اگر بخواهیم از میان عناصر و المان‌های به‌کاررفته در خانه‌های مدرن، لیستی از محبوب‌ترین‌ها تهیه کنیم، در پیوت قطعا یکی از آن‌ها است. درهای پیوت درهای لولامحوری هستند که با نام «در لولاپاشنه‌ای» نیز شناخته می‌شوند و اساس حرکت آن‌ها بر یک محور عمودی استوار است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این درها، سادگی ظاهری و […]

اگر بخواهیم از میان عناصر و المان‌های به‌کاررفته در خانه‌های مدرن، لیستی از محبوب‌ترین‌ها تهیه کنیم، در پیوت قطعا یکی از آن‌ها است. درهای پیوت درهای لولامحوری هستند که با نام «در لولاپاشنه‌ای» نیز شناخته می‌شوند و اساس حرکت آن‌ها بر یک محور عمودی استوار است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این درها، سادگی ظاهری و آسانی در حرکت است که باعث می‌شود هم زیبا به نظر برسند و فضا را دلنشین کنند، هم عملکرد خوبی داشته باشند. برای آشنایی بیشتر با این درهای مدرن و انواع آن با ایستادر همراه باشید و این مطلب را تا انتها بخوانید.

خانه‌های مدرن با درهای پیوت

در پیوت چیست؟

یکی از ویژگی‌های مهم خانه‌های مدرن، سادگی بنا و اسباب وسایلی است که در آن‌ها‌ به کار می‌رود. در میان انواع درهای موجود، در پیوت یکی از ساده‌ترین و درعین‌حال زیباترین انتخاب‌ها برای این خانه‌هاست که تناسب بسیاری با معماری معاصر دارد. این درها که به درهای محوری نیز شهرت دارند، لولا هایشان با درهای سنتی متفاوت است. لولای در سنتی معمولا سمت چپ یا سمت راست چهارچوب قرار دارد و درب به کمک آن به یک سمت باز و بسته می‌شود، اما لولای در محوری با فاصله از چهارچوب، بالا و پایینِ در و مطابق با یک محور عمودی نصب می‌شود. به این ترتیب در می‌تواند صفر تا ۱۸۰ درجه بچرخد و به هر دو طرف باز شود که این باعث می‌شود دست طراحان برای طراحی دکور خانه باز باشد و نتیجۀ زیباتری را رقم بزنند. این درها انواع و مدل‌های مختلفی دارند که می‌توانند مطابق و متناسب با مکان نصبشان، مورد استفاده قرار بگیرند.

انواع در پیوت و کاربردهای آن

این نوع درها که به‌دلیل طراحی خاص و منحصربه‌فردشان بسیار محبوب هستند و از پرفروش‌ترین‌های بازار به شمار می‌روند، به‌طور کلی به ۲ دستۀ داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند که در ادامه به هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

در داخلی

درِ داخلی همان‌طور که از نامش پیداست در دکوراسیون داخلی و فضاهای درونی ساختمان‌های مدرن به کار می‌رود. درهای کمد دیواری، درهای پنهان روی دیوار، در سرویس بهداشتی، اتاق‌ها، آشپزخانه، نشیمن و… از این نوع درها به حساب می‌آیند که می‌توانند از جنس‌های مختلفی مثل شیشه، چوب، سنگ، فولاد و… باشند و به شکل‌های مختلفی مثل با قاب یا بدون قاب، تکی یا دوتایی، سبک یا سنگین و… ساخته شوند.

در خارجی

در خارجی برخلاف در داخلی، برای فضاهای بیرونی و ورودی ساختمان‌ مناسب است. ازآنجاکه درِ هر خانه و ساختمان اولین چیزی است که در نمای آن به چشم می‌خورد، تاثیر بسیاری بر چشم‌نوازی و حال‌وهوای بنا دارد. بنابراین انتخاب یک در زیبا و خوب بسیار مهم است. درهای پیوت خارجی به‌دلیل جنس و مدل‌های مختلفشان این امکان را فراهم می‌کنند که متناسب با فضای مورداستفاده به‌صورت سفارشی و در سبک‌های متنوعی ساخته شوند. 

مدل‌های مختلف در پیوت

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد درهای محوری در مدل‌های گوناگون و با متریال مختلفی ساخته می‌شوند. برجسته‌ترین و موردپسندترین مدل‌های آن که در خانه‌های مدرن خیلی به کار می‌رود، عبارت‌اند از:

مدل‌های مینیمالیستی

درهای محوری مینیمال که به سادگی شهره‌اند یک انتخاب خوب برای خانه‌های مدرن‌ به حساب می‌آیند که هدفشان زیبایی در عین سادگی است. در طراحی این درها معمولا از خطوط و شکل‌های هندسی ساده و روکش‌های تک‌رنگ استفاده می‌شود که روی‌هم‌رفته ظاهری شیک و مدرن ایجاد می‌کند.

