امیرعبداللهیان: حجم تبادل تجاری دو کشور باید ۳۰ میلیارد یورو بشود / وزیر خارجه ترکیه: در آینده پذیرای رییسی در ترکیه خواهیم بود
امیرعبداللهیان: حجم تبادل تجاری دو کشور باید ۳۰ میلیارد یورو بشود / وزیر خارجه ترکیه: در آینده پذیرای رییسی در ترکیه خواهیم بود

وزیرخارجه ایران گفت: هدف گذاری حجم تبادل تجاری دو کشور (ایران و ترکیه) ۳۰ میلیارد یورو است.

به گزارش اقتصادآنلاین، اولین سفر هاکان فیدان، وزیرخارجه ترکیه بعد از تصدی وزارت امور خارجه ترکیه به ایران امروز انجام شد. حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با فیدان گفتگو کردند.

هر د‌و وزیر در نشست خبری با حضور خبرنگاران شرکت کردند.

امیرعبداللهیان در این نشست گفت: ما امروز گفتگوهای خوبی را با وزیر خارجه ترکیه در خصوص پیگیری توافقات دیدار اخیر روسای جمهور دو کشور داشتیم. در خصوص همه ابعاد همکاری‌های دوجانبه گفتگوهایی مفصل بین ما و هیات همراه دو کشور انجام گرفت.

وی در ادامه بیان کرد: اجرای برنامه جامع همکاری‌های تهران و آنکارا که در جریان سفر آقای اردوغان به تهران انجام شد را مورد بحث قرار دادیم، توافقات دو رییس جمهوری در مسیر درست قرار دارد. اتفاق نظر داریم سازوکارهای موجود بین دو کشور در زمینه‌های مختلف مجددا فعال شود و از طریق نشست‌های تخصصی نسبت به رفع موانع اقدامات انجام شود.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: هدف گذاری حجم تبادل تجاری دو کشور ۳۰ میلیارد یورو است. در جریان سفر آقای صفری به آنکارا توافقات خوبی بین دو هیات وجود داشت.

وزیرخارجه ایران بیان کرد: امروز آن توافقات را مورد تاکید کامل قرار دادیم. ما در بروزرسانی سند تجارت ترجیحی اتفاق نظر داریم و مسیرهای ترانزیت در منطقه مکمل بین ایران و ترکیه است و عامل رقابت نیست بلکه عامل تقویت روابط ایران و ترکیه است.

وی ادامه داد: معتقدیم که علاوه بر موضوعات دوجانبه متنوع، بایستی در موضوعات کنسولی به دلیل تردد فراوان اتباع بتوانیم همکاری بهتری را داشته باشیم. فردا نشست کمیته انتقال محکومان به صورت مشترک در آنکارا برگزار خواهد شد. امیدوارم نسبت به انتقال مجرمان همکاری لازم را به عمل آوریم.

امیرعبداللهیان گفت: همچنین آمادگی خود برای امضای سند تجاری را اعلام کردیم. همکاری‌های کشاورزی دو کشور به گونه‌ای بوده که کمیته کشاورزی را بین دو کشور داریم. اتفاق نظر داریم که نسبت به توسعه منطقه آزاد در مرز مشترک و اتصال به اوراسیا اقدام کنیم. در خصوص افتتاح گذرگاه‌های مرزی جدید از سال گذشته با همکاران عزیز در ترکیه گفتگو کردیم که علاوه بر بازارچه مرزی ساری‌سو، بازارچه‌های دیگر در دستورکار قرار بگیرد.

وی گفت: درباره مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کردیم. موضوع اول اینکه در حوزه جهان اسلام دو طرف اقدامات فعال‌تر برای مقابله با اسلام هراسی و جلوگیری از اهانت به کتب آسمانی و قرآن کریم، تمرکز به موضوع فلسطین و مسأله قدس به عنوان اولویت کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه بود. تأکید کردیم حضور رژیم صهیونیستی در منطقه نتیجه‌ای جز فتنه انگیزی و تفرقه افکنی بین کشورها در منطقه نداشته است.

امیرعبداللهیان توضیح داد: زمان عبور از دوره تنش و درگیری به دوره صلح و همکاری در قفقاز رسیده است. با الهام علی اف توافقات خوبی صورت گرفت. از توافقات و گفت‌وگوهای ارمنستان و آذربایجان حمایت می‌کنیم و هرگونه تغییر ژئوپلتیک در منطقه و محدود کردن مسیرهای تاریخی ترانزیتی موجود در منطقه را هرگز برنخواهیم تافت.

