کنعانی: سند سپتامبر سند جدیدی نیست و همان روند مذاکرات ایران و ۱+۴ بوده است
کنعانی: سند سپتامبر سند جدیدی نیست و همان روند مذاکرات ایران و ۱+۴ بوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سند سپتامبر سند جدیدی به شمار نمی‌رود و همان روند مذاکرات ایران و ۱+۴ بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات امیرعبداللهیان در خصوص سند سپتامبر بین ایران و آمریکا گفت: این را در رسانه‌ها دیدم و شاهد برخی تحلیل‌ها و تفسیرهای مختلف بودیم. ادبیات وزیر در گفت‌وگوی انجام شده کاملا روشن و واضح بود. سند سپتامبر سند جدیدی به شمار نمی‌رود و همان روند مذاکرات ایران و ۱+۴ بوده است. آخرین مذاکرات برجامی در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱) آماده جمع بندی و بازگشت همه طرف‌ها به توافق برجام بود؛ اما دولت آمریکا و شرکای اروپایی آن در یک محاسبه غلط با نگاه به اغتشاشات داخلی ایران و سرمایه گذاری بر این اغتشاشات و با نیم نگاهی به تحولات اوکراین در آن مقطع با فرصت سوزی و از میان بردن یک فرصت از نهایی کردن آن روند مذاکرات و جمع بندی آن سر باز زدند و بار دیگر نشان دادند از اراده سیاسی لازم برای بازگشت همه طرف‌ها به توافق برخوردار نیستند. توضیحات وزیر کاملا شفاف بوده است. ابهامی در آن نبوده و متن اظهارات وزیر هم در دسترس است می‌توانید مراجعه کنید و آن را به صورت کامل و دقیق ببینید.

سخنگو درباره سفر امیرعبداللهیان به دمشق و سفر روز گذشته وزیر خارجه ترکیه به تهران گفت: بخشی از مذاکرات ما با سوریه مسائل عدیده دوجانبه است. بخش دیگر ناظر بر وضعیت روند سیاسی در این کشور و روند مبارزه با تروریسم است و بخش دیگر ناظر بر مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و از جمله تلاش مستمر ایران برای ایجاد بهترین شرایط برای حل و فصل اختلافات بین سوریه و ترکیه و از سرگیری روابط رسمی دو کشور است. در دمشق و هم در گفت وگوهای دیروز با وزیر خارجه  ترکیه‌ این مباحث مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت. ایران امیدوار است در چارچوب تلاش‌های جاری و مبتنی بر ضرورت اصلاح روابط دو کشور همسایه سوریه و ترکیه این تلاش‌ها به نتیجه لازم و براساس منافع و مصالح دو کشور و منطقه‌ برسد.

وی درباره ادعای بلومبرگ در خصوص فروش نفت ایران گفت: برخی اظهارات رسانه‌ای ممکن است با اهداف مختلفی مطرح شود. ایران بارها اعلام کرده که علاوه بر پایبندی به مسیر دیپلماتیک برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران معطل مذاکرات برجامی نمی‌ماند و بی اثر کردن تحریم‌های ظالمانه را با جدیت دنبال می‌کند. در عمل هم این را نشان داده و اینکه منتظر احیای برجام یا نگاه دولت آمریکا درباره روابط تجاری ایران با دیگر کشورها یا صادرات محموله‌های نفتی خود نمی‌ماند. در عمل نشان دادیم نسبت به احقاق حقوق ملت ایران از همه روش‌های قانونی مبتنی بر قوانین و مقررات بین‌المللی استفاده می‌کنیم. دولت‌های زیادی در دنیا علاقه‌مند همکاری اقتصادی و معادلات نفتی با ایران هستند. توانستیم به رغم تحریم‌های ظالمانه هم نفت خود را به بازارهای جهانی صادر کنیم و جایگاه خود را در بازار جهانی انرژی تا نسبت قابل توجهی حفظ کنیم. البته به این معنا نیست که از ناحیه تحریم تحت فشار نیستیم. ایران نشان داد به تحریم‌های آمریکا محدود نخواهد ماند و برای حفظ مناسبات تجاری و اقتصادی خود تلاش خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ماموریت عنایتی اظهار داشت: ایشان به عنوان سفیر جدید ایران ماموریتش تقویت مناسبات دوجانبه خواهد بود و ماموریت خود را قوت در عربستان آغاز خواهد کرد.

سخنگوی بیان کرد: هرگونه بی ثباتی در منطقه در هر کدام از کشورهای منطقه محدود به مرزهای دو کشور نخواهد بود. در طول سالیان متمادی گذشته همواره نشان دادیم برای ایجاد ثبات و امنیت و استقرار در منطقه در کنار کشورها و ملت‌های منطقه قرار داشته‌ایم. هر جا کمک از ایران خواسته شد ایران برای کمک به استقرار صلح و ثبات در این کشورها عمل کرده است. دولت عراق از اقتدار برای ایجاد ثبات و امنیت در این کشور و حل و فصل مسائل داخلی برخوردار است و چنانچه کمکی از ناحیه ایران متصور باشد و این درخواست شود ایران همکاری خواهد کرد.تمامیت ارضی و حفظ استقلال سوریه برای ما اصل اساسی است و حضور نیروهای آمریکایی در داخل خاک سوریه حضور اشغالگرانه می‌دانیم و اصل برای ما کمک به ثبات و امنیت به این کشورهاست. 

سخنگوی وزارت خارجه درباره برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و سفر وزیر خارجه گفت: وزیر خارجه در نشست‌های مجمع عمومی شرکت می‌کند و در طول سال‌های گذشته عزم عمومی دائر بر حضور ایران در سطح عالی بود. 

