کفکش و لجنکش، هر دو ابزارهای مکانیکی هستند که برای جداسازی و استخراج مواد جامد از فاضلاب و پسماندهای آبی استفاده می‌شوند. با این حال، این دو روش در رویکرد و عملکرد آن‌ها تفاوت‌های قابل توجهی دارند. درک این تفاوت‌ها و انتخاب مناسب‌ترین روش برای هر کاربرد می‌تواند به بهبود عملکرد و کارایی سیستم‌های پالایش […]

کفکش و لجنکش، هر دو ابزارهای مکانیکی هستند که برای جداسازی و استخراج مواد جامد از فاضلاب و پسماندهای آبی استفاده می‌شوند.

با این حال، این دو روش در رویکرد و عملکرد آن‌ها تفاوت‌های قابل توجهی دارند. درک این تفاوت‌ها و انتخاب مناسب‌ترین روش برای هر کاربرد می‌تواند به بهبود عملکرد و کارایی سیستم‌های پالایش فاضلاب و مدیریت پسماندهای آب کمک کند.

در این مقاله، به بررسی و مقایسه کفکش و لجنکش می‌پردازیم. ابتدا به صورت کامل به تعریف و عملکرد هر یک از این دو نوع پمپ پرداخته و سپس به بررسی تفاوت‌ها و مزایا و معایب هر یک می‌پردازیم. علاوه بر این، نکات مهمی که در انتخاب بین این دو روش باید در نظر گرفته شوند، نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

تفاوت پمپ کفکش و لجن‌کش

پمپ کفکش چیست؟

پمپ کف کش یک پمپ با توربین عمودی است که در زمان حرکت کردن، آب را از کف به بالا کشیده و به بیرون پمپ هدایت می‌کند. چرخش پمپ سبب افزایش انرژی جنبشی مایع شده و عمل پمپاژ صورت می‌گیرد. طراحی پمپ کف‌کش به صورتی است که آب درون ساختمان پمپ نفوذ نکند و باعث خرابی قطعات داخلی نشود.

عملکرد پمپ کفکش

وقتی کفکش را روشن می‌کنید، مایع به وسیله یک پمپ وارد دستگاه می‌شود. در داخل دستگاه، یک استوانه قرار دارد که دورانی دارد.

وقتی مایع وارد استوانه می‌شود و استوانه دوران می‌کند، با اصل گرانروی، مواد جامد درون مایع جمع می‌شوند و به سمت مرکز استوانه حرکت می‌کنند. در همین حین، مایع تمیز و بدون ذرات جامد از سمت خارج استوانه به سمت خروجی پمپ حرکت می‌کند.

مواد جامدی که در مایع حل شده‌اند، به دلیل جریان مایع و اثر گرانروی به سمت مرکز استوانه حرکت می‌کنند و در نهایت از طریق خروجی کفکش خارج می‌شوند. در این مرحله، شما می‌توانید مواد جامد جدا شده را جمع‌آوری کنید و دستگاه را برای استفاده مجدد آماده کنید.

کاربرد پمپ کف‌ کش

این دستگاه در موارد مختلف کاربرد دارد:

مصارف خانگی

  • جابه‌جایی آب استخر
  • پمپاژ آب برای فواره
  • کشیدن لجن استخر
  • افزایش فشار آب در آپارتمان‎‌ها

کاربرد در کشاورزی

  • انتقال آب از چاه به مزارع
  • رسوب‌گیری از چاه و حوضچه‌های آبی

کاربرد در صنایع

  • انتقال مواد شیمیایی در صنایع چرم‌سازی
  • انتقال سیال‌های مخلوط آب و گاز
  • انتقال مخلوط مواد سیال در صنعت ساختمانی انتقال بتون
  • انتقال لجن حوضچه‌های پرورش ماهی
  • پمپ کف کش ساده
  • پمپ کف کش فلوتر دار (دارای قطع کن برقی)
  • کف کش آب از بغل
  • کف کش آب از رو
  • خازن داخل
  • خازن بیرون (تک فاز)
  • پمپ کف کش تک فاز
  • پمپ کف کش سه فاز

تفاوت پمپ کفکش و لجن‌کش

پمپ لجنکش چیست؟

پمپ لجن‌ کش یکی از این انواع پمپ است که در دست پمپ‌های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز قرار دارد و می تواند با قدرت و توان بالا، سیالات را لجن و گل و … پمپاژ کند.

عملکرد پمپ لجنکش

پروانه‌های پمپ‌های سانتریفیوژ دارای پره‌های خمیده به عقب هستند که یا باز هستند و یا دارای پوشش هستند. پروانه‌های نیمه‌باز فقط پوشش پشت‌دارند و پروانه‌های بسته هر دو پوشش جلو و عقب را دارند و قاعدتاً پروانه‌های باز هیچ‌گونه پوششی ندارند. برای پمپاژ فاضلاب معمولاً از پروانه‌های نوع باز یا نیمه‌باز استفاده می‌شود.

