عبور جمهوری‌خواهان از منافع ملی در راستای اهداف انتخاباتی دونالد ترامپ/ کشمکش ادامه دار بایدن و ترامپ بر سر مسئله مهاجرت
عبور جمهوری‌خواهان از منافع ملی در راستای اهداف انتخاباتی دونالد ترامپ/ کشمکش ادامه دار بایدن و ترامپ بر سر مسئله مهاجرت

انتخاب حکومت به جای شکایت به ندرت در حزب جمهوری خواه دونالد ترامپ کارساز است. جیمز لنکفورد از اوکلاهاما، که محافظه‌کارانه‌ترین طرح مهاجرتی سنا را در دهه‌ها پس از گفتگوهای پر پیچ و خم با دموکرات‌ها تهیه کرد، پس از آنکه به نظر می رسد معامله در روز دوشنبه یک روز پس از رونمایی در آستانه فروپاشی است اکنون باید این درس را گرفته باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، رئیس جمهوری سابق روز دوشنبه با ارائه هشداری تهدیدآمیز به یک سناتور ایالت قرمز که در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با موقعیت بدی از نظر سیاسی رو به رو خواهد شد، گفت: «این یک لایحه بسیار بد برای حرفه او است».
سخنان ترامپ در نمایش دن بونگینو، باعث سرخوردگی واشنگتن شد زیرا سناتورهای جمهوری خواه به سرعت منافع سیاسی خود را در نظر گرفتند. به گفته منابع سی ان ان، تا زمان شام، اکثریت جمهوری خواهان سنا مخالف این مصوبه بودند یا تصمیم گرفتند به آن رای منفی دهند، به این معنی که رسیدن به اکثریت غیرممکن به نظر می‌رسید.
راجر ویکر، سناتور می‌سی‌سی‌پی پس از جلسه‌ای در دفتر میچ مک کانل، رهبر جمهوری خواهان، گفت: «من فکر می‌کنم این پیشنهاد مرده است.» مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، پیش از این گفته بود که این توافق پس از ورود به مجلس تحت کنترل جمهوری‌خواهان، پایان یافته است.
رویارویی بر سر بحران مرزهای جنوبی در حالی نشان دهنده قدرت رو به رشد ترامپ است که او به نامزدی جمهوری خواهان نزدیک می‌شود و آشکارا به دنبال خنثی کردن هر اقدامی از سوی واشنگتن است که می‌تواند ناراحتی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در این زمینه را کاهش دهد و با توجه به انتخابات نوامبر ظرفیت او را برای اینکه مهاجرت را دستمایه عوام فریبی قرار دهد کاهش دهد. و این یادآوری است که نفوذ ترامپ در حال تقویت درگیری‌های داخلی جمهوری‌خواهان است که اقدام در مورد بسیاری از مسائل مهم پیش روی کنگره، از جمله ادامه کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین را به خطر انداخته است.
ترامپ همیشه به دنبال ایجاد هرج و مرج است، اما مهاجرت به‌ویژه برای استراتژی سیاسی او حیاتی است؛ این موضوع قطبی‌کننده بود که به ظهور سیاسی او در سال ۲۰۱۵ کمک کرد و نیروی محرکه جنبش سیاسی او باقی ماند. به همین دلیل است که علیرغم اینکه مجلس تحت کنترل حزب جمهوری خواه در این هفته اقداماتی را برای استیضاح آلخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی به خاطر مهاجرت انجام داده است، اشتهای کمی در میان حزب برای لایحه‌ای وجود دارد که ممکن است به نفع منافع ملی باشد اما می‌تواند رئیس جمهوری گذشته و احتمالا آینده را از خود دور کند. حتی با وجود حمایت اتحادیه محافظه‌کاران مرزبانی از این لایحه، برای جمهوری‌خواهان بسیار آسان‌تر است که به کسانی بپیوندند که این لایحه را با ‌عنوان «اغماض»، بد معرفی می‌کنند؛ اسم رمزی که مدت‌هاست که سازش‌های مهاجرت را در واشنگتن مخدوش کرده است. و در یک حزب طرفدار ترامپ که از هم افزایی خود با رسانه‌های محافظه‌کار تغذیه می‌کند، بزرگترین انگیزه‌ها در سیاست بدلکاری ترامپ نهفته است تا اینکه به دنبال سازش‌های سیاسی دو حزبی باشد.
