واشنگتن نگران اختلافات امارات و عربستان است
واشنگتن نگران اختلافات امارات و عربستان است

مشاور سابق وزیر دفاع گفت: اخیراً بین عربستان و امارات اختلافات جدی شده است. مانند بحث مدیریت منطقه، یمن و منافع اقتصادی هر کشور. این اختلافات بین عبدالله بن زائد، رییس امارات و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان شکل گرفته است. این بحث‌ها نگرانی آمریکا را به دنبال داشته است.

اقتصادآنلاین – پرستو بهرامی راد؛ ماه‌های اخیر حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس افزایش داشته است. حتی به تازگی مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در گفت‌وگو با شبکه اردنی «المملکه» اعلام کرد که هرگز نمی‌توان تصور کرد که ایالات متحده، خاورمیانه را ترک کند.

امیر موسوی، ‌مشاور سابق وزیر دفاع در گفتگو با اقتصادآنلاین در خصوص این شرایط  صحبت کرده است.

امیر موسوی گفت: آمریکا وقتی مشاهده کرد که یک تفاهم ویژه در منطقه در حال صورت گرفتن است و خارج از چارچوبی که آنها برای کشورهای منطقه حوزه خلیج فارس مخصوصاً کشورهای عربی تعیین و ترسیم کرده بودند، دست به تحرکاتی در منطقه زده‌اند.

وی در ادامه توضیح داد: سیاستی که آمریکایی‎ها به آن عادت دارند این است که هر حرکتی و کاری که در کشوهای حوزه خلیج فارس صورت گیرد باید با اجازه، برنامه، شرایط و مشخصات سیاسی آنها انجام شود. من فکر می‌کنم تحرکاتی در منطقه پیش آمده که برخلاف تصور و حتی خارج از توقعات آمرکایی‌ها بوده است.

‌مشاور سابق وزیر دفاع در ادامه بیان کرد: رابطه عربستان سعودی با جمهوری اسلامی ایران وهمچنین نزدیک شدن کشورهای حوزه خلیج فارس با ایران از جمله قطر، کویت، عمان و حتی امارات در بعضی از مسائل از نظر آمریکایی‌ها مخصوصاً در زمینه اقتصادی زیاده‌روی بوده است. از نظر آمریکایی‌ها این تحرکات خیلی خوشایند نبوده است. در آخرین بیانات و اظهارات آقای بلینکن در سفرش به ریاض به بحث تشکیل سازمان منطقه‌ای دریایی انتقاد کرد و گفت این به نفع منطقه نخواهد بود، چون سازمان بین جمهوری اسلامی و کشورهای خلیج فارس خواهد بود. آمریکا و رژیم صهیونیستی خیلی نگران شروع روابط ایران و عربستان هستند و مطرح می‌کنند که نباید عربستان با سرعت پیشروی کند.

در خصوص علت دوم تحرکات ‌آمریکایی‌ها در خلیج فارس موسوی اظهار کرد: اخیراً بین عربستان و امارات اختلافات جدی شده است. مانند بحث مدیریت منطقه، یمن و منافع اقتصادی هر کشور. این اختلافات بین عبدالله بن زائد، رییس امارات و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان شکل گرفته است. این بحث‌ها نگرانی آمریکا را به دنبال داشته است.

این کارشناس منطقه گفت: مسئله سوم اختلافات داخلی عربستان که برای آمریکا نگران کننده بوده است. یعنی آمریکا می‌خواهد این اتفاقات را مدیریت کند و روی پیش آمدهایی که احتمالآً رخ می‌دهد، نظارت داشته باشد. پیش‌آمدهایی از جمله مریضی پادشاه عربستان و اختلاف نظر بین قبایل و خاندان آل سعود در رابطه با شخص بن سلمان که آیا پادشاه شود یا خیر؟ در حقیقت آمریکا عربستان برایش اهمیت دارد.

