قیمتگذاری یعنی خواندن فاتحه اقتصاد / حال کسب و کارها خوب نیست
قیمتگذاری یعنی خواندن فاتحه اقتصاد / حال کسب و کارها خوب نیست

رییس اتاق بازرگانی ایران خطاب به وزیر صمت گفت: مداخله در امور بنگاه‌ها و خصوصا قیمتگذاری را ممنوع اعلام کنید؛ چراکه قیمتگذاری یعنی خواندن فاتحه اقتصاد و جایگزین کردن آن با رانت است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، حسن زاده، رییس اتاق ایران در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که با حضور وزیر صمت در حال برگزاری است، گفت: اقای وزیر شما میدانید مدیریت یک بنگاه اقتصادی چقدر پیچیده است. از شما میخواهیم مدافع تصمیماتی باشید که برقرارکننده ثبات بوده و موجب سالم سازی محیط کسب و کار می‌شود. 
وی افزود: مداخله در امور بنگاه‌ها و خصوصا قیمتگذاری را ممنوع اعلام کنید. قیمتگذاری یعنی خواندن فاتحه اقتصاد و جایگزین کردن آن با رانت است.
حسن زاده گفت: بخش خصوصی ما قادر است کشور را به چیزی که مطلوب برنامه توسعه است، برساند. ما به مردم تضمین میدهیم اگر دولت صرفا به عنوان سیاستگذار فعالیت کند، هم ثبات اقتصادی فراهم میشود و هم دستیابی به رشد اقتصادی ۸درصدی ممکن خواهد شد. 
وی افزود: نتایج پایش‌های فصلی محیط کسب و کار نشان میدهد که محیط کسب و کار کشور به رغم تلاش‌های دولت و مجلس وضعیت مساعدی ندارد. در واقع، نتایج پایش قانون محیط کسب و کار مبین آن است که سال ۱۴۰۱ رقم شاخص کل اجرای احکام ۵۳گانه قانون نزدیک ۶۰درصد بوده که نسبت به ۱۴۰۰ رقمی کاهشی است.
به گفته حسن زاده، مساله مهمی که امروز تهدیدی برای واحدهای کوچک و متوسط است، بحث تامین مالی برای این شرکتهاست. باوجود تنگناهای این واحدهای تولیدی، سیاستهای پولی که اکنون در کشور دنبال میشود میتواند موجب تشدید مشکل در سال جاری و سال اینده شود. 
وی افزود: منابع بانکی از چرخه تولید خارج و صرف نیازهای دولت میشود. مساله دیگری که تهدیدی برای ماست، اوراق سپرده با نرخ ۳۰درصدی با هدف تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است. 
حسن زاده ادامه داد: نرخ سود ۳۰درصد هزینه اخذ تسهیلات از شبکه بانکی برای تولید را افزایش میدهد.این مساله در کنار نوسانات ارزی اخیر بسیار خطرناک بوده و بیم آن است که این اقدامات همچنان ادامه داشته باشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]