لنکفورد تنها جمهوری خواه برجسته‌ای نیست که متوجه شده است تلاش برای جعل راه حل‌های محافظه‌کارانه در حزبی که به طور فزاینده‌ای در معرض هوس‌های ترامپ است، خطرناک است.
کوین مک کارتی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان، با استفاده از آرای دموکرات‌ها برای جلوگیری از تعطیلی دولت فدرال در سپتامبر گذشته، علیرغم سال‌ها دوستی با ترامپ، مرگ سیاسی خود را رقم زد. یک بحران حکومتی به میلیون‌ها آمریکایی آسیب می‌رساند. اما این امر همچنین باعث ایجاد نوعی آشفتگی می‌شد که ترامپ به عنوان توجیهی برای بازگشت مرد قدرتمندی که قدرت اجرایی کنترل نشده را در اختیار دارد، ذکر می‌کند. پس از سرنگونی او، رئیس مجلس سابق هشدار داد که حزبش به‌کلی با بده‌بستان سیاسی که بنیان‌گذاران آن را تنها راهی می‌دانستند که یک خیل ناآرام از ایالت‌ها می‌توانستند به یکدیگر متصل شوند، رد کرده است. مک کارتی در آن زمان گفت: «من از اینکه از انتخاب حکومت به جای شکایت دفاع کردم پشیمان نیستم». جمهوری خواه کالیفرنیا که از آن زمان کنگره را ترک کرده است، افزود: «دولت ما برای یافتن سازش طراحی شده است.»
لنکفورد که در سال ۲۰۲۲ مجدداً برای یک دوره شش ساله انتخاب شد، بسیار امن‌تر از مک‌کارتی است. اما او با مشکل مشابهی مواجه است. سازش او – حتی مصالحه‌ای که بیشتر خواسته‌های جمهوری خواهان را پوشش می‌دهد – بیهوده به نظر می‌رسد. سناتور اوکلاهاما، عضو کمیته امنیت داخلی و امور دولتی سنا، گفت: «وظیفه من تلاش برای حل مشکل مرزی است. لنکفورد روز دوشنبه با اشاره به ترامپ به مانو راجو از سی‌ان‌ان گفت: «وظیفه او کاندیداتوری برای ریاست‌جمهوری است. وظیفه من خدمت به ملت است».
آسیب پذیری سیاسی بایدن در مورد مهاجرت
یک پرونده سیاسی قوی وجود دارد که بایدن برای نشان دادن فوریت اخیر خود برای رسیدگی به هجوم مهاجران در مرز ایالات متحده و مکزیک که باعث عقب‌ماندگی عظیمی شد و ظرفیت و منابع سیستم را تحت الشعاع قرار داد، بیش از حد منتظر ماند. بسیاری از جمهوری‌خواهان استدلال می‌کنند که رئیس جمهوری به اندازه کافی قوانین موجود را برای مقابله با جریان مهاجران اجرا نکرده است. اما با توجه به اینکه امید به انتخاب مجدد او در معرض تهدید قرار داشت و این موضوع برای دموکرات‌ها در سراسر کشور خطرناک بود، بایدن آماده پذیرش اقدامات مهاجرتی بسیار سخت‌تر از دموکرات‌ها بود. این به رغم افزایش خشم در جناح چپ بایدن است که سوالاتی را در مورد دوام ائتلاف او در ماه نوامبر ایجاد کرده است.
به عنوان مثال، قانون جدید کمک چندانی به سرنوشت نسل  دریمرز (Dreamers)، افرادی که در کودکی به طور غیرقانونی به کشور آورده شده‌اند، اما فاقد وضعیت قانونی هستند، نمی‌کند. با تغییر لحن قابل توجه، رئیس جمهوری حتی گفت که اگر کنگره به او قدرت انجام این کار را بدهد، حاضر است مرز را ببندد. یکی از افرادی که با موضع کاخ سفید در قبال این لایحه آشنا بود، روز دوشنبه استدلال کرد که این لایحه به گونه‌ای طراحی نشده بود که بسته جامعی باشد که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و جورج دبلیو بوش شکست خورد، بلکه به طور خاص موضوع مرز را هدف قرار داد. امنیت در مرز به طور سنتی مهمترین نگرانی جمهوری خواهان بوده است. اما حتی سخت‌ترین اقداماتی که یک رئیس‌جمهور دموکرات طی سال‌ها پذیرفته است، کافی نبوده است.
