جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 11736
  • 30 جولای 2023 - 8:18
  • 167 بازدید
  • ۰ دیدگاه

معامله‌گران دلار از شکایت کره رکب خوردند

معامله‌گران دلار از شکایت کره رکب خوردند
معامله‌گران دلار از شکایت کره رکب خوردند

معامله‌گران می‌گویند ۲۴ میلیارد دلار ظاهرا هوا شده/ رشد آبشده از سکه کمتر بود/ معامله‌گران از شکایت کره رکب خوردند/ چرا معامله‌گران فنی گیج شدند؟

اکوایران: ۵۰ روز پیش بعد از سفر سلطان عمان و خبر فرود هواپیمای معروف مختص انتقال زندانیان دو تابعیتی، احتمال آزادسازی بخشی از منابع ایران در عراق بالا رفت و در کل صحبت از توافق موقت بود. معامله‌گران می‌گویند خبر سفر سلطان عمان بازار را از دامنه ۵۰ به ۴۰ آورد و خبر آزادسازی و توافق موقت هم باعث شد که قیمت دلار در هفته اول خرداد به کف ۴۶ هزار و ۷۰۰ تومان برسد. بعد از آن قیمت دلار بالا آمد و به کانال ۴۹ هزار تومان رسید. معامله‌گران این قصه‌ را می‌گفتند تا به این نقطه برسند. آن‌ها می‌گویند بعد از این نقطه دوباره یک خبر در حوالی ۱۷ خرداد به بازار آمد که ۲۴ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران در عراق و کره به زودی آزاد می‌شود. در روز شنبه یک خبر آمد مبنی بر اینکه شکایت ایران از کره جنوبی رسما کلید خورد.

همین خبر کافی بود تا معامله‌گران به این نتیجه برسند که مذاکرات در مسقط و دوحه با مانعی مواجه شده و تهران تصمیم گرفته است به‌طور قانونی علیه کره اقدام کند. معامله‌گران بعد از این موضوع به طنز می‌گفتند دو دولت با این خبر آزادسازی منابع  کره از ما نوسان گرفتند و در نهایت کار به شکایت کشیده است. به عقیده آن‌ها خبردرمانی بی‌اثر و بی‌اثرتر می‌شود و تا یک جایی بازار با خبر فیک قابل کنترل است، بعد آن فقط خبرهای عملی می‌تواند بازار را کنترل کند.

در مجموع در روز شنبه تمام خبرهایی که به بازار رسید منفی بودند. یک خبر همراه با شکایت ایران به بازار آمد درمورد اینکه عراق هم بدهیش را به ایران با توافق دریافت ۱۰۰ هزار بشکه نفت بسته است. از نظر معامله‌گران آن ۲۴ میلیارد دلار هوا شده است. آن‌ها می‌گویند حتی نمایندگان اتاق بازرگانی هم در پروسه خبردرمانی شرکت داشتند و مدام هشدار می‌دادند.

مصاحبه دو روز پیش دبیر کانون صرافان هم مورد توجه معامله‌گران بود. آن‌ها می‌گویند با این مصاحبه در تاسوعا و عاشورا کانون صرافان کار دست بازارساز داد. در این مصاحبه گفته شده قرار بود قیمت دلار تک‌نرخی شود اما الان هفت نرخی شده است. همچنین صحبت‌های سلطان‌زاده در مورد آزادسازی پول‌های بلوکه شده هم جالب توجه معامله‌گران بود. یک خبر هم از بانک مرکزی در بازار دست به دست می‌شد، در این خبر گفته شده بانک مرکزی «کمیته رسیدگی به تخلفات پولی و ارزی» را تشکیل داده تا برخورد با متخلفان بازار ارز را تشدید کند. بر اساس اعلام این نهاد، این برخوردها هم شامل صرافی‌های متخلف خواهد شد و هم مشتریان صرافان.