کنعانی درباره ادعای نیویورک تایمز که یک کارمند اتحادیه اروپا بیش از ۵۰۰ روز است در ایران بازداشت شده است، گفت: از این موضوع تا این لحظه اطلاعی ندارم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات وزیرخارجه ایران در مورد اینکه تعدادی از کشورها در حال گفت‌وگوهایی آشکار و یا محرمانه با ما برای بازگرداندن روابط به حالت طبیعی هستند، توضیح داد: مذاکرات محرمانه بخشی از ذات عملکرد دستگاه دیپلماسی است و اینکه بخش قابل توجهی از مذاکرات و روندهای دیپلماتیک در چارچوب‌های محرمانه انجام می‌شود. در ارتباط با برخی از کشورها در منطقه موضوعاتی را در چارچوب‌های تعریف شده به صورت دوجانبه در حال پیگیری هستیم و نتایج آن را در بازه‌های زمانی اعلام خواهیم کرد. 

کنعانی در خصوص تحولات عراق و درگیری‌ها در کرکوک گفت: ما در امور داخلی عراق مداخله‌ای نداریم. با شرایطی که در عراق شاهد بودیم زمینه‌هایی برای شکل گیری برخی از برخوردها و بی ثباتی‌ها وجود دارد و مسئولان عراق طبیعتا تلاش خود را انجام خواهند داد. برای ما حمایت از ثبات داخلی عراق و تلاش‌های دولت مرکزی مهم است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص بحران در عراق و میانجی گری‌های ایران گفت: حمایت از ثبات و امنیت در کشورهای پیرامون اولویت برای ایران است. هرگونه تهدیدات و بحران‌ها تاثیراتش در مرزهای آن نخواهند ماند. هرجایی که از ما کمکی خواسته شد ایران برای کمک و ثبات و یا حل اختلاف در کشورها عمل کرد. دولت عراق از اقتدار و توانایی لازم برای ایجاد امنیت برخوردار است، چنانچه کمکی متصور باشد و درخواست شود ایران کمک خواهد کرد. در ارتباط با سوریه هم تمامیت ارضی این کشور یک اصل اساسی است و همه اقوام و جریان‌های قومی در سوریه بخشی از هویت یکپارچه این کشور هستند و نیروهای اشغالگر باید خاک این کشور را ترک کنند. اصل برای ما کمک به تقویت ثبات در این کشورها است.

وی درباره توافق امنیتی ایران و عراق گفت: جزئیات توافق روشن است. دولت مرکزی عراق در این زمینه مسئولیت دارد و انتظار داریم در چارچوب زمانی مطرح شده مسئولیت‌ها انجام شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات محرمانه با برخی کشورها و اینکه مراکش هم آیا جز آنهاست و روند از سرگیری مناسبات با سودان و کومور گفت: روابط خارجی اصل برای ما توسعه روابط با همه کشورهایی به استثنای مورد مشخص که مایلند در چارچوب احترام متقابل و منافع مشترک با ایران رابطه دوجانبه داشته باشند هیچ کدام از کشورهای اسلامی عربی و منطقه‌ای از این رویکرد اصولی ایران مستثنی نیستند. هر کشوری علاقه‌مند به توسعه و از سرگیری روابط با ایران باشد با نگاه مثبت اقدام خواهد کرد.

سخنگو در خصوص روند تبادل زندانیان با آمریکا بیان کرد: در مورد زندانیان با توجه به ماهیت فنی موضوع و توافق در ارتباط با دو موضوعی که صورت گرفت یک بازه زمانی صورت گرفت و تا الان این روند امیدوار کننده است و امیدواریم در بازه زمانی تعریف شده طرف مقابل به تعهداتش عمل کند و تبادل زندانیان در بازه زمانی انجام شود. اجازه دهید منتظر نتیجه کار باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره نشست سه جانبه ایران،‌ ترکیه و عربستان اظهار داشت: در رایزنی‌ها با کشورهای منطقه این ایده‌ها مطرح می‌شود و نیازمند بازه زمانی و روند است که شاهد نتایج آن باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره نشست سه جانبه ایران،‌ ترکیه و عربستان اظهار داشت: در رایزنی‌ها با کشورهای منطقه این ایده‌ها مطرح می‌شود. ابتکارهای مختلفی مطرح است و ایران متناسب با نگاه به شرایط منطقه‌ای ابتکارهایی را مطرح می‌کند و نیازمند رایزنی هستند. ایران، ترکیه و عربستان سه کشور مهم منطقه‌ای و اسلامی هستند و ظرفیت‌های آنان اثرگذار است و امکان چارچوب سه جانبه میان سه کشور وجود دارد. نیازمند بازه زمانی و روند است که شاهد نتایج آن باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحولات لبنان گفت: موضوع انتخاب رئیس جمهور لبنان، موضوع اساسی است. آقای وزیر هم اشاره کردند که بیروت قلب منطقه غرب آسیا است و هرگونه تحول در این کشور می‌تواند اثرگذار باشد. مناسفانه ما با یک انسداد سیاسی در این کشور مواجه هستیم و مشورت‌ها برای رفع انسداد برای ایران حائز اهمیت است. تشکیل دولت در این کشور بسیار مهم است و گفتگوها در این خصوص انجام شد. در داخل لبنان همه متفق هستند که باید از این شرایط خارج شوند و طرف‌های داخلی لبنان در حال گفتگو هستند. امیدواریم که در بازه زمانی کوتاه شاهد به نتیجه رسیدن باشیم و ما تاکید داریم که مداخله در امور لبنان پسندیده نیست و موضوعی مربوط به ملت لبنان است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]