نیروهای مسلح در جزایر تنب و ابوموسی پیاده شدند + عکس
نیروهای مسلح در جزایر تنب و ابوموسی پیاده شدند + عکس

۵۳ سال پیش امیرعباس هویدا، نخست وزیر وقت ایران در مجلس شورای ملی از به اهتزاز درآمدن پرچم ایران پس از هشتاد سال در جزایر سه گانه خبر داد.

به گزارش اقتصاد انلاین به نقل از اطلاعات آنلاین، پس از گذشت ۱۳۰ سال از نخستین اشغال جزایر سه گانه «تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی» توسط اشغالگران انگلیس و اعلام قیمومیت هشتاد ساله بر جزایر ایرانی دوباره این کشور به همراه دول کشورهای کوچک خلیج فارس که همه آنها متعلق به ایران بودند و با شیطنت های انگلیس از ایران جدا شدند، بار دیگر ادعای واهی خود مبنی بر مالکیت بر این سه جزیره را مطرح و با واکنش منفی کارشناسان و مجامع حقوقی مواجه شدند.

این در حالیست که امیرعباس هویدا، نخست وزیر وقت ایران – در سال ۱۳۵۰- در یک جلسه پرشور و تاریخی در مجلس شورای اسلامی مژده داد که جزایر تنب بزرگ و تنب کوچک و ابوموسی واقع در تنگه هرمز پس از هشتاد سال جدائی مجددا تحت سلطه ایران قرار گرفت و سحرگاه امروز نیروهای مسلح شاهنشاهی در جزایر مذکور پیاده شدند و در محل های لازم استقرار یافتند و پرچم ایران را برفراز مرتفع ترین قله جزیره ابوموسی به اهتزار درآوردند. این خبر پس از هشتاد سال  و چندماه پس از جدایی بحرین از ایران توسط نخست وزیر وقت ایران اعلام شد.

روزنامه اطلاعات  ۹ آذرماه ۱۳۵۰ نقشه ای از ایران منتشر کرد و در توضیح آن چنین نوشت: این نقشه نشان دهنده موقعیت جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی در تنگه هرمز و خلیج فارس است. جزایر تنب در باختر تنگه هرمز قرار دارند که فاصله شان تا بندر لنگه در حدود سی کیلومتر است. تنب به لهجه فارسی جنوبی یعنی «تپه» تنب بزرگ دارای ۸۴ نفر سکنه و تنب کوچک خالی از سکنه است. به تنب کوچک در مناطق جنوبی «تنب مارو» نیز اطلاق می شود و هنگام پرواز از فراز جزیره قشم هر دو این جزایر کاملا مشخص است.

فاصله تنب بزرگ با جزیره قشم در حدود پانزده مایل است که در قسمت جنوبی جزیر قشم قرار گرفته است. تنب کوچک در فاصله هفت مایلی غرب تنب بزرگ قرار گرفته و فاصله آن با نزدیکترین ساحل ایران و بندر لنگه ۲۴ مایل است. جزیره ابوموسی در حد فاصل آب های ایران و شارجه قرار گرفته است و سیصد نفر سکنه دارد.

نیروهای مسلح در جزایر تنب و ابوموسی پیاده شدند

همچنین این روزنامه در گزارش دیگری نوشت: اداره روابط عمومی ستاد بزرگ ارتش ظهر امروز درباره پیاده شدن نیروهای ایران در جزایر ابوموسی و تنب ها چنین اعلام کرد: امروز صبح طبق قرادی که با شیوخ شارجه و راس الخیمه داده شده بود و شرح آن از طرف جناب آقای نخست وزیر به مجلس داده شد نیروهای دریائی شاهنشاهی ایران در سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در خلیج فارس پیاده شدند. در جزیره ابوموسی حضرت شیخ صفر برادر حضرت شیخ خالد حاکم شارجه به اتفاق عده ای دیگر به استقبال استادار بنادر و دریادار عطائی رفته و به آنها خیر مقدم گفتند و آنها را به صرف شیرینی دعوت نمودند و ابه اتفاق برای دیدن دهکده ابوموسی رهسپار شدند. سپس حضرت شیخ صفر و همراهان به اتفاق به ناو سرفرماندهی آرتیس رفته و با تیمسار دریابد رسائی فرمانده نیروهای دریایی شاهنشاهی ملاقات به عمل آوردند.

در حالی کشورهای کشورهای کوچک و اقماری حاشیه خلیج فارس چنین ادعایی را مطرح می کنند که نقشه های زمان هخامنشیان و ساسانیان از حاکمیت مسلم ایران بر این جزایر و کشورهای حاشیه خلیج فارس حکایت می کند

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]