ریاضیدان آماتور بزرگ‌ترین عدد اول شناخته‌شده را کشف کرد
ریاضیدان آماتور بزرگ‌ترین عدد اول شناخته‌شده را کشف کرد

بزرگ‌ترین عدد اول شناخته‌شده که شامل ۴۱ میلیون رقم می‌شود، توسط ریاضیدان آماتور با استفاده از نرم‌افزار رایگان کشف شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش زومیت، با کشف بزرگ‌ترین عدد اول شناخته‌شده، رکورد قبلی بزرگ‌ترین عدد اول شناخته‌شده که بیش از ۱۶ میلیون رقم داشت، شکست. عد جدید ۲ به توان ۱۳۶٬۲۷۹٬۸۴۱ منهای یک است و رکوردار پیشین (۲ به توان ۸۲٬۵۸۹٬۹۳۳ منهای یک) را با بیش از ۱۶ میلیون رقم شکست می‌دهد.

اعداد اول که توسط ریاضیدانان به‌عنوان «اتم‌های اعداد صحیح» توصیف می‌شوند، اعدادی هستند که فقط بر خودشان و یک بخش‌پذیر هستند. کوچک‌ترین اعداد اول ۲، ۳، ۵،۷ و ۱۱ هستند. ازنظر فنی، اعداد اول تا بی‌نهایت ادامه دارند؛ اما هرچه بزرگ‌تر می‌شوند، پیدا کردن آن‌ها نیز دشوارتر می‌شود.

لوک دورانت برای پیدا کردن عدد اول جدید از برنامه رایگانی به نام Great Internet Mersenne Prime Search یا GIMPS استفاده کرد تا با الگوریتم خاصی احتمالات را بررسی کند. تلاش‌های او نیازمند به‌کارگیری هزاران واحد پردازش گرافیکی (GPU) در ۲۴ مرکز داده در ۱۷ کشور بود. طبق بیانیه‌ای منتشرشده در وب‌سایت GIMPS، عدد اول به تازگی تاییدشده شامل ۴۱٬۰۲۴٬۳۲۰ رقم اعشار است.

عدد اول جدید همچنین پنجاه و دومین عدد اول مرسن شناخته شده است؛ مجموعه‌ای از اعداد که نام آن‌ها برگرفته از مارین مرسن راهب و دانشمند فرانسوی است. او فرمولی را برای پیدا کردن اعداد اول ابداع کرد که شامل کم کردن یک از توان‌های دو است (کوچک‌ترین عدد اول مرسن ۳ است: ۲ به توان ۲ منهای ۱). گرچه، این روش تنها روش کشف اعداد اول نیست، نسبت به برخی از روش‌ها ساده‌تر است.

در مورد کاربرد کشف بزرگ‌ترین عدد اول شناخته‌شده، تیم GIMPS در بیانیه‌ای نوشت: «درحال‌حاضر، استفاده‌های کاربردی کمی برای این اعداد اول مرسن بزرگ وجود دارد و این باعث شده برخی بپرسند: چرا به دنبال این اعداد اول بزرگ می‌گردیم؟ همین تردیدها چند دهه پیش نیز وجود داشت، تا اینکه الگوریتم‌های مهم رمزنگاری بر پایه اعداد اول توسعه یافتند.»

دورانت به خاطر کشف بزرگ‌ترین عدد اول جایزه نقدی سه هزار دلاری GIMPS را دریافت کرد. کسانی که بتوانند اولین عدد اول صد میلیون رقمی و اولین عدد اول میلیارد رقمی را کشف کنند، به ترتیب ۱۵۰ هزار و ۲۵۰ هزار دلار دریافت خواهند کرد.

۲۲۷۲۲۷

کد خبر ۱۹۷۴۸۷۱

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]