معادله پیچیده صلح در غزه
معادله پیچیده صلح در غزه

با گذشت بیش از ۱۷۸ روز از جنگ غزه تحرکات دیپلماتیک بازیگران غربی-عربی برای توقف جنگ در سرزمین‌های اشغالی وارد مرحله جدیدی شده است. پس از اعلام شکست مذاکرات صلح قاهره، تصویب قطعنامه شورای امنیت سبب جریان یافتن خون تازه در بدن مذاکرات قاهره- دوحه شد. صدور قوی‌ترین حکم ممکن از سوی قدرت‌های بزرگ جهانی با آنکه سبب بازنگه داشتن دریچه مذاکرات سیاسی می‌شود اما واقعیت میدانی آن است که فعلاً کابینه رژیم صهیونیستی قصدی برای توافق و پایان جنگ در غزه ندارد. چنین شرایط متناقضی سبب پیچیده‌ شدن شرایط مذاکرات صلح و همچنین آینده باریکه غزه پس از حمله اسرائیل به رفح شده است. 

اقتصاد آنلاین، محمد بیات؛ با فرسایشی شدن جنگ غزه علاوه بر آشکار شدن اختلافات میان تل‌آویو با واشنگتن- بروکسل، به تدریج دامنه اختلافات امنیتی و سیاسی اسرائیل؛ به ویژه در میان اعضای کابینه جنگ رژیم در حال نمایان شدن است. در یک سو بنیامین نتانیاهو، یوآو گالانت، هرزی هلوی و متحدان افراطی وی در دولت قرار دارند که خواستار ادامه جنگ در غزه و حتی کشیده شد آن به جبهه شمالی هستند و در سوی مقابل بنی‌گانتز، داوید برنع، گادی آیزنکوت و ران درمر قائل به معامله با حماس برای تبادل اسرا و بازگشت ساکنان شمال غزه در کوتاه مدت می‌باشند. به بیانی دیگر نخست وزیر و وزیر جنگ اسرائیل معتقدند اکنون زمان مناسبی برای نشان دادن انعطاف در مذاکرات نیست اما مقامات امنیتی اسرائیل معتقدند عدم توجه به مطالبات حماس می‌توان ضمن پیچیده‌کردن مذاکرات سیاسی سبب به خطر افتادن جان اسرا اسرائیلی گردد. پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت، حال گروه دوم از قدرت چانه زنی بیشتری برای تغییر نظر «بی بی» برخوردارند؛ با این حال به نظر نمی‌رسد جنگ طلبان در رژیم قصدی برای عقب نشینی و پذیرش توافق موقت در کوتاه مدت داشته باشند.   

نتانیاهو و بارنع نظرات متفاوتی درباره توافق با حماس دارند
به گزارش تایمز اسرائیل، بنیامین نتانیاهو پس از شکست مذاکرات صلح در هفته گذشته، بار دیگر دستور اعزام هیات مذاکره کننده به قاهره را صادر کرد تا بار دیگر مذاکرات غیرمستقیم میان اسرائیل و حماس از سر گرفته شود. نخست وزیر اسرائیل در حال نمایش مذاکره با مقاومت را به افکار عمومی رژیم می‌فروشد که به گفته کارشناسان مسائل اسرائیل مذاکرات قاهره-دوحه در وضعیت بن‌بست قرار دارد. در مذاکرات اخیر مقامات حماس با تاکید بر شروط اصلی خود همچون ترسیم نقشه راه برای پایان جنگ با تضمین قدرت‌های خارجی، آزادسازی بخشی زیادی از اسرائ فلسطینی، بازگشت ساکنان شمال غزه به خانه‌هایشان و در نهایت خروج نیروهای ارتش اسرائیل از غزه سبب شده است تا مذاکره کنندگان اسرائیلی که عموماً افسران موساد و شین بت هستند نتوانند ابتکار عمل را در مذاکرات به دست بگیرند. مخالفت قطر و مصر با استقرار نیروهای عربی در غزه شاید یکی از آخرین شکست‌های هیات اسرائیلی برای تغییر وضعیت ژئوپلیتیکی در نوار غزه بوده است.  هم‌اکنون مذاکرات غیرمستقیم میان رژیم صهیونیستی و نمایندگان مقاومت فلسطین در سطح کارشناسی قرار دارد و نباید انتظار داشته باشیم افرادی همچون داوید بارنع، رونن بار، اسامه بن حمدان یا اسماعیل هینه راهی مصر شوند. با توجه به تحرکات سیاسی- نظامی طرفین منازعه به نظر می‌رسد هرگونه مذاکره جدی برای پایان جنگ و آزادی اسرا پس از حمله قریب الوقوع ارتش اسرائیل به رفح اتفاق بی‌افتد. به عبارت دیگر مقامات کابینه اضطرار ملی اسرائیل برای اقناع افکار عمومی داخلی و برپایی مانور پیروزی در غزه راهی جز تکمیل عملیات نظامی در جنوب غزه و سپس بازگشت به میز مذاکرات سیاسی در پیش‌رو خود نمی‌بیند. نتانیاهو و متحدان وی امیدوارند با کسب دستآورهای قابل توجه میدانی بتوانند بار دیگر نظر افکارعمومی داخل اسرائیل را به سمت خود جلب نمایند و در انتخابات (احتمالی) رژیم بار دیگر بتوانند نصف به علاوه یک کرسی‌ها را به دست آورند. 

