خون شهرستان‌های بافق در استان یزد و بوکان در آذربایجان غربی، تمبر نذر خون رونمایی و از تعدادی از پرسنل نمونه، اهداکنندگان خون و خیّرین تجلیل شد.

مصطفی جمالی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، با تاکید بر اینکه تهیه خون کافی تکلیف سازمان است، گفت: برای اولین بار در ۱۴۰۱ توانستیم ۱۰۰ درصد نیاز خونی کشور را تأمین کنیم، در حالی که پیشتر این رقم، ۸۵ درصد بود یعنی تا ۱۵ درصد نمی‌توانستیم پاسخگوی نیاز مردم باشیم.

وی افزود: ذخایر خون و فرآورده‌های خونی، به طور میانگین حدود ۴ روز بود که موفق شدیم این میانگین را تا دو برابر افزایش دهیم.

جمالی ادامه داد: سال قبل سازمان بهداشت جهانی شاخص‌های سلامت خون را اعلام کرد و سازمان انتقال خون ایران از این نظر در حد اروپا و آمریکا بود با اینکه ما جزو کشورهای با درآمد متوسط هستیم. ذخایر استراتژیک ما تا پایان امسال تأمین است و هیچ دغدغه‌ای نداریم و شاکر هستیم که ما بحرانی برای کشور ایجاد نکردیم.

وی با اشاره به اینکه امروز ۳ رونمایی انجام می‌شود، اظهار کرد: این موارد آرزوی ۲۰ ساله ما بوده است. آزمایش مولکولی NAT یکی از این موارد است که عفونت‌های ویروسی را به روش ژنی انجام می‌دهد. این در حالی است که ممکن بود قبلاً در موارد بسیار ناچیزی، ایدز یا هپاتیت را شناسایی نکنیم که این خطا به نزدیک صفر می‌رسد.

جمالی ادامه داد: رونمایی دوم آزمایش غربالگری آنتی بادی است که برای گروه‌های خونی فرعی انجام می‌شود تا عوارض متعدد این افراد را کاهش می‌دهد و اگر در سالیان قبل این آزمایش را داشتیم مشکلات هزاران بیمار ما کاسته می‌شد و یا یکی از علل سقط جنین عدم انجام این آزمایش است که با رونمایی امروز این مشکل هم کاهش می‌یابد.

وی افزود: رونمایی بانک HLA نیز اقدام دیگر امروز است که بینیم آیا می‌توان پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز را از داوطلب اهداکننده به فرد نیازمند بدهیم یا خیر. متأسفانه در این قسمت بسیار عقب هستیم، آلمان ۱۳ میلیون داوطلب در این بخش دارد اما ما حداکثر ۷۰ هزار داوطلب داریم. حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کودک پرپر می‌شوند چون در این بانک قوی نیستیم.

جمالی گفت: تولید پلاسما را از ۱۹۰ هزار لیتر در سال به ۲۵۰ هزار لیتر خواهیم رساند که این کار تقریباً بدون هزینه انجام می‌شود. در مورد پالایشگاه خون هم اتفاقات خوبی در راه است.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]