تفاهم نامه صمت و نیرو برای تامین انرژی /۸۳درصد افزایش احداث نیروگاههای تجدیدپذیر در ۲۰۲۳
تفاهم نامه صمت و نیرو برای تامین انرژی /۸۳درصد افزایش احداث نیروگاههای تجدیدپذیر در ۲۰۲۳

یک فعال بخش معدن و صنایع معدنی گفت: برای تامین انرژی، کشور در حال جذب سرمایه گذاری در حوزه انرژی های پاک بوده و در دو سال اخیر، پروژه های قابل توجهی در توسعه نیروگاههای خورشیدی و بادی تعریف یا اجرا نموده؛ ضمن اینکه تلاش دیگر، مدیریت تولید و مدیریت مصرف است.

جلویان، مدیرعامل پویان انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در پاسخ به اینکه آیا وارد کردن انرژی برای تامین انرژی معدنی کشور مقرون به صرفه است یا خیر گفت: معمولا تولید، اقتصاد و رقابت بر بستر مزیت های رقابتی یک کشور شکل می گیرد؛ به این معنا که بستر رقابتی صنایع و معادن در کشور، وجود معادن، انرژی های فسیلی در دسترس و ارزان است و اگر این انرژی از صنایع و معادن دریغ شود و قیمت حاملهای انرژی به قیمت جهانی باشد، این مزیت رقابتی از دست می رود.
وی افزود: در دنیا هزینه های تامین مالی در مقایسه با نرخ بهره در ایران برای تامین مالی از بازار سرمایه و دیگر بازارها، به شدت بالا است؛ لذا با توجه به ارزش افزوده معدن و هزینه های بالای تامین مالی در کنار عدم دسترسی به منابع مالی، ماشین آلات روز و تکنولوژی روز، صنایع کشور تاب افزایش زیاد قیمت حامل انرژی را ندارند؛ مگر اینکه در این حوزه، سیاستگذاری مناسب انجام شود.
جلویان در ادامه عنوان کرد: با توجه به ابرروندها، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان به شدت در حال رشد است و لذا کشور ما هم چاره ای جز گام نهادن در این مسیر ندارد. به عنوان مثال در سال ۲۰۲۳ میلادی، بیش از ۸۳ درصد سرمایه گذاری در احداث نیروگاهها، در بخش توسعه انرژی های تجدید پذیر بوده است.
وی افزود :هم اکنون سیاست گذاری در بخش انرژی کشور ما هم دارای مشوق هایی برای جذب سرمایه گذاری در حوزه انرژی های پاک است و در دو سال اخیر، پروژه های قابل توجهی در توسعه نیروگاههای خورشیدی و بادی تعریف یا اجرا نموده است. شرکتهای بزرگ فولادی و معدنی ، نیروگاههای بزرگی تعریف کرده اند و مراحل اجرائی پروژه ها آغاز شده است.
به گفته جلویان، پروژه هایی نیز در راستای نیروگاه بادی در سیستان و بلوچستان نیز تعریف شده؛ ضمن اینکه در حوزه انرژی معمولا دو راهکار وجود دارد. مدیریت تولید و دیگری مدیریت مصرف است؛ این در حالی است که در حوزه مدیریت مصرف، موضوع اصلی تعریف پروژه‌های بهینه ساز است.
وی اظهار داشت: هم اکنون برنامه هایی  در صنایع فولادی و معادن در راستای صرفه جویی و کاهش مصرف و افزایش بهره وری انرژی تعریف شده؛ ولی مطابق خیلی از برنامه های دیگر، آرام آرام و کند پیش می رود. جلویان در ادامه افزود: در حوزه مدیریت تولید، پروژه های زیادی ذیل تفاهم نامه صمت و نیرو ۶۰/۱۷۲۲۴۶ تعریف شده و این پروژه ها در سایت های فولادی بزرگ کشور با احداث نیروگاههای خورشیدی و تجدید پذیر در حال اجرا و پیگیری هستند. وی گفت: روش دیگر تامین انرژی برای صنایع، خرید انرژی در چهارچوب قراردادهای دوجانبه یا خرید از بورس انرژی است که این موضوع هم، با دو محدودیت مواجه است؛ یکی اینکه کشور هم اکنون حدود ۱۳ هزار مگاوات کسری یا ناترازی انرژی برق دارد و با توجه به وضعیت بارش ها (خالی بودن سدها) و عدم سرمایه گذاری مناسب در احداث نیروگاه های جدید (متناسب با روند تغییرات افزایشی سالیانه) پیش بینی می شود حتی ناترازی در پیک تابستان به ۲۰ هزار مگاوات هم برسد.
جلویان گفت: همچنین این قراردادهای دوجانبه، تضمین عدم قطع ندارند (فقط نیروگاههای ذیل تفاهم نامه صمت و نیرو تضمین عدم قطع دارند) و لذا در تابستان این برق در دسترس صنایع قرار نمی گیرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]