اقتصاد ایران: بنیاد ملی نخبگان قرار است برای هر فرد نخبه، مسیر رشد تعریف کند و به کمک یک سامانه، وضعیت او را به صورت دائمی پایش نماید.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،بنیاد ملی نخبگان قرار است در دوره جدید خود برای افراد نخبه، «مسیر نخبگی» تعریف کند. به این صورت که افراد مختلف از دوره دانش‌آموزی گرفته تا دانشگاه دارای مسیری خواهند بود که بایستی در این مسیر در حل مسأله و تأثیرگذاری در پیشرفت کشور نقش‌آفرینی کنند. طرح‌های فعلی بنیاد ملی نخبگان نیز مطابق با این مسیر جانمایی خواهند شد.

سوق دادن نخبگان به حل مسأله، در سامانه‌ای یکپارچه

سید سلمان سیدافقهی، قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، در خصوص سامانه جدید مسیر نخبگی اظهار داشت: یکی از کارهای اصلی بنیاد در دوره جدید را طراحی و راه‌اندازی سامانه‌ی یکپارچه فعالیت نخبگان عنوان کرد و گفت: این سامانه، فعالیتی در جهت مدیریت بستر رشد است و در آن مسیر تربیتی نخبگان را رصد می‌کنیم. این سامانه همچون یک کانون علمی است و افراد از سطوح دانش‌آموزی تا استاد تمام در آن عضو می‌شوند. این سامانه، به نوعی شبکه اجتماعی نخبگان و تلفیقی از تمامی شبکه‌های مجازی است که می تواند به ارتقاء و رشد نخبگان کمک کند.

سیدافقهی تأکید داشت: حدود ۴ سال است که بر روی این سامانه کار می‌شود و در حال حاضر در بنیاد ملی نخبگان این فرصت فراهم شده که این ایده را در سطح ملی پیاده‌سازی کنیم. وظیفه این سامانه شبکه‌سازی نخبگان است و از طرفی، مسائل کشور توسط کارفرمایان در این پلتفرم بارگذاری شده، فراخوان داده می‌شود و سامانه این مسأله را برای افرادی که می‌توانند در آن نقش داشته باشند ارسال می‌کند.

او در خصوص مشکلات سامانه‌های مشابه در مقایسه با طرح جدید بنیاد نخبگان اعلام کرد: در فضای علم و فناوری نیاز است که تزریق مسأله به سیستم صورت بگیرد که اگر اینطور نباشد و سیستم بعد از مدتی راکد بماند، مثل بازاری است که کسی در آن جنسی نمی‌فروشد. پلتفرم باید به سایر دستگاه‌ها و نهادها نیز متصل باشد که پیوسته تزریق مسأله در آن اتفاق بیفتد.

سیدافقهی تأکید کرد: بایستی با نهادهای دیگر ارتباط بگیریم و پیوسته ورودی مسأله داشته باشیم تا بتوانیم حیات این پلتفرم را تضمین کنیم. در این سامانه مسیر نخبگی را حتی به صورت گرافیکی برای افراد ترسیم می‌کنیم، تا فرد در هر لایه‌ای که قرار دارد، از مسیرهای پیش روی خود و فعالیت‌هایی که باید برای رسیدن به قله و غایت نهایی خود انجام بدهد، اطلاع پیدا کند و همواره این راه را ببیند.

وی افزود: هم‌اکنون، در حال انجام کارهای نهایی سامانه هستیم تا بتوانیم نسخه اول آن را به زودی رونمایی کنیم. تلاش داریم تا نخبه صرفا با بنیاد ارتباط داشته باشد و مجبور به مواجهه با چندین دستگاه و نهاد نباشد. معنقدیم نخبگان نباید در اجراییات کم‌اثر امور درگیر شوند.

جانمایی طرح‌های فعلی در مسیر رشد نخبه

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر لزوم شناسایی افراد نخبه در دوره دانش‌آموزی گفت: مسیری که در حوزه دانشگاهی ادامه می‌دهیم، امتداد مسیری است که در «طرح شهاب» داریم.

وی در خصوص نحوه جدید استعدادیابی در بنیاد ملی نخبگان گفت: مدل شناسایی استعدادها در دانشگاه‌ها که در آن پیاده شده است. مدلی است که در قالب مجموعه‌ای به نام مرکز «ترجمان گام دوم انقلاب» تهیه و تدوین شده است.

او افزود: شناسایی استعدادها شاخص‌های مختلف و روش‌های استعدادسنجی متفاوتی دارد. این روش‌ها، روش‌هایی هستند که در دنیا نیز درحال اجرا هستند؛ مثلاً در حوزه دانش‌آموزی روش «گارتنر» و در دوره دانشجویی روش «گونیر» را داریم که روش‌های اثبات شده استعدادسنجی علمی در دنیا هستند.

سیدافقهی تشریح کرد: در ادامه پس از استعدادسنجی، تجویزی که برای آن فرد با استعداد نخبه می‌شود، اهمیت بالایی دارد و در این بخش به اساتیدی نیاز داریم که بتوانند متناسب با استعداد، ظرفیت و رشته تحصیلی نخبه برنامه چهار ساله‌ای را برای او در دوره دانشجویی تنظیم کنند.

وی با اشاره به جانمایی ۲۰ طرح فعلی بنیاد ملی نخبگان در این مسیر رشد نخبه تأکید کرد: در برنامه‌ریزی فعالیت‌های کوتاه‌مدت بنیاد، طرح‌هایی مثل طرح شهید احمدی روشن و … همچون دوره‌های قبلی اجرا می‌شود تا زمانی که مدل‌های جدید آمادگی جایگزینی پیدا کند. بنابراین ضمن حرکت تحولی، تغییرات به گونه‌ای است که سیستم دچار نوسان حداقلی شود. اگر برخی از طرح‌های جاری را متوقف کنیم، ممکن است برای برخی نخبگان و مخاطبان خدمات بنیاد آسیب‌زا باشد، پس امکان متوقف کردن سریع برخی طرح‌ها وجود ندارد.

پایش سالانه نخبگان در اولویت فعالیت های اصلی بنیاد در دوره جدید است

سیدافقهی همچنین اشاره کرد: در دوره دانش‌آموزی تبعا تعدادی استعداد و نخبه را در المپیاد کنکور و یا رقابت‌های معتبر علمی شناسایی می‌کنیم. اقدام دیگری هم که در دست انجام داریم، پایش سالانه نخبگان در بنیاد است؛ یعنی سالانه مسیر نخبگی افراد را پایش می‌کنیم.

او تصریح کرد: اگر انحراف فرد از آن مسیری که طراحی کردیم، معنادار بوده باشد، از او سلب عضویت می‌کنیم تا زمانی که بتواند دوباره خود را به آن سطح برساند. یعنی عنوان نخبگی فرد به گونه‌ای نخواهد بود که تا ابد همراه فرد باشد بلکه عنوانی است که ممکن است از فرد سلب شود. به این ترتیب انتظار داریم که نخبه همواره در مسیر رشد و بر مدار رشد حرکت کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]