با افزایش یکی دو سال خدمت کارگران، مشکل صندوق‌های بازنشستگی رفع نمی‌شود/ شورای نگهبان از مصوبه ایراد می‌گیرد
با افزایش یکی دو سال خدمت کارگران، مشکل صندوق‌های بازنشستگی رفع نمی‌شود/ شورای نگهبان از مصوبه ایراد می‌گیرد

بابایی کارنامی گفت: چرا باید به کارگرانی که قرار بازنشسته شوند، بگوییم ۵ سال دیگر بمان؟ کارگر با ۶ یا ۷ میلیون حقوق چه انگیزه‌ای برای ماندن دارد؟ شما پول بدهید، کارگر ۱۰۰ سال دیگر بر سر کار می‌ماند.

«برای حقوق کارگران هیچ کاری انجام ندادیم» این عبارتی است که علی بابایی کارنامی، رئیس فراکسیون حمایت از حقوق کارگران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به مصوبه افزایش سن بازنشستگی مطرح کرد و گفت که امیدوار است شورای نگهبان از مصوبه مذکور ایراد بگیرد و در نتیجه رفت و آمدها میان مجلس و دولت اصلاحاتی صورت بگیرد.

علی بابایی کارنامی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز ضمن انتقاد نسبت به افزایش سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه گفت: قضیه افزایش سن بازنشستگی از دولت و مجلس شکل گرفت که بحث صیانت از منابع درآمدی صندوق تامین اجتماعی شکل گرفته است، البته بهانه زیبا است اما باطن این است که نه به نفع صندوق‌ها شده و نه کارگران و کارمندان. در حقیقت مشکل صندوق‌های بازنشستگی ارتباطی با این قضیه ندارد، به عبارت دیگر با افزایش یک یا دو سال خدمت کارمندان و کارگان مشکلات صندوق‌های بازنشستگی رفع نمی‌شود.

مصوبه افزایش سن بازنشستگی قانون منع به کارگیری بازنشستگان را زیرسوال برد

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلایل مخالفت خود با افزایش سن بازنشستگی کارمندان و کارگران افزود: بنابر چند دلیل بنده با مصوبه افزایش سن بازنشستگی کارگران و کارمندان مخالف هستم. اولین دلیل این است که عرضه و تقاضای نیرو در این چند سالی که بر روی بازنشستگی بحث می‌کنیم، هنوز به توازن نرسیده است و از آن طرف ما قوانینی وضع کردیم که همه زودتر بازنشست شوند و همچنین قانونی مصوب کردیم که به موجب آن بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی به کار گرفته نشوند، که با مصوبه جدید قانون برنامه هفتم توسعه همه سیاست‌های مذکور که با نگاه عدالت‌طلبی مصوب شده بودند، زیرسوال رفت.

بابایی کارنامی در ادامه تصریح کرد: با توجه به آنچه گفته شد بنده به شدت با افزایش سن بازنشستگی مخالف بودم و احتمال می‌دهم، شورای نگهبان ایراداتی به مصوبه مذکور بگیرد لذا در رفت و برگشت‌ها میان مجلس و شورای نگهبان حتماً دنبال این هستیم که بحث افزایش سن بازنمشستگی را حل کنیم و به سمتی حرکت کنیم که مصوبه افزایش سن بازنشستگی به سرانجامی برسد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه دولت با شعار عدالت‌طلبی روی کار آمد اما اکنون اقداماتی انجام می‌دهد که از عدالت به دور است، اظهار کرد: بنده از شاخص دولت برای سنجش عدالت مطلع نیستم اما با توجه به آنچه بنده از بحث عدالت مطلع هستم این سوال مطرح می‌شود که ما در طول این ۳۰ سال در بحث ترمیم دستمزد برای کارگران چه اقدامی انجام دادیم؟ کاری نکردیم، همیشه بر سر کارگر و کارمند زدیم و امروز که بی‌تدبیری نشأت گرفته از دولت‌های مختلف که صندوق‌های تامین اجتماعی را بدبخت و بیچاره کردند، این کوله‌بار را بر روی دوش کارگران و بازنشستگان انداختیم.

