دولت مالزی درخواست هیئت وزارت خزانه‌داری آمریکا برای تشدید تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران را رد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، یک مقام ارشد مالزی درخواست هیئت آمریکایی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران را رد کرده و گفته کوالالامپور تحریم‌های یکجانبه اعمال‌شده علیه کشورها را به رسمیت نمی‌شناسد.
هیئتی از وزارت خزانه‌داری آمریکا به سرپرستی «برایان نسلون»، دستیار وزیر خزانه‌داری از روز سه‌شنبه عازم کوالالامپور شده است. واشنگتن مدعی است که ایران برای فروش نفت تحریم‌شده خود در منطقه از شرکت‌های مستقر در مالزی کمک می‌گیرد.
«سیف الدین ناسوتیون بن اسماعیل»، وزیر کشور مالزی بعد از دیدار با برایان نلسون در کوالالامپور گفت که در «دیداری خوب و دوستانه» به طرف آمریکایی گفته که مالزی تنها تحریم‌های شورای امنیت علیه کشورهای دیگر را به رسمیت می‌شناسد.
سیف‌الدین گفت: «چیزی که مایلم در اینجا بر آن تأکید کنم این است که من توانستم با لحنی خوب پیام خودمان در خصوص تحریم‌ها را به هیئت آمریکایی منتقل کنم. موضع ما این است که ما تنها تحریم‌های اعمال‌شده توسط شورای امنیت را به رسمیت می‌شناسیم.»
وزیر کشور مالزی در ادامه اضافه کرد: «ما تحریم‌های یکجانبه‌ای که از سوی یک کشور اعمال می‌شوند را به رسمیت نمی‌شناسیم. هیئت آمریکایی به موضع ما احترام گذاشت.»
برایان نلسون قبل از سفر به مالزی مدعی شده بود حکومت ایران از طریق آسیای جنوب شرقی و با جمع‌آوری سرمایه و «فروش غیرقانونی نفت» متحدانش را تأمین مالی می‌کند. او گفت که واشنگتن شاهد انتقال نفت ایران از طریق شرکت‌های مستقر در مالزی و در نزدیکی سنگاپور به سراسر منطقه بوده است.
آذرماه گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا چندین شرکت مستقر در مالزی را به اتهام حمایت از برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران تحریم کرده بود، اما تحلیلگران گفته‌اند که تحریم‌های واشنگتن نتوانسته از داد و ستد طرف‌های دیگر با ایران جلوگیری کند.
یک تحلیلگر مالزیایی می‌گوید سفر نلسون به مالزی با نوعی «تاکتیک ارعاب و تهدید» انجام شد اما «آمریکا نمی‌خواهد حمایت مالزی را که یکی از شرکای مهم آن در اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا(آسه‌آن) است را از دست بدهد، به ویژه با توجه به این‌که مالزی قرار است سال بعد ریاست آسه‌آن را بر عهده بگیرد».

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]