احتمال بروز ابرتورم در اسرائیل
احتمال بروز ابرتورم در اسرائیل

یک رسانه عبری زبان با تشریح چالش‌های پیش روی بانک مرکزی رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۴ آورده است، در حالی که سرمایه گذاران امیدوار به کاهش نرخ بهره در اسرائیل هستند، اقتصاددانان صهیونیست درباره تاثیر چنین اقدامی بر بروز ابرتورم در این رژیم در سایه جنگ هشدار می‌دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس،  «اقتصاد اسرائیل در پایان سال ۲۰۲۳ به یک دو راهی حساس رسیده است، به گونه‌ای که بانک مرکزی رژیم صهیونیستی باید قبل از هر تصمیمی عمیقاً فکر کند» این را وبگاه  اسرائیلی i۲۴news گزارش داده است.
این وبگاه در گزارشی تاکید کرد که  سال ۲۰۲۴ با سوالات زیادی در مورد وضعیت قوی‌ترین اقتصادهای جهان آغاز شده زیرا توجهات بیشتری  به ادامه تورم و افزایش نرخ بهره فعلی معطوف شده است.
 آی ۲۴ افزود: در ماه‌های اخیر بحث در مورد تأثیر هزینه‌های جنگ بر اقتصاد اسرائیل ادامه یافته است و برخی می‌گویند اسرائیل در مسیر فاجعه قرار دارد و از همین رو این سوال مطرح می‌شود که آیا بانک اسرائیل باید به منظور کاستن از تنش‌ها برای کاهش نرخ بهره اقدام کند، اما واقعیت  از آنچه به نظر می‌رسد پیچیده‌تر است.
این رسانه عبری زبان با بیان اینکه بانک مرکزی رژیم صهیونیستی با دو مانع برای کاهش نرخ بهره مواجه است، گفت: عامل اول اقتصاد آمریکاست نرخ بهره بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا بین ۵.۲۵٪ تا ۵.۵٪ است، اما داده‌های اقتصادی نشان دهنده اقتصاد قوی و با ثبات برای این کشور است و احتمال می‌رود که نرخ بهره در آمریکا حداقل تا ماه مارس بدون تغییر باقی بماند و رئیس فعلی فدرال رزرو تایید کرد که با توجه به داده‌های اقتصادی قوی و نرخ پایین بیکاری، بعید است نرخ بهره در ماه مارس کاهش یابد زیرا فدرال رزرو از این ترس دارد که پایین آوردن سریع تر نرخ بهره موجب افزایش تورم شود با عدم کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، بانک اسراءیل (که قبلاً نرخ بهره را ۲۵ واحد کاهش داده است) قبل از هر اقدام اضافی در این زمینه، در موقعیت حساسی قرار خواهد گرفت.
بر اساس این گزارش، کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی رژیم صهیونیستی می‌تواند به کاهش بازده اوراق قرضه دولتی منجر شود که بر اقتصاد اسرائیل و ارزش شکل تأثیر منفی خواهد گذاشت؛ علاوه بر این، کاهش مجدد نرخ‌های بهره می‌تواند منجر به خروج حجم زیادی از پول از اسرائیل شود، زیرا اوراق قرضه سایر کشورها می‌تواند جذاب‌تر شوند و همه این عوامل می‌تواند به تضعیف بانک مرکزی رژیم منتهی شود.
آی ۲۴ آورده است: دومین عاملی که بانک مرکزی رژیم صهیونیستی را از کاهش نرخ بهره ترس می‌دهد این است که ارقام فعلی اقتصاد اسرائیل نگرانی‌ها را در مورد ابرتورم ایجاد می‌کند، به نحوی که از کنترل خارج شده و با افزایش سریع در قیمت کالاها و خدمات همراه شود. 
در این گزارش ابر تورم یک خطر واقعی برای اسرائیل توصیف و تاکید کرد: افزایش مفرط، سریع و خارج از کنترل سطح عمومی قیمت‌ها در اقتصاد منجر به از دست ر فتن ارزش پول ملی می‌شود، همانطور که در اسرائیل در دوره بین سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۵ اتفاق افتاد، زمانی که نرخ تورم به بیش از ۹۰۰ درصد رسید،  از همین رو کاهش سریع نرخ بهره ممکن است منجر به افزایش تورم و بالا رفتن آن تا سطوح فوق العاده‌ای شود که یکی از بزرگترین نگرانی‌های بانک‌های مرکزی است.
در پایان این یادداشت، وبگاه اسرائیلی «i۲۴» پیش‌بینی کرد که «موضوع کاهش نرخ بهره یکی از موضوعات مورد بحث  در سال جاری خواهد بود و همه تلاش خواهند کرد حدس بزنند که آیا بانک مرکزی اسرائیل نرخ بهره را کاهش می‌دهد یا آن را به همان شکلی که هست حفظ می‌کند. معادله فعلی برای بانک اسراییل بسیار پیچیده است و هر اقدامی نیاز به تفکر عمیق دارد. بنابراین، ممکن است بسیاری از چیزها قبل از اینکه شاهد یک حرکت روشن و قاطع بانک اسرائیل در مورد سیاست بهره باشیم، تغییر کند.
درباره تاثیر نرخ بهره بر رشد اقتصادی باید گفت که بر اساس سیاست‌گذاری‌های استاندارد پولی، نرخ بهره باید به گونه‌ای انتخاب شود که بین این نرخ و رشد اقتصادی تعادل به وجود آید. افزایش بیش از حد آن باعث کاهش رشد اقتصادی و کاهش بی‌رویه به مشکلات دیگری همچون افزایش تورم منجر می‌شود. به بیان ساده‌تر، افزایش این نرخ باعث کاهش تسهیلات بانکی، تولید ناخالص داخلی و در نتیجه کاهش رشد اقتصادی می‌شود.  افزایش نرخ بهره نیز باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران تمایل کمتری به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بلندمدت داشته باشند. به عبارت دیگر، با افزایش این نرخ هزینه تأمین سرمایه افزایش می‌یابد. در نتیجه، سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های کوتاه‌مدت و سپرده بانکی تمایل بیشتری دارند.  

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]