پس از ماه‌ها درخواست اقدام در مرز، به نظر می‌رسد جمهوری‌خواهان اکنون در حال عقب نشینی هستند.
مک کانل روز دوشنبه گفت: «این یک بحران انسانی و امنیتی با ابعاد تاریخی است و جمهوری‌خواهان سنا نه تنها برای ماه‌ها، بلکه برای سال‌ها اصرار داشتند که این بحران فوری نیاز به اقدام عاجل دارد». مک کانل یک کنتاکیایی محافظه‌کار تندرو و بلای جان دموکرات‌ها است، اما با این وجود گاهی در طول دوره طولانی خود به عنوان رهبر به دنبال حکومت بوده است. اما آخرین ناکامی در زمینه مهاجرت، کنترل رو به زوال او را بر حزب جمهوری‌خواه سنا که به طور فزاینده‌ای ترامپی می‌شوند، برجسته می‌کند.
لایحه به معنای تغییر بزرگ در قانون است
سازش مرزی نشان دهنده تغییر چشمگیر قانون مهاجرت در خطوطی است که بسیاری از جمهوری خواهان مدت‌ها از آن حمایت می‌کنند. این طرح برای کاهش روند پناهندگی است- که می‌تواند پنج سال یا بیشتر طول بکشد و بسیاری از مهاجران را که در ایالات متحده زندگی می‌کنند را به حال خود رها می‌کند- و آن را به حدود شش ماه کاهش می‌دهد. استانداردهای قانونی، شرایط برای گذراندن غربالگری‌های اولیه پناهندگی را افزایش می‌دهد. میلیاردها دلار به اداره مهاجرت و گمرک و ایالت‌ها برای مقابله با هجوم مهاجران اختصاص می‌دهد.
این لایحه به دولت این اختیار را می‌دهد که اگر میانگین روزانه برخورد مهاجران به ۴۰۰۰ نفر در طول یک هفته برسد، گذرگاه های مرزی را محدود کند. اگر در یک هفته معین روزانه به طور متوسط ۵۰۰۰ گذرگاه افزایش یابد، وزارت امنیت داخلی موظف است از اختیاراتی استفاده کند که عملاً منجر به جلوگیری از پناهندگی مهاجرانی که از مرز عبور می‌کنند می‌شود. جمهوری خواهان که به دنبال از بین بردن این لایحه بودند، روز دوشنبه ادعا کردند که این اقدام ۵۰۰۰ مهاجر در روز را تضمین می کند. اما این یک تعبیر نادرست است. فردی که با موضع کاخ سفید آشناست، گفت که این آستانه به عنوان یک محرک اضطراری در نظر گرفته شده است و تغییرات دیگری در این لایحه طراحی شده است تا اطمینان حاصل شود که هرگز به آن نمی‌رسد و گلوگاه های آینده در روند پناهندگی ممکن نیست رخ دهد.
اما برای بسیاری از جمهوری خواهان، جایی برای سازش وجود ندارد. تیم بورچت، نماینده تنسی روز دوشنبه به جیک تپر از CNN گفت: «نباید برخوردها صفر باشد. ما نباید اجازه دهیم کسی وارد کشورمان شود».
جانسون که در تماس نزدیک با ترامپ بوده اما اصرار دارد که او دستورات رئیس جمهوری سابق را نمی‌پذیرد، خواستار تصویب H.R. 2 است، اقدامی که منتقدان ادعا می‌کنند درخواست پناهندگی واقعی از مهاجرانی را که از آزار و اذیت فرار می‌کنند تقریبا غیرممکن می‌کند و شامل موارد نامحدود می‌شود. بازداشت خردسالان و خانواده‌هایی با دسترسی ابتدایی به وکیل یا وکالت. H.R. 2 با عبور از مجلس تنها از حمایت حزب جمهوری‌خواه برخوردار شد و همه کسانی که به آن رای دادند می‌دانستند که هرگز شانسی برای عبور از سنا و کاخ سفید دموکرات وجود ندارد.