حمله حزب‌الله به مقر لشگر ۹۱ الجلیل ارتش اسرائیل
دیگر متغیر تأثیرگذار بر روی بحران غزه را می‌توان گسترش دامنه درگیری میان حزب الله و اسرائیل در نقاط مرزی دانست. طی چند روز اخیر یگان‌های توپخانه حزب الله به وسیله موشک‌های جدید برکان مناطق صهیونیست‌نشین مانند شهرک کریات شیمونه و مراکز جاسوسی رژیم را هدف قرار داده و سعی کردند این پیام را به طرف مقابل ارسال کنند که حمله به مناطق غیرنظامی لبنان در سطحی برابر پاسخ داده خواهد شد. در سوی مقابل ارتش اسرائیل با حمله به نیروهای حزب الله در حلب، بلعبک، صیدا و زینبیه نشان داد که برای ضربه حزب الله به صورت همزمان حمله لبنان و سوریه را دستور کار خود قرار داده است. همچنین ماشین ترور صهیونیست‌ها در جدیدترین جنایت خود اقدام به حذف علی نعیم معاون فرمانده یگان موشکی حزب الله را حذف کرد. به گفته ارتش اسرائیل این فرمانده لبنانی مغز متفکر مقاومت در زمینه شلیک موشک با کلاهک‌های سنگین علیه سرزمین‌های اشغالی بوده است. حال کارشناسان مسائل خاورمیانه با دقت تحولات جاری در مرز لبنان- فلسطین اشغالی را زیر نظر داشته و نگران باز شدن جبهه جدید شرق مدیترانه هستند.  

فشار افکارعمومی و خانواده اسرا اسرائیلی علیه اقدامات دولت نتانیاهو در حال افزایش است
به هر ترتیب عقربه‌های ساعت به نفع نتانیاهو در حال حرکت نیستند. به گفته ارتش اسرائیل تاکنون ۳۴ اسیر صهیونیست دیگر زنده نیستند. همین موضوع سبب شده است تا فشار خانواده اسرا اسرائیلی بر دولت نتانیاهو بیش از پیش افزایش یابد. شاید به همین دلیل کانال ۱۲ اسرائیل به نقل از مقامات دولتی اعلام کرد که این رژیم با آزادی ۸۰۰ زندانی فلسطینی در قبال ۴۰ گروگان موافقت کرده است. حال با پافشاری سیاست مداران راستگرا و وزیر جنگ اسرائیل با حمله به رفح به نظر می‌رسد فعلاً چشم انداز روشنی برای توافق میان دو طرف وجود ندارد. از سوی دیگر تشدید تنش‌ها در جبهه شمالی و برگزاری رزمایش نظامی از سوی ارتش اسرائیل و حزب الله این زنگ خطر را برای جامعه بین‌المللی به صدا درآورده است که ممکن است با فرارسیدن فصل گرم سال، صهیونیست‌ها برای جبران ناکامی‌های میدانی در غزه، حمله زمینی به جنوب لبنان را آغاز کنند. شرایط زمانی پیچیده‌تر می‌شود که با افزایش احساسات ضدغربی- اسرائیلی در میان افکار عمومی، واشنگتن- بروکسل از بیم محکومیت جهانی اسرائیل و افزایش اقدامات تروریستی در غرب به دنبال پایان یافتن جنگ؛ به ویژه پیش از برگزاری المپیک تابستانی پاریس هستند. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]