ترامپ: اگر جای بایدن بودم تهدید می‌کردم ایران را خرد و خاکشیر می‌کنم
ترامپ: اگر جای بایدن بودم تهدید می‌کردم ایران را خرد و خاکشیر می‌کنم

دونالد ترامپ، نامزد حزب‌جمهوری‌خواه در انتخابات آمریکا گفته چنانچه به جای «جو بایدن» در کاخ سفید بود ایران را بابت تهدید به ترور مقام‌های سابق آمریکا تهدید می‌کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، دونالد ترامپ، نامزد حزب‌جمهوری‌خواه در انتخابات آمریکا گفته چنانچه به جای «جو بایدن» در کاخ سفید بود ایران را بابت تهدید به ترور مقام‌های سابق آمریکا تهدید می‌کرد.

ترامپ درباره فضاسازی‌های جدید در واشنگتن مبنی بر طرح احتمالی ترورش توسط ایران گفت: «اگر من رئیس‌جمهور بودم، به کشور تهدیدکننده که در این‌جا ایران است اطلاع می‌دادم اگر کاری برای صدمه زدن به این آدم انجام دهید بزرگترین شهرهای شما را منفجر می‌کنم و کشورتان را پودر می‌کنم. شما نمی‌توانید این کار را انجام دهید. بعدش دیگر تهدیدی در کار نبود.»روز چهارشنبه برخی از رسانه‌های آمریکا مدعی شدند مقام‌های اطلاعاتی ترامپ را از برخی تلاش‌های ایران برای ترور او مطلع کرده‌اند.

مطابق این ادعاها، اطلاع‌رسانی به ترامپ توسط دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا صورت گرفته است. رسانه‌های آمریکا می‌گویند تهدیدهای جدید علیه ترامپ به دو تلاش ناکام اخیر برای ترور او ارتباط ندارند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه بر پایه ادعاهای اثبات‌نشده در واشنگتن گفته که دولت جو بایدن تهدیدهای جانی علیه ترامپ را «بسیار بسیار جدی» می‌گیرد. ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ادامه سخنانش از جو بایدن انتقاد کرد و مدعی شد که در حال حاضر چنین رهبری‌ای در ایالات متحده وجود ندارد.ترامپ گفت: «اما ما حالا چنین رهبری یا آدم‌های لازم را نداریم.

رهبران لازم [برای تهدید ایران] را نداریم.»ترامپ بر اساس این ادعا که وظایف ریاست‌جمهوری آمریکا را در حال حاضر کامالا هریس، معاون کنونی رئیس‌جمهور آمریکا به جای او انجام می‌دهد گفت: «ما الان دو تا آدم [به عنوان رئیس‌جمهور] داریم نه یک نفر. حتی نمی‌دانیم رئیس‌جمهورمان چه کسی است.»مقام‌های ایران پیش از این بارها اتهام‌ها برای ترور مقام‌های آمریکایی را رد کرده و گفته‌اند چنین روش‌هایی با سیاست تهران برای پیگرد قضائی قاتلان سردار سلیمانی مغایرت دارد. 

دونالد ترامپ در دی‌ماه سال ۱۳۹۸ دستور ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را صادر کرده بود.ایران اعلام کرده مقام‌های دخیل در این اقدام تروریستی را تحت پیگرد قضائی قرار داده است. اسنادی که رسانه‌های آمریکا در ماه‌های گذشته افشا کردند نشان می‌دهد واشنگتن تنها برای حفاظت از ۲ نفر از مقام‌های دخیل در این عملیات تروریستی بیش از ۱۲ میلیون دلار هزینه می‌کند.طبق گزارشی که چند ماه پیش منتشر شد «جان بولتون» و «رابرت او برایان» مدت‌هاست سمت‌های خودشان به عنوان مشاوران اسبق امنیت ملی آمریکا را ترک کرده‌اند اما آنها به دلیل نگرانی‌ها از نقشی که در ترور سردار «قاسم سلیمانی» داشته‌اند خواستار ادامه محافظت فیزیکی از خودشان شده‌اند.

در اسناد وزارت امنیت داخلی آمریکا تصریح شده این دو مقام سابق آمریکایی تحت حفاظت ۲۴ ساعته قرار دارند. این حفاظت‌ها، دفاتر کار و منزل شخصی و همچنین سفرهای داخلی و خارجی آنها را در برمی‌گیرد.مشاوران امنیت ملی آمریکا معمولاً بعد از خروج از قدرت از حفاظت‌هایی در این سطح برخوردار نمی‌شوند.ترامپ در بخش دیگری از اظهاراتش از اینکه رئیس‌جمهور ایران در حال حاضر تحت حفاظت فیزیکی قرار دارد انتقاد کرد. او گفت: «ضمناً این هفته رئیس‌جمهور ایران در کشورمان است. نیروهای امنیتی زیادی از او محافظت می‌کنند، اما با وجود این، آنها دارند رئیس‌جمهور سابق ما و نامزد پیشتاز انتخاباتی‌مان که قرار است رئیس‌جمهور آینده باشد را تهدید می‌کنند. اوضاع واقعا عجیبی است.»

فضاسازی درباره تلاش ایران برای ترور مقام‌های آمریکا هر از چند گاهی در رسانه‌های ایالات متحده تکرار می‌شود. ترامپ صبح امروز هم تلاش کرده بود روی موج این ادعاهای رسانه‌ای سوار شود.
 
او در پیامی در شبکه ایکس نوشت: « ««تحرکات و (اقداماتی) قبلاً توسط ایران انجام شده است که نتیجه نداده است؛ اما آن‌ها دوباره تلاش خواهند کرد. من با مردان بیشتر، تفنگ‌ها و سلاح‌های بیشتری که تا قبل از آن ندیده بودم؛ احاطه شده‌ام».رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده در فاصله حدود دو ماه، دو بار مورد سوءقصد قرار گرفته است. هر دو این اقدامات، نافرجام بوده است. ترامپ در ترور اول از ناحیه گوش مصدوم شده بود.رسانه‌های آمریکا گفته‌اند تهدیدهای ادعایی جدید علیه ترامپ از سوی ایران ارتباطی با این دو تلاش ناکام اخیر علیه او ندارند. کنگره آمریکا به تازگی طرحی را به تصویب رسانده که خواستار افزایش سطح حفاظت فیزیکی از روسای جمهور سابق آمریکا و رساندن آن به سطحی هم‌تراز با مقام‌های کنونی دولت است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]