جنگنده‌های اسرائیلی در عراق توسط پدافند ایران منهدم شد؟
جنگنده‌های اسرائیلی در عراق توسط پدافند ایران منهدم شد؟

پس از حمله اسرائیل به نقاطی در ایران که با موفقیت سامانه‌های پدافندی کشور منجر به شکست شد، رسانه‌های عبری برای بزرگ‌نمایی حمله رو به جنگ روانی آوردند و مدعی شدند این حمله با به پرواز آمدن بیش از ۱۰۰ جنگنده در آسمان ایران انجام شده است، ادعایی که حقیقت ندارد.

به گزارش سرویس سیاسی اقتصاد آنلاین، ساعتی پس از حمله رژیم صهیونیستی به اهدافی در سه استان تهران، خوزستان و ایلام، برخی رسانه‌های اسرائیلی مدعی شدند که این حمله با بیش از ۱۰۰ جنگنده F۱۶، F ۱۵ و F ۳۵ انجام شده و جنگنده‌های رژیم صهیونیستی وارد آسمان ایران شده و این حمله را انجام داده‌اند. ارتش رژیم صهیونیستی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمامی جنگنده‌ها سالم به سرزمین‌های اشغالی برگشته‌اند. این در حالی است که طبق اعلام منابع رسمی، حمله رژیم صهیونیستی با استفاده از فضای در اختیار ارتش آمریکا در خاک عراق صورت گرفته و جنگنده‌های اسرائیلی هرگز وارد خاک ایران نشده‌اند.

در اطلاعیه‌ای که مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح منتشر کرده، به این موضوع تأکید شده که رژیم صهیونیستی در یکصدکیلومتری مرزهای ایران و از راه دور، تعدادی موشک دور بردِ هواپایه که دارای سر جنگی بسیار سبک در حدود یک پنجم کلاهک موشک‌های بالستیک ایرانی است را به سمت برخی از رادارهای مرزی در استان‌های ایلام، خوزستان و اطراف استان تهران پرتاب کرده است. 

سخنگوی دولت عراق هم استفاده از حریم هوایی عراق برای حمله به ایران را تأیید کرده و اعلام کرده است که عراق رسماً یادداشت اعتراضی را به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت ارائه کرده که شامل محکومیت نقض آشکار حریم هوایی این کشور توسط هواپیماهای رژیم صهیونیستی است.

پدافند ایران چگونه جنگنده‌های اسرائیلی را ناکام گذاشت؟

در روزهای اخیر کاربران عراقی تصاویری از تکه‌های چند موشک اسرائیلی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد موشک‌های اسرائیلی از عراق پرتاب شده و احتمالاً برخی از آنها در عراق توسط پدافند ایران رهگیری شده و به زمین اصابت کرده‌اند. 

جنگنده‌های اسرائیلی در عراق توسط پدافند ایران منهدم شد؟

در بخشی از بیانیه اخیر مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح نیز به نکته‌ای اشاره شده که احتمال شلیک موشک‌های پدافندی ایران به جنگنده‌های اسرائیلی پیش از ورود به آسمان کشور را افزایش می‌دهد. در این اطلاعیه آمده است که در اقدام نامشروع و غیرقانونی رژیم صهیونیستی، با آمادگی پدافند هوایی کشور تعداد قابل توجهی از موشک‌ها ردگیری و رهگیری شده و «از ورود هواپیماهای دشمن به حریم هوایی کشور جلوگیری به عمل آمده است.»

جنگنده‌های اسرائیلی در عراق توسط پدافند ایران منهدم شد؟

تاکنون مسئولان نظامی کشورمان به طور دقیق در خصوص اینکه آیا موشک‌ها تنها در آسمان ایران رهگیری شده‌اند و یا برخی از آنها قبل از ورود به آسمان ایران رهگیری و منهدم شده‌اند توضیحی مطرح نکرده‌اند اما مشاهده بوستر موشک‌های اسرائیلی در خاک عراق اثبات می‌کند که این کشور حمله را از عراق انجام داده و ادعای رژیم اشغالگر در خصوص ورود جنگنده‌هایش به آسمان ایران کذب است.

جنگنده‌های اسرائیلی در عراق توسط پدافند ایران منهدم شد؟

چند موشک اسرائیل توسط پدافند ایران رهگیری شد؟

گزارش‌ها حاکی از آن است که سامانه‌های پدافندی ایران در مقابل موشک‌های دوربرد رژیم صهیونیستی موفق عمل کرده و تعداد قابل توجهی از موشک‌ها رهگیری شده‌اند. در خصوص تعداد موشک‌های راهی شده به سمت اهداف هنوز گزارشی منتشر نشده اما طبق اطلاعیه‌های منتشر شده عمده این موشک‌ها در رسیدن به هدف ناموفق بوده‌اند.

در اطلاعیه مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص میزان موفقیت سامانه‌های پدافندی ایران تأکید شده است «در پی عملکرد به موقع پدافند هوایی کشور، خسارت محدود و کم اثری وارد و چند سامانه راداری آسیب دیده که تعدادی بلافاصله ترمیم و برخی نیز در حال ترمیم هستند.»

پیشتر قرارگاه پدافند هوایی کشور نیز اعلام کرد: «ضمن رهگیری و مقابله موفق توسط سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور با این اقدام تجاوزکارانه، آسیب‌های محدودی به برخی از نقاط وارد شده که ابعاد این حادثه در دست بررسی است.»

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]