علی بابایی کارنامی

کارگر با حقوق ۶ یا ۷ میلیونی انگیزه‌ای برای ماندن ندارد

بابایی کارنامی همچنین ادامه داد: با این نگاه که نمی‌شود کشور را اداره کرد. سیاست‌هایی نظیر افزایش سن بازنشستگی مغایر با عدالت است و هم دولت و هم مجلس باید واکنش جدی نشان بدهند. البته این سیاست‌ها اثری هم ندارند چرا ما باید هزینه بدهیم در حالی  که اثری هم ندارد، چرا باید کارگرانی که بعد از ۳۰ سال کار قرار است بازنشست شوند، بگوییم ۵ سال دیگر بمان؟ و اینکه بماند با چه نگاهی بماند؟ با ۶ یا ۷ میلیون حقوقی به کارگر می‌دهند چه انگیزه‌ای برای ماندن دارد؟ شما پول بدهید، کارگر ۱۰۰ سال دیگر بر سر کار می‌ماند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر افزایش سیاست‌های حمایتی از مزدبگیران متذکر شد: واقعیت امر این است که در سیاست‌های حمایتی از مزدبگیران حمایت نکردیم که امروز به آنها بگوییم دیرتر بروید و بمانید که تا ۵ سال دیگر به شما نیاز داریم.  در مجموع سیاست‌های بهره‌وری را در دستور کار قرار ندادیم و لذا از این منظر بنده با افزایش سن بازنشستگی مخالف هستم و امیدوارم به زودی رفع اشکال صورت بگیرد.

بابایی کارنامی در واکنش به این پرسش که دولت گوش شنوایی برای شنیدن صدای کارگران ابراز کرد: دولت اهتمام لازم برای شنیدن صدای کارگران را ندارد کما اینکه در جلساتی که با دو وزیر کار داشتیم و مشکلات کارگران را پیگیری می‌کردیم، انگیزه‌ای برای تأمین حقوق وجود ندارد هر چند دولت برای کارمندان خود به بهانه ترمیم حقوق پولی تحت عنوان رفاهیات به آنها تزریق کرده و از این طریق ماهی یک میلیون به حقوق‌ها اضافه شد اما در شورای عالی کار که وزیر کار رئیس آن است تصمیم جدیدی گرفته نشده و آن اظهاراتی که وزیر کار خرداد ماه اعلام کرده بود و گفت اگر تورم را کنترل نکردیم، تصمیم جدید می‌گیریم، زیرپا گذاشته شد، بنابراین دولت در قضیه حقوق کارگران اهتمام جدی ندارد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر تورم بر زندگی کارگران خاظرنشان کرد: همه مزدبگیران کشور و کسانی که زیر دهک ۶ به پایین هستند از تورم آسیب جدی می‌بینند که کارگران و کارمندان هم در همین دایره قرار دارند لذا این گمانه وجود دارد که اگر جبران مزدی صورت نگیرد، ظلم شدیدی است که بر سر سفره کارگران وارد می‌شود.

دولت ۱ میلیون به حقوق کارمندان اضافه کرد اما به کارگران نه

بابایی کارنامی در واکنش به اینکه گفته می‌شود که در صورت افزایش حقوق کارگران تورم نیز افزیش پیدا می‌کند، یادآور شد: اقتصاددان‌ها بر این باور هستند که اگر دستمزدها کاهش پیدا کند و یا کنترل شوند، پایه پولی افزایش پیدا نمی‌کند، لذا این سیاست است که می‌خواهند نقدینگی را کاهش دهند.

بابایی کارنامی در پایان یادآور شد: البته این تجربه را در دولت اول روحانی داشتیم. کما اینکه رکود تورمی صورت گرفت و شرایطی پیش آمد که همه فعالیت‌های اقتصادی کشور و بهره‌وری را تحت‌الشعاع قرار داد، در نتیجه رشد اقتصادی منفی شده بود. لذا نمی‌توانیم بدون گردش نقدینگی کشور را اداره کنیم. در حقیقت وقتی پول وارد بازار می‌شود نباید به سمت سفته‌بازی برود بلکه باید به سمت تولید برود، ضمن اینکه اگر جریان نقدینگی را وارد کنیم، قدرت خرید مردم و به موازات آن تولید و رشد اقتصادی افزایش پیدا می‌کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]