ضایعات آهن آلات برخلاف بسیاری از ضایعات دیگر، از ارزش مادی بالایی برخوردار است و قیمت آن در بازار هر لحظه دستخوش تغییر می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، یکی از پرکابردترین فلزهایی که انسان از آن استفاده می‌کند آهن است، اما این فلز از عمر محدودی برخوردار است و پس از مدتی تبدیل به ضایعات می‌شود. 
با این حال اهمیت ضایعات آهن که به آن آهن قراضه نیز گفته می‌شود بسیار زیاد است. همین مورد سبب اشتغال‌زایی شده و خرید و فروش ضایعات آهن به دلیل نوساناتی که دارد به عنوان یک شغل پرسود شناخته می‌شود. 
عوامل زیادی در تعیین قیمت ضایعات آهن تاثیرگذار است. یکی از این عوامل، افزایش یا کاهش عرضه و تقاضای آن است. با هر بار افزایش تقاضای ضایعات آهن، قیمت آن افزایش و با افزایش عرضه آن، قیمت‌ها کاهش می‌یابد. علاوه بر آن، نرخ ارز، بورس کالا، قیمت آهن و نفت، هزینه‌های حمل و نقل و همچنین افزایش قیمت فولاد در بازار جهانی بر روی قیمت ضایعات آهن تاثیر می‌گذارد.
ضایعات آهن در بازار درجه‌بندی‌های مختلف و به تبع آن، قیمت‌های متفاوتی دارد. از ضایعات آهن آلات سوپر ویژه که شامل آهن آلاتی مانند ورق روغنی می‌شود یا ضایعات آهن سوپر که شامل تیرآهن و خرده‌های میلگرد می‌شود گرفته تا انواع آهن درجه یک و دو و همچنین آهن سبک.
در حال حاضر میانگین قیمت خرید خرده بار ضایعات آهن سوپر ویژه، ۱۵ هزار و ۶۸۶ تومان و خرید عمده بار آن ۱۶ هزار و ۶۳۸ تومان به ازای هر کیلوگرم است.
ضایعات آهن سوپر با قیمت خرده بار ۱۴ هزار و ۹۹۲ تومان و عمده بار ۱۶ هزار و ۲۵۴ تومان به ازای هر کیلوگرم خریداری می‌شود.
میانگین قیمت خرید خرده بار ضایعات آهن درجه یک، ۱۴ هزار و ۱۷۷ تومان و عمده بار آن، ۱۵ هزار و ۹۷۵ تومان است. آهن درجه دو هم در خرید خرده بار ۱۳ هزار و ۸۷۷ تومان و در عمده بار ۱۵ هزار و ۴۶۷ تومان قیمت دارد.
ضایعات آهن سبک که از کیفیت کمتری نسبت به درجه‌های یک، دو، ویژه و سوپر ویژه برخوردار است و شامل سیم‌های آهنی نازک می‌شود، به صورت خرده بار به قیمت ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان و عمده بار ۱۵ هزار و ۶۸۹ تومان به ازای هر کیلوگرم خریداری می‌شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]