به گزارش اقتصاد آنلاین، محسن خجسته‌مهر شامگاه سه‌شنبه (۲۳ آبان‌ماه) در آیین امضای تفاهم‌نامه تأسیس مرکز راهبردی هوش مصنوعی و میدان‌های نفت و گاز دیجیتال و امضای قرارداد کسب فناوری حفر چاه‌های افقی طویل و چند شاخه با بومی‌سازی ابزار آراس‌اس (RSS) با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم راهبردی‌ترین مسائل فناورانه را با همکاری […]

به گزارش اقتصاد آنلاین، محسن خجسته‌مهر شامگاه سه‌شنبه (۲۳ آبان‌ماه) در آیین امضای تفاهم‌نامه تأسیس مرکز راهبردی هوش مصنوعی و میدان‌های نفت و گاز دیجیتال و امضای قرارداد کسب فناوری حفر چاه‌های افقی طویل و چند شاخه با بومی‌سازی ابزار آراس‌اس (RSS) با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم راهبردی‌ترین مسائل فناورانه را با همکاری نزدیک و سازنده با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دنبال می‌کند، اظهار کرد: شرکت ملی نفت ایران در ساخت و تولید بار اول ۸۲ پروژه را به مرحله قرارداد رسانده  و در ساخت تجهیزات راهبردی مانند تجهیزات حفاری هدایت‌پذیر نیز ورود کرده است.

وی ادامه داد: امسال سال رشد تولید است و از سوی دیگر برای اجرای برنامه هفتم توسعه آماده می‌شویم، یکی از موارد در این برنامه، افزایش تولید و ایجاد ارزش‌افزوده بالاتر است تا رشد هشت درصدی سالانه اقتصاد ایران محقق شود.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه شرکت ملی نفت ایران اجرای طرح‌های نیمه‌تمام را در دستور کار خود دارد، گفت: شرکت ملی نفت ایران ۲۱ میلیارد دلار طرح داشته که کل آنها مرتبط با رشد تولید بوده است.

خجسته‌مهر افزود: رشد تولید به معنای رشد اقتصادی و درآمدزایی برای کشور است و ساخت تجهیز و کالاهای مرتبط همین هدف را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه امروز رشد تولید را با هدف تحقق رشد اقتصادی دنبال می‌کنیم، ادامه داد: اقتصاد دانش‌بنیان و دانش‌بنیان‌کردن تولید نفت از اهداف اصلی صنعت نفت است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تأکید کرد: با این اقدام‌ها بهره‌وری در تولید را محقق می‌کنیم زیرا هدف دانش‌بنیان‌کردن تولید نفت و گاز افزایش بهره‌وری است و باید از همه مقدورات کشور در این مسیر بهره گیریم.

بهره‌مندی از توان جداکثری حاضران در زیست‌بوم فناوری برای توسعه صنعت نفت

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه از توانمندی‌ بازیگران و حاضران در زیست بوم نوآوری برای توسعه صنعت نفت استفاده می‌کنیم، گفت: برای کاهش هزینه‌های تولید و زمان اجرای پروژه‌ها با هدف بالا بردن بازده و کیفیت کار باید از فناوری‌های پیشرفته در کشور استفاده کنیم و با این اقدام‌ها در مسیر افزایش تولید، رشد اقتصادی هم را در پی خواهیم داشت.

وی افزود: چند اقدام مهم در بالادست صنعت نفت از تولید تا صادرات نفت انجام دادیم، اجرای پایلوت‌های فناورانه در زمینه ازدیاد برداشت نخستین آن بوده است که اکنون در میدان اهواز با تزریق آب انجام می‌شود.

معاون وزیر نفت ادامه داد: دومین کار راهبردی احیای چاه‌های بسته و کم‌بازده بود که تاکنون در این زمینه ۲۵ قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان امضا کرده‌ایم.

 کار روی پروژه‌های تحقیقاتی برای تولید هیدروژن

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه برای تولید انرژی پاک در حال کار روی پروژه تحقیقاتی برای تولید هیدروژن هستیم، گفت: یکی از اقدام‌های ارزشمند دیگر این است که به‌دنبال ساخت تجهیزات راهبردی فناورانه بودیم که تجهیز حفاری هدایت‌پذیر از این دست به‌شمار می‌آید.

وی ادامه داد: با حفاری هدایت‌پذیر دورانی، حداکثر تماس و برخورد تجهیزات با مخزن برای تولید حداکثری ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه دوره تولید آسان نفت سپری شده و لازم است با توجه به پیچیدگی لایه‌های زمین‌شناسی، صنعت نفت را دانش‌بنیان کنیم، گفت: ما مسیر خود را گم نکردیم و با همکاری‌ها در این مسیر قدم بر می‌داریم.