مدل‌های از کف تا سقف

درهای محوری از کف تا سقف و بلند یکی دیگر از مدل‌های پرطرفدارند. این نوع درها برخلاف درهای معمولی محدودیت خاصی در ارتفاع ندارند و بلندی آن‌ها می‌تواند حتی به ۳ تا ۴ متر هم برسد. چنین ویژگی خاصی باعث می‌شود از این درها در فضاهای وسیع‌تر استفاده شود که به‌صورت یکپارچه با دیوارهای کناری باشند و حتی گاهی به‌عنوان جداکنندۀ فضای اتاق یا بخشی از خانه نیز به کار می‌روند.

مدل‌های دومحوری

انواع در پیوت فقط یک‌محوری نیستند و به‌شکل دو‌محوری نیز ساخته می‌شوند که از این مدل بیشتر برای ورودی خانه‌ها استفاده می‌شود. درهای دومحوری این امکان را دارند که از متریال گوناگونی مثل فلز و شیشه و… ساخته شوند و ظاهری منحصربه‌فرد به نمای بیرونی ساختمان بدهند.

مزایای در پیوت چیست؟

در پیوت به‌عنوان دری مدرن و زیبا دارای مزایای بسیاری است که می‌توان آن را در ۲ بخش کلی بررسی کرد:

  •     زیبایی ظاهری

اولین و مهم‌ترین مزیت این نوع درها، ظاهر زیبا و معاصر آن‌هاست که می‌تواند جلوه و نمای خوبی به فضای داخلی و خارجی خانه‌ بدهد و آن را از سایر خانه‌ها متمایز کند. استفاده از لولاهای پنهان و امکان یکپارچه‌کردن در با دیوارها و محیط اطراف از جمله ویژگی‌های آن‌ها است که اثر بسیار مثبتی بر نما و دکوراسیون داخلی خانه می‌گذارد.

  •     طراحی خاص و سفارشی

یکی دیگر از مزیت‌های درهای محوری انعطاف در طراحی آن‌ها است. این درها می‌توانند در طول و عرض‌های مختلف متناسب با فضای مورد نظر ساخته شوند. آن‌ها را می‌توان عریض‌تر و طویل‌تر از درهای معمولی ساخت، با قاب و بدون قاب ساخت، نمایان و پنهان ساخت، سبک و سنگین ساخت و در این مسئله محدودیت خاصی وجود ندارد.

معایب در پیوت چیست؟

معایب این نوع در نسبت به مزایای بسیاری که دارد، کم و ناچیز است. برای مثال این درها چون چهارچوب خاصی ندارند می‌توانند گردوخاک را به درون خانه منتقل کنند و برای مناطقی که گردوغبار زیادی دارند یا بادخیزند، مناسب نیست‌اند. از دیگر عیب‌های آن‌ها این است که بیشتر برای فضاهای بزرگ و وسیع مناسب هستند و خانه‌های کوچک با متراژ کم نمی‌توانند فضای مناسبی برای این نوع درها باشند. 

هزینۀ در پیوت چقدر است؟

ازآنجاکه این درها سفارشی هستند و معمولا با توجه به شرایط خانه و محل استفاده طراحی می‌شوند، قیمت ثابتی ندارند. هزینۀ این درها وابسته به ابعاد و طول و عرضشان، متریال به‌کاررفته، جنس ابزار فرعی مثل دستگیره و قفل، معمولی‌بودن یا ضدسرقت‌بودنِ در و مواردی از این قبیل بستگی دارد.

سخن پایانی

خانه‌های مدرن معمولا به سادگی و مینیمالیستی‌بودن معروف‌اند و به‌همین‌دلیل لوازمی که در ساخت و طراحی آن‌ها استفاده می‌شود نیز دارای همین ویژگی‌هاست. یکی از این لوازم، درها هستند که نقش مهمی در ظاهر و نمای خانه دارند. از میان انواع درهای موجود، در پیوت یا محوری یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین درهایی است که در خانه‌ها و ساختمان‌های مدرن به کار می‌رود. از این در که لولاهایش با لولاهای درهای سنتی و معمولی فرق می‌کند و حالت عمودی دارد می‌توان به‌عنوان در داخلی یا خارجی استفاده کرد که در مدل‌های مختلفی ساخته می‌شود و بنابر محل نصبش می‌تواند از جنس چوب، شیشه، فلز و… باشد و مزایا و معایبی دارد که در این مطلب به آن‌ پرداختیم. برای سفارش و خرید این درهای زیبا می‌توانید به ایستادر مراجعه کنید و یک تجربۀ خوب را رقم بزنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]