موسوی مطرح کرد: بحث اصلی این است که جمهوری اسلامی ایران توانست با قدرت نظامی، امنیتی و سیاسی خود در منطقه خلیج فارس کاملاً تسلط ویژه پیدا کرد. در این مدت اخیر از طریق پیشرفت‌های صنعت دفاعی و استقرار نیروهای نظامی در مناطق مختلف خلیج فارس و آموزش‌هایی که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دیدند، ما تقریباً می‌توانیم بگوییم که کل سواحل و کرانه‌های خلیج فارس از مناطق شمالی آبادان و خرمشهر تا تنگه هرمز تا چابهار تحت پوشش امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند.

وی در ادامه تصریح کرد: نیروهای مسلح سپاه، ارتش و بسیج تقریباً پایگاه‌هایشان و تجهیزاتشان در این مناطق حساس مستقر شده و جمهوری اسلامی ایران توان لازم برای رصد و برخورد با هر گونه تجاوز نیروهای خارجی را دارد. مانور اخیر در جزایر ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک این توانمندی را در منطقه بسیار حساس مثل تنگه هرمز و مناطق دیگر نشان می‌دهد که امریکایی‌ها خیلی خوشحال نیستند. مخصوصاً زمانی که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با تخلفات قانون دریایی آمریکایی‌ها از طریق عبور بعضی از ناوهایشان بدون اجازه و اطلاع نیروهای ایران برخورد کردند و آنها را مجبور کردند تا خودشان را معرفی بکنند. این نشان می‌دهد جمهوری اسلامی در منطقه قدرتمند شده و تسلط کامل بر منطقه دارد. از سوی دیگر همکاری بسیار خوبی با کشورهای حوزه خلیج فارس آغاز کرده است. همه این مسائل می‌تواند نگرانی آمریکا و رژیم صهیونیستی را برانگیزد. آمریکایی‌ها می خواهند از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس باج گیری کنند. آمریکایی‌ها به آنها می‎گویند هر چقدر ایران به شما نزدیک شود نمی‌تواند امنیت شما را برقرار کند.

‌مشاور سابق وزیر دفاع اظهار داشت: آمریکایی‌ها از طریق حضور در منطقه می‌خواهند مشکلات اقتصادیشان را حل کنند. این حضور بیشتر جنبه باجگیری از منطقه است. از سوی دیگر شرایط نتانیاهو، آشوب‌های داخلی، اعتراضات اسرائیل و قوت گرفتن مقاومت در غزه و کرانه غربی نشان از شرایط بد رژیم صهیونیستی دارد. حضور آمریکایی‌ها برای بالا بردن روحیه رژیم صهیونیستی و برخی از وابسته‌ها و طرفداران آمریکا در منطقه  لازم است. لذا این حضور هم باج‌گیری اقتصادی برای آمریکا از کشورهای منطقه محسوب می‌شود.

موسوی بیان کرد: سازمان‌های مدنی در ایران، عراق و لبنان علیه محور مقاومت حرکت می‌کنند تا روحیه آنها را بگیرند. آمریکا با ماندن در منطقه سعی دارد به این سازمان‌ها احساس بدهد که پشتشان است تا مایوس نشوند و از بین نروند. من خطری برای جمهوری اسلامی ایران متصور نمی‌شوم، زیرا آمریکا به دلیل ترامپ در داخل خود بحران دارد. همچنین رژیم صهیونیستی بدترین شرایط را دارد و کشورهای منطقه که در سال‌های اخیر از ایران دور شده بودند و ائتلاف‌های نظامی علیه ایران تشکیل داده بودند، امروز کاملاً برعکس عمل می‎کنند. به سمت ایران می‌آیند، سفارت‌های خود را بازگشایی می‌کنند، روابط صمیمانه برقرار می‌کنند و سرمایه گذاری انجام می‌دهند. این خود یک شکست بزرگی برای سیاست آمریکاست.

در نهایت حضور نظامیان آمریکا در خلیج فارس را موسوی اینگونه تحلیل کرد: با این حضور می خواهد بگویند من هنوز هستم و هنوز حرف اول و آخر را من می‌زنم و ایران خیلی نمی‌تواند بهره‌برداری کند. لذا من فکر می کنم یک نوع قدرتنمایی در منطقه برای افکار عمومی است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]