خجسته‌مهر با اشاره به امضای تفاهم‌نامه تأسیس مرکز راهبردی هوش مصنوعی و میدان‌های نفت و گاز دیجیتال برای هوشمندسازی ۱۵ میدان نفت و گاز افزود: امروز جهان براساس هوش مصنوعی اداره می‌شود و بنا بر تأکید رهبر معظم انقلاب باید در مسیری گام برداریم که جزو ۱۰ کشور بزرگ دنیا در استفاده از هوش مصنوعی باشیم.

مدیریت تولید نفت با استفاده از هوش مصنوعی

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم مدیریت مخازن نفت و گاز را احصا کنیم، تولید نفت را بالا ببریم و بازده را افزایش دهیم باید حداقل زمان را برای حداکثر تولید از میدان‌ای مشترک داشته باشیم و تولید را مدیریت کنیم.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه باید باید میدان‌های دیجیتالی نفت و گاز را ایجاد کنیم، گفت: در پرتو تحول دیجیتال و هوشمندسازی، استقرار مرکز راهبری میدان‌های هیدروکربوری را برای ۱۵ میدان نفت و گاز ایجاد خواهیم کرد و تفاهم‌نامه آن امروز امضا شد.

خجسته‌مهر افزود: در این مسیر باید ۱۵ میدان نفت و گاز دیجیتال را عملیاتی کنیم که هزینه‌های سرمایه‌ای و عملیاتی را کاهش خواهد داد و نظارت لحظه‌ای در همه مراحل را برای پایداری تولید نفت و گاز و بررسی مشکلات عملیاتی به شکل هوشمند امکان‌پذیر می‌کند.

وی با بیان اینکه باید از هوش مصنوعی برای رسیدن به پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین تجهیزات استفاده کنیم، تصریح کرد: اکنون یکی از کشورهای همسایه ایران ۱۹ میدان نفت و گاز خود را دیجیتال راهبری و هدایت می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه در این مسیر سه اقدام مهم باید انجام شود، گفت: نخستین اقدام این است که کارگروه‌هایی مختلف در سطح شرکت‌های فرعی که بیشتر تولید نفت و گاز را به‌عهده دارند ایجاد شود و با حضور متخصصان شرکت ملی نفت، شرکت‌های دانش‌بنیان و اکتشاف و تولید و نخبگان دانشگاهی مسیر را مشخص کنند.

خجسته‌مهر افزود: اقدام دوم با راهبری و مسئولیت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری انجام می‌شود، به‌طوری که پیمانکاران عمومی فناورانه بزرگ تشکیل شوند و آنها هم کنسرسیوم‌های بزرگ ایجاد کنند.

وی ادامه داد: گام سوم ایجاد نهاد تنظیم‌گری، آزمایشگاه‌های مرجع و تولید استانداردهای لازم است تا تجهیزاتی که ساخته می‌شود کاربری مناسب داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: امیدوارم بتوانیم در این رویداد مهم و ارزشمند اقدام‌هایی انجام دهیم که پس از امضای این تفاهم‌نامه الگویی ارزشمند برای کشور ایجاد شود.

ساده‌ترین راه افزایش تولید، نگهداشت توان تولید است

خجسته‌مهر تأکید کرد: اگر می‌خواهیم افزایش تولید را دنبال کنیم ساده‌ترین راه نگهداشت توان تولید و مدیریت تولید است که استفاده از فناوری‌های نو می‌تواند ایران را به این هدف مهم برساند.

وی با اشاره به اینکه میدان‌های دیجیتال افزون بر آنکه کاهش طبیعی تولید را جبران می‌کند نگهداشت توان و افزایش تولید را هم به‌دنبال خواهند داشت، گفت: ایران دارنده بزرگترین ذخایر نفت و گاز است به‌طوری که ۳۴۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام منابع هیدروکربوری در اختیار دارد که در ۴۱۰ مخزن متمرکز هستند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به واگذاری حفاری ۳۵ حلقه چاه در میدان گازی پارس جنوبی به چهار شرکت اکتشاف و تولید ایرانی به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار میلیارد دلار در روز دوشنبه (۲۲ آبان‌ماه)، تصریح کرد: به‌زودی حفاری ۳۵ حلقه چاه دیگر به دیگر پیمانکاران ایرانی واگذار خواهد شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]