اما این پیام قدرتمندی برای رای‌دهندگان جمهوری‌خواه و رئیس جمهوری سابق، که از موضوع مهاجرت در مبارزات انتخاباتی خود سوء استفاده می‌کند، ارسال کرد. تلاش برای استیضاح مایورکاس پیامی مشابه به پایگاه ترامپ ارسال می‌کند، اما تأثیر عملی آن بر بحران در مرز جنوبی صفر خواهد بود و می‌تواند جمهوری‌خواهان را در نواحی نوسانی به یک رای‌گیری دشوار سوق دهد.
نحوه شروع نمایش
درام فعلی نه تنها در بحران مرزی، بلکه در خصومت فزاینده حزب جمهوری خواه برای ارسال کمک به اوکراین – که منعکس کننده موضع دیگر ترامپ است – و امتناع مجلس نمایندگان از تایید آخرین بسته تسلیحاتی بایدن به ارزش ۶۰ میلیارد دلار به این کشور، ریشه دارد. جانسون در ماه دسامبر گفت: «هر بسته امنیت ملی باید با امنیت مرزهای خودمان آغاز شود. وقتی به خانه‌های خود می‌رویم، آنها یک سؤال بسیار مهم از ما می‌پرسند: چگونه می‌توانیم درگیر تأمین امنیت مرزهای کشورهای خارجی باشیم اگر نتوانیم مرزهای خود را تأمین کنیم؟ این سوالی است که کاخ سفید باید به ما در پاسخ به آن کمک کند».
بسته روی میز بخشی از پاسخ کاخ سفید به این سوال است، حتی اگر همه آن چیزی نباشد که یک جمهوریخواه تندرو ممکن است بخواهد.
اما اگر چیزی تغییر نکند، نمایندگان مجلس نمایندگان به طور موثر تصمیم گرفته‌اند که پولی را برای هیچ یک از اولویت‌های مهم -مرز جنوبی ایالات متحده یا اوکراین- خرج نمی‌کنند.
به این دلیل که ترامپ شکی باقی نگذاشته است که هیچ علاقه‌ای به اصلاح پیش از انتخابات برای مسئله مهاجرت ندارد، که از آن برای اذیت کردن بایدن در هر ایستگاه مبارزات انتخاباتی استفاده می‌کند و به نادرستی ادعا می‌کند که مرزها برای انبوهی از مهاجمان باز است. رئیس جمهور سابق در روز دوشنبه در شبکه اجتماعی خود Truth نوشت: «فقط یک احمق، یا یک دموکرات چپ رادیکال، به این لایحه وحشتناک مرزی رأی خواهد داد. این لایحه هدیه بزرگی برای دموکرات‌ها و آرزوی مرگ برای حزب جمهوری خواه است». ترامپ قبلاً مدعی شده بود که تروریست‌ها از مرز جنوبی عبور می‌کنند و تهدیدی برای امنیت ملی به شمار می‌روند. بنابراین عجیب است که فردی که برای فرماندهی کل قوا نامزد می‌شود، مایل است وضعیت را به همان شکلی که هست رها کند تا زمانی که امیدوار باشد در ژانویه به قدرت بازگردد.
در حالی که شکست یک سازش دیگر در زمینه مهاجرت ممکن است انتخاب مجدد بایدن را به خطر بیندازد، لفاظی‌های او در هفته‌های اخیر حداقل او را به سمتی سوق داده است که توپ را در زمین ترامپ بیندازد.
سناتور کانکتیکات، کریس مورفی، یکی از دموکرات‌های شرکت کننده در مذاکرات سازش، دوشنبه شب پیش‌نمایشی از یک خط حمله علیه رئیس‌جمهور سابق را ارائه کرد.
مورفی به ولف بلیتزر از CNN گفت: «این هرج و مرج از زمانی شروع شد که دونالد ترامپ به ریاست حزب جمهوری خواه بازگشت».

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]