پیشتازی طرفداران عمران خان در انتخابات پاکستان
پیشتازی طرفداران عمران خان در انتخابات پاکستان

یک رسانه پاکستانی گزارش داد کاندیداهای مستقل شرکت کننده در انتخابات سراسری این کشور که اکثرا طرفدار عمران خان هستند آنطور که برآوردهای این شبکه درباره کرسی‌های انتخابات تا کنون مشخص کرده توانسته‌اند ۴۹ کرسی پارلمانی را به دست بیاورند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایسنا، شبکه جئو نیوز پاکستان گزارش داد طبق برآوردهای این رسانه از شمارش آرای انتخابات پارلمانی روز پنجشنبه پاکستان تا کنون که نتایج ۱۳۶ کرسی را تعیین کرده، کاندیداهای مستقل توانسته‌اند در ۴۹ کرسی از این ۱۳۶ کرسی پارلمانی به پیروزی برسند.
عمران نخست وزیر پیشین در زندان است و حزب او به نام «تحریک عدالت و انصاف» از شرکت در انتخابات منع شده است و نامزدهای این حزب به عنوان افراد مستقل در انتخابات عمومی شرکت کرده‌اند.
خبرگزاری فرانسه به نقل از نتایج رسمی کمیسیون انتخابات گزارش داده که نامزدهای مورد حمایت حزب عمران خان تاکنون دستکم ۴۹ کرسی را به دست آورده‌اند و پس از آن، حزب مسلم لیگ شاخه نواز ۴۲ کرسی و حزب مردم ۳۴ کرسی به دست آورده‌اند.
شمارش ۱۳۶ کرسی از ۲۳۵ کرسی تاکنون اعلام شده است.
در انتخابات پارلمانی روز پنجشنبه پاکستان ۲۶۵ کرسی از مجموع ۲۶۶ کرسی در معرض رقابت قرار گرفتند و یک حزب سیاسی برای کسب اکثریت ساده در پارلمان نیازمند ۱۳۳ کرسی است.
شبکه جئو گزارش داد، حزب مسلم لیگ نواز پاکستان متعلق به نواز شریف، کسی که سه دوره نخست وزیر این کشور بود و چندی پیش از تبعید به وطنش برگشت تاکنون توانسته ۴۲ کرسی را کسب کند. اسحاق دار، دستیار نواز شریف روز جمعه از احتمال اینکه این حزب با کاندیداهای مستقل یک دولت ائتلافی را تشکیل دهد خبر داد.
اسحاق دار بیان کرد: «من اطمینان دارم که ما یک دولت تشکیل خواهیم داد.»
او اضافه کرد حزب وی چنانچه هر حزب دیگری به عنوان پیروز واضح انتخابات بیرون بیاید نتایج انتخابات را خواهد پذیرفت.
روز پنجشنبه ۱۲۸ میلیون پاکستانی به پای صندوق‌های رای رفتند تا دولت بعدی کشورشان را برای پنج سال آتی و همچنین مجلس قانونگذاری چهار ایالت کشورشان را انتخاب کنند.
به گزارش رسانه‌ پاکستانی داون، عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان و دیگر سیاستمداران سرشناسی که در زندان به سر می‌برند، از طریق پستی در انتخابات شرکت کردند.
پاکستان یک دموکراسی پارلمانی است و رأی‌گیری برای کرسی‌های مجلس قانونگذاری فدرال به نام «مجلس ملی» و چهار مجلس قانونگذاری استانی یا ایالتی انجام می‌شود.
مجلس ملی پاکستان از ۳۳۶ کرسی تشکیل شده است. ۲۶۶ کرسی از طریق رای‌گیری مستقیم در روز انتخابات مشخص می‌شود، در حالی که ۷۰ کرسی اختصاصی – ۶۰ کرسی برای زنان و ۱۰ کرسی برای غیرمسلمانان – بر اساس قدرت هر حزب در مجلس اختصاص داده شده است.
پس از تشکیل مجلس ملی، رای‌گیری پارلمانی برای انتخاب رهبر مجلس برگزار می‌شود که نخست‌وزیر می‌شود. یک نامزد موفق باید اکثریت ساده را در مجلس به دست آورد، یعنی حمایت حداقل ۱۶۹ عضو. هنگامی که یک نامزد نخست‌وزیری در مجلس ملی رأی آورد، به عنوان نخست‌وزیر سوگند یاد می‌کند. نخست‌وزیر جدید وزرای کابینه را انتخاب می‌کند که دولت فدرال را تشکیل می‌دهند. روند مشابهی در سطح ایالتی برای انتخاب سروزیر و یک دولت محلی دنبال می‌شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]