نشانه‌گیری تمام تیرها به سمت موساد/ خرابکاری گسترده‌ای که ۲ سال زمان برد!
نشانه‌گیری تمام تیرها به سمت موساد/ خرابکاری گسترده‌ای که ۲ سال زمان برد!

در حمله‌ای پیچیده و از راه دور، پیجرهایی که صدها تن از مردم لبنان و اعضای حزب‌الله استفاده می‌کردند، تقریباً همزمان در لبنان و سوریه روز سه‌شنبه منفجر شدند و دست‌کم ۱۲ نفر، از جمله دو کودک را کشتند و هزاران نفر دیگر را زخمی کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یک مقام آمریکایی گفت که رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه پس از پایان عملیات انفجاری جاسازی مواد منفجره در پیجرها را تایید کرد؛ این شخص به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد.

حزب‌الله لبنان رژیم صهیونیستی را مسئول این انفجار های مرگبار می‌داند که گستره‌ی فوق‌العاده‌ای از مردم را هدف قرار داده و نشانه‌هایی از یک عملیات برنامه‌ریزی شده را بروز می‌دهد. جزئیات در مورد چگونگی اجرای این حمله تا حد زیادی نامشخص است و بازرسان بلافاصله نگفته‌اند که چگونه پیجرها منفجر شده‌اند و رژیم صهیونیستی از اظهار نظر خودداری کرده است.

چرا در این حمله از پیجر استفاده شد؟

رهبر حزب‌الله لبنان، پیشتر به اعضای این گروه هشدار داده بود که تلفن همراه در اختیار نداشته باشند و گفته بود که رژیم صهیونیستی می‌تواند از آن برای ردیابی تحرکات این گروه استفاده کند. در نتیجه سازمان از پیجر برای برقراری ارتباط استفاده می‌کند.

یک مقام حزب الله به آسوشیتدپرس گفت که دستگاه‌ های پیجر منفجره از برند جدیدی بودند که این گروه قبلاً از آن استفاده نکرده بود. این مقام که خواست نامش فاش نشود، به دلیل اینکه مجاز به گفتگو با مطبوعات نبود، نام برند یا عرضه کننده را معرفی نکرد.

شرکت تایوانی Gold Apollo روز چهارشنبه گفت اجازه استفاده از نام تجاری خود را در مدل پیجر AR-۹۲۴ داده است و یک شرکت مستقر در بوداپست مجارستان به نام BAC Consulting این پیجرها را تولید و فروخته است.

نیکلاس ریس، مربی کمکی در مرکز امور جهانی در دانشکده مطالعات حرفه‌ای دانشگاه نیویورک، گفت که تلفن‌های هوشمند در مقایسه با فناوری ساده‌تر پیجر، خطر بیشتری برای ارتباطات دارند.

ریس که قبلاً به عنوان افسر اطلاعاتی کار می‌کرد، گفت که این نوع حمله همچنین حزب الله را تشویق می‌کند تا استراتژی‌های ارتباطی خود را تغییر دهد و افزود که بازماندگان انفجارهای روز سه شنبه احتمالا «نه فقط پیجرهای خود، بلکه تلفن‌های خود را دور می‌اندازند و تبلت‌های خود را رها می‌کنند. یا هر وسیله الکترونیکی دیگری.»

نشانه‌گیری تمام تیرها به سمت موساد/ خرابکاری گسترده‌ای که ۲ سال زمان برد!

چگونه خرابکاری می‌تواند باعث انفجار این پیجرها شود؟

یک مقام آمریکایی تایید کرد که این عملیات برنامه ریزی شده توسط اسرائیل بوده است.

ممکن است قبل از تحویل پیجرها به حزب الله، وسایل انفجاری بسیار کوچکی در داخل پیجرها تعبیه شده باشد و سپس همه به طور همزمان از راه دور، احتمالاً با یک سیگنال رادیویی، فعال شده باشند.

یک افسر سابق خنثی سازی بمب ارتش بریتانیا توضیح داد که یک وسیله انفجاری دارای پنج جزء اصلی است:« یک کانتینر، یک باتری، یک دستگاه ماشه، یک چاشنی و یک بار انفجاری.»

افسر سابق که خواست نامش فاش نشود، گفت:«یک پیجر سه مورد از آنها را دارد و شما فقط باید چاشنی و بار انفجاری را به آن اضافه کنید.»

شان مورهاوس، افسر سابق ارتش بریتانیا و کارشناس خنثی سازی مواد منفجره، گفت: «با نگاهی به ویدیو، اندازه انفجار شبیه به اندازه انفجار ناشی از یک چاشنی الکتریکی به تنهایی است یا انفجاری که دارای بار بسیار کوچک و انفجاری قوی است.»

مورهاوس گفت که این انفجار نشان دهنده دخالت یک بازیگر دولتی است؛ او می‌افزاید که سازمان اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی، موساد، آشکارترین مظنونی است که منابع لازم برای انجام چنین حمله‌ای را در اختیار دارد.

جنزن جونز، کارشناس تسلیحات نظامی که مدیر خدمات تحقیقات تسلیحاتی مستقر در استرالیا است، خاطرنشان می‌کند که رژیم صهیونیستی در گذشته به انجام عملیات مشابه متهم شده بود. سال گذشته آسوشیتدپرس گزارش داد که ایران رژیم صهیونیستی را به تلاش برای خرابکاری در برنامه موشک‌های بالستیک خود از طریق قطعات خارجی معیوب که می‌تواند منفجر شود، آسیب برساند یا سلاح‌ها را قبل از استفاده از بین ببرد، متهم کرد.

نشانه‌گیری تمام تیرها به سمت موساد/ خرابکاری گسترده‌ای که ۲ سال زمان برد!

این عملیات چقدر طول کشیده است؟

برنامه ریزی حمله‌ای در این مقیاس به زمان زیادی نیاز دارد. جزئیات دقیق هنوز ناشناخته است، اما کارشناسانی که با آسوشیتدپرس صحبت کردند، تخمین‌هایی را بین چند ماه تا دو سال به اشتراک گذاشتند.

ریس گفت که پیچیدگی این حمله نشان می‌دهد که مجرم برای مدت طولانی در حال جمع آوری اطلاعات بوده است. حمله با این کالیبر مستلزم ایجاد روابط مورد نیاز برای دسترسی فیزیکی به پیجرها قبل از فروش است و این احتمال وجود دارد که پیجرهای در معرض خطر برای مدتی قبل از حمله برای کاربرانشان عادی به نظر می‌رسیدند.

الیجا جی مگنیر، کهنه سرباز ساکن بروکسل، گفت که با اعضای حزب الله و بازماندگان حمله پیجر روز سه شنبه گفتگو کرده است. او گفت که پیجرها بیش از شش ماه پیش تهیه شده‌اند.

مگنیر گفت:«پیجرها به مدت شش ماه کاملاً کار کردند. به گفته وی، آنچه باعث انفجار شد، به نظر می‌رسد پیامی است که به همه دستگاه‌ها ارسال شده است.»

مگنیر بر اساس مکالمات خود با اعضای حزب الله نیز گفت که بسیاری از پیجرها سالم مانده‌اند و به گروه اجازه دادند تا آنها را بازرسی کنند. او گفت که آنها به این نتیجه رسیدند که بین ۳ تا ۵ گرم از مواد بسیار انفجاری در مدار پنهان جاسازی شده است.

منبع: apnews

۲۲۷۲۲۷

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]