فاصله بین پره‌های پروانه به‌اندازه کافی بزرگ نگه‌داشته می‌شود تا مواد جامد وارد پمپ با مایع از بین بروند تا پمپ مسدود نشود. به همین ترتیب برای اداره فاضلاب با مواد جامد در اندازه بزرگ، پروانه‌ها معمولاً با پره‌های کمتری طراحی می‌شوند. پمپ‌هایی که پره‌های کمتری در پروانه دارند یا فاصله زیادی بین پره‌ها دارند، پمپ‌های بدون گرفتگی نامیده می‌شوند. بااین‌وجود، پمپ‌هایی که پره‌های کمتری در پروانه دارند، کارایی کمتری دارند.

یک پوشش مارپیچی شکل به نام پوشش طوماری (ولت) در اطراف پروانه کار گذاشته می‌شود. در ورودی به پمپ در قسمت مرکزی یک لوله مکش متصل شده است، انتهای پایین آن به مایع مخزن یا مخزنی که مایع از آن پمپ یا بلند می‌شود فرو می‌رود.

در دهانه خروجی پمپ، یک لوله تحویل یا لوله اصلی متصل شده است که مایع را به ارتفاع موردنیاز منتقل می‌کند. درست در مجرای خروجی پمپ بر روی لوله خروجی، یک شیر تحویل تهیه‌شده است. پمپ لجن‌کش با استفاده از این شیر، خروجی خود را انجام می‌دهد که البته می‌توان این شیر را به‌صورت دستی و یا با سنسور کنترل نمود.

کاربرد پمپ لجنکش

  • فاضلاب‌های خانگی
  • فاضلاب‌های صنعتی و کارخانه‌ها
  • انتقال سیالات همراه با ریز جامدات
  • انتقال سیالات با چسبندگی بالا
  • انتقال سیالات با گازهای خطرناک قابل اشتعال
  • انتقال سیالات برای زمین‌های کشاورزی

فرق میان پمپ کف کش و لجن کش در چیست؟

۱. عملکرد: پمپ کفکش با استفاده از اصل گرانروی و چرخش استوانه، مواد جامد را از مایع جدا می‌کند، در حالی که لجنکش با استفاده از فیلترها، غشاها یا نازل‌ها، مواد جامد را از مایع جدا می‌کند. لجنکش معمولاً برای جداسازی لجن و رسوبات از مایعات استفاده می‌شود.

۲. کاربردها: پمپ کفکش معمولاً در صنایع مختلفی مانند صنایع نفت و گاز، شیمیایی، معدن و آب‌شیرین‌سازی استفاده می‌شود. لجنکش در عملیات‌های آب‌شیرین‌سازی، پالایشگاه‌ها، تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳. طراحی و ساختار: پمپ کفکش معمولاً به صورت یک دستگاه جداگانه طراحی می‌شود که شامل استوانه چرخان، خروجی جداگانه برای مایع تمیز و خروجی برای مواد جامد است. لجنکش معمولاً به صورت یک واحد کامل طراحی می‌شود که شامل سیستم فیلتراسیون، غشاها و تجهیزات جداسازی دیگر است.

۴. قابلیت پردازش: پمپ کفکش توانایی پمپاژ مایعات با حجم بالا را دارد و می‌تواند مواد جامد بزرگتر را جدا کند. لجنکش اغلب برای پردازش مایعات با غلظت بالا از لجن و رسوبات استفاده می‌شود.

تفاوت پمپ کفکش و لجن‌کش

 معرفی برترین برندهای کفکش و لجنکش در بازار

برندهای زیادی در زمینه ی پمپ کفکش و لجنکش وجود دارد که به چندتا از بهترین آنها اشاره خواهیم کرد.

برندهایی مانند: آلما، داب، لوارا، پنتاکس، ابارا، پدرولا، استریم، دیانا، اسپیکو، جهان پمپ، رادپمپ، بهار پمپ، فدک، رهاب، دناپمپ و … از کیفیت خوبی برخوردار هستند و برای خرید پیشنهاد میشوند.

نمایندگی فروش پمپ کفکش و لجنکش در ایران

آبادیزل نمایندگی فروش پمپ کفکش و لجنکش در تهران است ،و سایر شهرها مانند  اصفهان ، شیراز و مشهد و … را پوشش می‌دهد.

شما می توانید انواع پمپ کفکش و لجنکش را از شرکت بازرگانی مهندسی آبادیزل که دارای عاملیت فروش پمپ کفکش و لجن کش می باشد را با بهترین قیمت تهیه نمایید.

امروزه پمپ های مختلفی تولید و وارد بازار می شوند که هر کدام کاربرد و توان های خاص خود را دارند. 

کارشناسان ما که تجربه بالایی در این زمینه دارند مشورت کنید. تا از بهترین و مناسب ترین نوع پمپ کفکش و لجنکش بهره مند شوید.

برای اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در بالای سایت تماس بگیرید.

خرید پمپ کفکش و لجنکش از آبادیزل

گروه صنعتی آبادیزل امیدوار است توانسته باشد با این مطالب تمام سوال های ذهنی شما عزیزان را برطرف کرده باشد و با راهنمایی درست از به وجود آمدن هرگونه مشکل جلوگیری کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت پمپ کفکش و پمپ لجن کش با کارشناسان ما که تجربه بالایی در این زمینه دارند مشورت کنید، تا از بهترین و مناسب ترین نوع پمپ کفکش و لجنکش برخوردار شوید.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]