امیرعبداللهیان گفت: با تأکید بر حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها معتقدیم باید از مسیر دیپلماسی و گفت وگو نگرانی‌های ترکیه و سوریه از موضوعات مرتبط با تروریسم، امنیت مرز و آوارگان به همکاری دو کشور منجر شود. ایران هم در ظرفیت داشتن رابطه دوستانه با دو کشور و هم نشست چهارجانبه به تلاش‌های خود برای رفع نگرانی برادران در ترکیه و همچنین در چارچوب احترام به تمامیت ارضی سوریه به تلاش‌های سازنده خود ادامه می‌دهد. شاهد طرح ایده‌های سازنده از سوی فیدان در مورد مرز مشترک و مبارزه با تروریسم و ضرورت بازگشت آوارگان سوری بودم.

وزیر خارجه ایران بیان کرد: درباره وضعیت در اوکراین، افغانستان و فرمت‌های سه جانبه در پی عادی شدن روابط ایران و عربستان می‌تواند شکل بگیرد با فیدان گفت‌وگو کردیم و دو طرف اتفاق نظر داریم در آینده نسبت به تشکیل نشست سه جانبه تهران، ریاض و آنکارا با تمرکز بر همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری اقدام کنیم.

وزیرخارجه ایران مطرح کرد: در این دور از مذاکرات بر مسئله آب تاکید کردیم. اتفاق نظر داریم که کمیته فنی مشترک در آینده نزدیک به تهران سفر کند. معتقدیم که استفاده منصفانه از آب ارس با در نظر گرفتن حق آبه باید به طور کامل رعایت شود و آقای فیدان در مسیر گفتگوها و مذاکرات دستورات لازم را صادر خواهند کرد.

وی بیان کرد: از سال گذشته بر سر تشکیل کمیته فنی مشترک در حوزه آب توافق کردیم و سال گذشته هیأتی از ایران به ترکیه سفر و توافقات خوبی انجام شد و امروز در گفت‌وگو با همتای ترکیه‌ای بر استمرار این گفت‌وگوها و توجه جدی ترکیه بر موضوع رودخانه ارس و در موضوع انتقال کامل،‌دقیق،  عرفی و متعارفی که در طی سالیان متمادی به مناطقی در شمال غرب ایران در حوزه‌های آبی سرچشمه گرفته از ترکیه گفت‌وگو کردیم.

امیرعبداللهیان افزود: وزیر خارجه ترکیه بیان کرد که هیچ برنامه‌ای در ترکیه برای محروم کردن و یا کاهش استان‌های واقع در شمال غربی ما از دسترسی به آب‌های مناطق بالادستی در ترکیه وجود نخواهد داشت.

وزیر خارجه ترکیه گفت: پیش از این به ایران سفر کرده بودم و این نخستین سفرم در این سمت است. در روزهای آتی پذیرای رئیسی رئیس جمهور ایران در ترکیه خواهیم بود. ایران و ترکیه دو کشور قدرتمند منطقه هستند و مسئولیت ما این است که صلح و ثبات را در منطقه حاکم کنیم.

وزیر خارجه ترکیه بیان کرد: در رابطه با موضوع سوریه ما بررسی کردیم که عمیق‌تر چه کارهایی را می‌توان انجام داد. ما انتظاراتمان از سوریه به شکل کامل مشخص است، ما می‌خواهیم شهروندان سوریه را در امنیت کامل به کشورشان بازگردانیم. در مبارزه با تروریسم و پ‌ک‌ک می‌خواهیم همکاری بیشتری داشته باشیم و دولت سوریه همکاری بیشتری کند، مطمئنم که از ملزومات سوریه هم است. در مورد عراق، در خصوص مبارزه با تروریسم و اسلام هراسی صحبت کردیم.

وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: در اروپا علیه ارزش‌های اسلامی حملاتی تعمدی صورت می‌گیرد. با یکدیگر در این خصوص تبادل نظر کردیم. همچنین از حصول توافق بین ایران و عربستان خشنودیم. ایران، عربستان و ترکیه کشورهای مسئولیت پذیر منطقه هستند. همچنین در خصوص برجام هم گفتگو کردیم و اطلاعات لازم را گرفتیم.

فیدان بیان کرد: درباره عراق و مبارزه عراق با تروریسم و اسلام هراسی با امیرعبداللهیان صحبت کردم. به عنوان ترکیه از حصول تفاهم بین ایران و عربستان بسیار خوشنود هستیم. عربستان، ایران و ترکیه کشورهای بزرگ و مسؤولیت پذیر منطقه هستند و اینکه اینها با هم رابطه صلح آمیز داشته باشند مهم است.

وی گفت: ادامه مذاکرات برجام برای ما مهم است و اطلاعات لازم را از امیرعبداللهیان دریافت کردیم.

وزیر خارجه ترکیه بیان کرد: از مقامات عراقی می‌خواهیم به موجودیت پ.ک.ک در عراق پایان دهد. تمامی اقوام کرکوک باید از حق آزادی بیان برخوردار باشند و زمینه مشارکت آنها در سطح اداری فراهم شود. حفظ حقوق ترکمن‌ها برای ما اهمیت دارد و نباید موضوع چانه‌زنی‌های سیاسی شود و ما از حقوق ترکمن‌های کرکوک همواره دفاع خواهیم کرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]