در بازار شنبه قیمت دلار هرات در ۴۸ هزار و ۸۵۰ تومان شروع به کار کرد و اکثر معامله‌گران انتظار داشتند با برخورد به کانال ۴۹ هزار تومان قیمت کاهشی شود و به حوالی ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان برسد. قیمت دلار با نرخ‌دهی درهم و کاهش این بازار کاهش داشت و تا ۴۸ هزار و ۷۰۰ تومان هم پایین آمد اما بعد از این خبر شکایت ایران از کره قیمت‌ها افزایشی شد و تا حوالی ۴۹ هزار تومان بالا رفت. اکثر آن‌ها در معاملات شنبه رکب خوردند چرا که نظرشان پایینتر بود. بازار سکه هم رفتارش مثل دلار بود و بعد از یک کاهش تا ۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، افزایشی شد و تا ۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بالا رفت. حباب سکه امامی که هفته گذشته به کانال ۴ میلیون رفته بود در کمتر از یک هفته افزایش بیش از یک میلیون داشت و به ۵ میلیون ۷۰۰ هزار تومان رسید. آبشده هم افزایش داشت ولی از نظر معامله‌گران افزایش طلای آبشده از سکه کمتر بود. این درحالیه که همچنان بازار طلای تهران تعطیل است و دوشنبه باز می‌شود.

فنی‌ها هم با این خبرها گیج شدند و نمی‌دانند با خبر همراه باشند یا با چارت. عده‌ای از آن‌ها معتقدند یک گپ در چارت دلار حوالی ۴۹ هزار و ۲۰۰ تا ۶۰۰ تومان وجود دارد که باید آن پر شود. ادامه بازار بستگی به این دارد که بالای این سطح تثبیت ۷۲ ساعته بدهد یا نه. در این مورد یکسری‌ها می‌گویند دست بازارساز پر است و با دخالت غیرمستقیم در بازار ارز هرات و دبی نمی‌گذارد افزایش بیشتر از کانال ۴۹ هزار تومان داشته باشیم. اما در مقابل یکسری‌ها معتقدند این خبرها کار دست بازارساز داده و کار سختی دارد. یکسری‌ از فنی‌های سکه هم می‌گویند که تایید خروج تایم هفتگی برای سکه صادر شده و اگر قیمت سکه بالای ۲۹ میلیون تثبیت ندهد روند میان‌مدت نزولی است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
اثر آتش‌بس بر بازارها/ بازدهی کدام سکه در یکسال گذشته منفی بوده؟ 02 مه 2024

اثر آتش‌بس بر بازارها/ بازدهی کدام سکه در یکسال گذشته منفی بوده؟

اکوایران: جنگ غزه ریسک در خاورمیانه را افزایش داد و افزایش سطح ریسک تا حدودی اثر خود را بر بازار ارز و سرمایه گذاشت. با قوت گرفتن احتمال آتش‌بس اکوایران در این گزارش اثر آتش‌بس در جنگ را بر بازارها بررسی می‌کند.

قیمت بیت‌کوین تا چه سطحی ممکن است کاهش یابد؟ 02 مه 2024

قیمت بیت‌کوین تا چه سطحی ممکن است کاهش یابد؟

اکوایران: بیت‌کوین در هفته‌های اخیر با کاهش قیمت قابل توجهی همراه شده است و این احتمال وجود دارد که قیمت آن به کمتر از ۴۰ هزار دلار نیز سقوط کند.

پایان دعوای سازمان امور مالیاتی با طلافروشان 02 مه 2024

پایان دعوای سازمان امور مالیاتی با طلافروشان

اکوایران: سرانجام پس از اعتراض فعالان صنفی طلا و جواهر، سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد که این افراد به ثبت همزمان صورت‌حساب الکترونیکی در ۲ سامانه مودیان و جامع تجارت الزامی ندارند و ثبت در یکی از این سامانه‌ها کافی است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.